fbpx
Annonse
Annonse
Fergen «Tustna» i Seivika–Tømmervåg-sambandet på tur over Talgsjøen. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Fergen «Tustna» i Seivika–Tømmervåg-sambandet på tur over Talgsjøen. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Av Per Vidar Kjølmoen, stortingskandidat for Arbeiderpartiet i Møre og Romsdal

For oss i Arbeiderpartiet handler politikk om å oppnå resultat. Derfor vil vi halvere fergeprisene, mens Sve og Frp skylder på andre.

Det er Arbeiderpartiet som satte halverte fergepriser på dagsorden nasjonalt, etter påtrykk fra Møre og Romsdal Arbeiderparti. Det politiske gjennomslaget var helt nødvendig etter åtte år der Høyre og Frp hadde kjørt fergetakstene helt til topps både direkte på alle riksveisamband og indirekte gjennom å underfinansiere fylkeskommunene.

Gjennomslaget ga følgende kommentar i Romsdals Budstikke og Sunnmørsposten 13. juni:

«Og ferjetakster – Kjølmoens udiskutable hjertesak. På nyåret fikk han presset gjennom at Arbeiderpartiet lover å halvere ferjetakstene over hele landet. Det utløste en enorm budkrig i de andre partiene, og gjorde Kjølmoen til en slags ferjepolitisk wonderboy for noen dager. Nå er det programfestet at Arbeiderpartiet skal redusere ferjetakstene med 50 prosent.»

Det er hyggelige ord, med det viktige for oss i Arbeiderpartiet er at vi får halvert fergetakstene etter åtte år med et tafatt, blått styre. Så overlater vi ansvarsfraskrivelsene til Sve og Frp.

I høst står du som velger overfor et verdivalg: vil du ha mer sentralisering, privatisering og salg av Norge med Høyre og Frp, eller vil du ha trygge arbeidsplasser, gode skoler og en verdig eldreomsorg i hele Møre og Romsdal med Arbeiderpartiet?

Stem Arbeiderpartiet 13. september. Nå er det vanlige folk sin tur!

Du må være logget inn for å kommentere.


Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Arne Almaas · 2 måneder siden
    Halverte takster og Møreaksen bør gjøre susen. Da har vi rotet vekk det meste av de statlige  samferdselsmidlene for de neste 20 årene. Takk for at du er med på å sette Sunnmøre med 53% av fylkets befolkning på vent de neste 20 årene, i påvente av å bygge Molde kommune. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 måneder siden
      @Arne Almaas Takk for at du bekrefter hva motstanden på Sunnmøre mot Møreaksen bunner i, slik som SMP skriver: 
      «Den store frykten for mange er at dette trasévalget skal slå for gunstig ut for selve Molde by»!

      Ellers svever du i samme villfarelse som Frank Sve. Bevilgningene i NTP til Møreaksen er ikke basert på fylkesvise bevilgninger, men er basert på prosjektbasis. Sier man nei til Møreaksen går vi glipp av 25 milliarder, sier man ja så påvirker det ikke framtidige bevilgninger til prosjekter her i fylket.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Arne Almaas · 2 måneder siden
      @Terje Sundsbø Sender du inn ønskelisten til julenissen så får du ikke alt du ønsker. Dersom du har satt de inn i de tekniske utfordringene og kostnadene, så ser du at  det bygges alt  for mye vei i bredden i forhold til forventet trafikk i all evigeheter. En t10,5 tunnel har en kapasitet på 12 tusen i ÅDT. Men for sikkerhetesen skyld må vi bygge to. 14-15 kilmoter ekstra tunnel .
      Forventet ÅDT nåe systemet er ferdig er 6300. Snakk om å være råflott. Hovedtyngden av bompengen i dette prosjektet som nå "plutselig" starter i Breivika blir betal på Sunnmøre.  Der er ingen forløsende prosjekter innen samferdselen på Sunnmøre for de neste 20 årene. Det er og blir å sette Sunnmøre på vent for å bygge Molde kommune. God middag. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 måneder siden
      @Arne Almaas Du er nok litt tidlig ute med en ønskeliste til julenissen. Ikke en gang politikernes valgflesk kommer i nærheten av en slik. Men kanskje dere på Sunnmøre?

      De som kjører i Breivika betaler bompenger på den nye veistrekningen de kjører der – ikke for fjordkryssingen av Romsdalsfjorden. Du har hørt for mye på Sylvi Listhaug. 
      https://ksu.no/artikler/leserinnlegg/108437-sylvi-listhaug-taler-mot-bedre-vitende

      Det er vel ikke urimelig at man bygger en 2-løps tunnel for sikkerhets skyld? Eller mener du man skal ofre sikkerheten for å spare litt penger?
Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 10 timer siden Møreaksen er sjanselaus!
Hvilke partier er det som støtter Møreaksen, har du glemt det? Les https://ksu.no/artikler/leserinnlegg/110408-paradokset-romsdalsaksen-20211021
Svært uventa kraftpris
Den nye Regjeringa sviktar fundamentalt med uforsvarleg og uventa  HØGE kraftprisar! Vanskeleg for oss vanlege veljarar å forstå  og godta ...
Skal bostøtte være en løsning mot vedvarende høye strømpriser i pressområder i Norge?Kraftforbruket innenlands må løsrives fra Nordpool og priser ...
Bjørn Nøstvold 2 dager siden Vedum: Ingen mirakelkur mot høye strømpriser
Kraftforbruket innenlands må løsrives fra Nordpool og priser som varierer med europeiske priser. Folket som eiere av storparten av kraftproduksjonen ...
Reknar med at miljøpartiet FRP også ønsker å stoppe miljøverstingene Hafast, Hordfast, Borgundfjordtunnellen også. Frank har verkeleg snudd i miljøsaka ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansund og omegn. Det er gratis å legge til oppføring i kalenderen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i litt større format og tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Annonse

Våre utvalgte