Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Fergen «Tustna» i Seivika–Tømmervåg-sambandet på tur over Talgsjøen. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Fergen «Tustna» i Seivika–Tømmervåg-sambandet på tur over Talgsjøen. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Per Vidar Kjølmoen, stortingskandidat for Arbeiderpartiet i Møre og Romsdal

For oss i Arbeiderpartiet handler politikk om å oppnå resultat. Derfor vil vi halvere fergeprisene, mens Sve og Frp skylder på andre.

Det er Arbeiderpartiet som satte halverte fergepriser på dagsorden nasjonalt, etter påtrykk fra Møre og Romsdal Arbeiderparti. Det politiske gjennomslaget var helt nødvendig etter åtte år der Høyre og Frp hadde kjørt fergetakstene helt til topps både direkte på alle riksveisamband og indirekte gjennom å underfinansiere fylkeskommunene.

Gjennomslaget ga følgende kommentar i Romsdals Budstikke og Sunnmørsposten 13. juni:

«Og ferjetakster – Kjølmoens udiskutable hjertesak. På nyåret fikk han presset gjennom at Arbeiderpartiet lover å halvere ferjetakstene over hele landet. Det utløste en enorm budkrig i de andre partiene, og gjorde Kjølmoen til en slags ferjepolitisk wonderboy for noen dager. Nå er det programfestet at Arbeiderpartiet skal redusere ferjetakstene med 50 prosent.»

Det er hyggelige ord, med det viktige for oss i Arbeiderpartiet er at vi får halvert fergetakstene etter åtte år med et tafatt, blått styre. Så overlater vi ansvarsfraskrivelsene til Sve og Frp.

I høst står du som velger overfor et verdivalg: vil du ha mer sentralisering, privatisering og salg av Norge med Høyre og Frp, eller vil du ha trygge arbeidsplasser, gode skoler og en verdig eldreomsorg i hele Møre og Romsdal med Arbeiderpartiet?

Stem Arbeiderpartiet 13. september. Nå er det vanlige folk sin tur!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Arne Almaas · 2 år siden
    Halverte takster og Møreaksen bør gjøre susen. Da har vi rotet vekk det meste av de statlige  samferdselsmidlene for de neste 20 årene. Takk for at du er med på å sette Sunnmøre med 53% av fylkets befolkning på vent de neste 20 årene, i påvente av å bygge Molde kommune. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Arne Almaas Takk for at du bekrefter hva motstanden på Sunnmøre mot Møreaksen bunner i, slik som SMP skriver: 
      «Den store frykten for mange er at dette trasévalget skal slå for gunstig ut for selve Molde by»!

      Ellers svever du i samme villfarelse som Frank Sve. Bevilgningene i NTP til Møreaksen er ikke basert på fylkesvise bevilgninger, men er basert på prosjektbasis. Sier man nei til Møreaksen går vi glipp av 25 milliarder, sier man ja så påvirker det ikke framtidige bevilgninger til prosjekter her i fylket.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Arne Almaas · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Sender du inn ønskelisten til julenissen så får du ikke alt du ønsker. Dersom du har satt de inn i de tekniske utfordringene og kostnadene, så ser du at  det bygges alt  for mye vei i bredden i forhold til forventet trafikk i all evigeheter. En t10,5 tunnel har en kapasitet på 12 tusen i ÅDT. Men for sikkerhetesen skyld må vi bygge to. 14-15 kilmoter ekstra tunnel .
      Forventet ÅDT nåe systemet er ferdig er 6300. Snakk om å være råflott. Hovedtyngden av bompengen i dette prosjektet som nå "plutselig" starter i Breivika blir betal på Sunnmøre.  Der er ingen forløsende prosjekter innen samferdselen på Sunnmøre for de neste 20 årene. Det er og blir å sette Sunnmøre på vent for å bygge Molde kommune. God middag. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Arne Almaas Du er nok litt tidlig ute med en ønskeliste til julenissen. Ikke en gang politikernes valgflesk kommer i nærheten av en slik. Men kanskje dere på Sunnmøre?

      De som kjører i Breivika betaler bompenger på den nye veistrekningen de kjører der – ikke for fjordkryssingen av Romsdalsfjorden. Du har hørt for mye på Sylvi Listhaug. 
      https://ksu.no/artikler/leserinnlegg/108437-sylvi-listhaug-taler-mot-bedre-vitende

      Det er vel ikke urimelig at man bygger en 2-løps tunnel for sikkerhets skyld? Eller mener du man skal ofre sikkerheten for å spare litt penger?

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 12 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 42 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse