Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Frank Sve, fylkes- og gruppeleiar i MR FrP
Ytring
18 august 2021 08:31
Del på Facebook
Illustrasjon: Møreaksen
Illustrasjon: Møreaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tunellbrannen i Strynefjellstunellen og fleire andre brannar minner oss alle om at milevis med tunellar, sågar eitløpstunellar i Møreaksen er totalt meiningslause brannfeller.

Møreaksen er utgått på dato, ingen bygget milevis med 1-løps tunellar i moderne tid, og undersjøiske tunellar ned på snart 400 m, når ein lett og enkelt kan bygge både billigare og tryggare flytebruer eller fortsatt miljømessige ferjer.

Jan Rune Haukvik skriver eit skremmande innlegg og forgudar Møreaksen, og fortsetter personvandettaen frå Møreaksengjengen mot meg.

Kven tar tek rekninga på dei gigantiske overskridingane på Møreaksen?

Statens vegvesen har i kjent stil lagt fram totalt urealistiske og udokumenterbare kostnadsanalyse for Møreaksen, her skal Møreaksen byggjast nesten til halv pris av siste kjente referanse som er Rogfast, som gjekk med 8 milliarder kr i kostnadssprekk !

Blir nok alt anna her i fylket slik som sjukehuset i Ålesund, Volda og Kristiansund, alle andre større vegprosjekt og fylkesvegane som berre kan gløyme overføringar frå i framtidige statsbudsjett.

Ja, for det er berre EIT statsbudsjett, ikkje fleire ulike slik nokon trur.

Tunellbrannane og ulykker i tunellar skremmer ivertfall meg, og kvifor bygge milevis med tunellar nord og sør om Romsdalsfjorden, fleire hundre meter under fjorden og forbi Molde by, når der finnast billigare, tryggare og betre alternativ?

Og, om det på Møreaksen er 328 m, 299m , 359m eller 399 m under fjorden bryr meg null og nada, dette er uansett aldeles meiningslaus å bygge ein undersjøisk tunell mange hundre meter under fjorden, totalt UNØDVENDIG!

FrP ynskjer fortsatt ferjer eller Romsdalsaksen over Romsdalsfjorden, og så lever vi godt med at Møreaksenforkjemparane slik som Jan Rune Haukvik har gått fullstendig tom for argumenter og kun står igjen med Frank Sve som fiende nr. 1.

Stopp Møreaksen!

Stem FrP!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Svein Erik Leren · 2 år siden
    Hvor var din bekymring for tunellbranner når du jobbet for Nordøyvegen Sve? Tre tuneller med en samlet lengde på 13km, alle tre ettløpstuneller med brattere stigningsgrad enn Tautratunellen som har to løp og er forbundet med rømningsveier til det andre løpet.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Frode Heimen · 2 år siden
    Jeg er overrasket over at en politiker som bør ha hele Møre og Romsdal i fokus, driver så mye med hersk og splitt, dette er en av de få siste fogderikrigerne. Mørebenken blir bestående av 8 personer nå, en færre en sist. Jeg tror hele fylket har godt av politikere som klarer å samarbeide. Grunnlaget for samarbeid og evne til å finne felles grunn er tynn hos Sve. Han har en god egenskap til å bli stående alene til slutt, om han ikke legger om litt. Det er en rimelig gemyttelig tone fra Rødt til Høyre, på tross av uenigheter politisk. Men Sve støter fra seg de fleste han trenger rundt seg for å få resultater. 

    Frp er ikke tydelige på om de vil ha ferge eller RA - her lar de ballen ligge åpen, de er bare imot MA, så er man for ferge eller RA kan man risikere å få det motsatte av hva man ønsker, om man stemmer på Frp for å stoppe MA... 

    Partiene som ønsker MA har en oppslutning på 65,7 % på dagens måling i VG. Den kommer. Frp trenger 740.000 stemmer mer enn hva SV, MDG, Rødt og Frp klarte nasjonalt i forrige stortingsvalg for å kunne stoppe MA. Da er det mer trolig at Jesus kommer løpende over Romsdalsfjorden neste onsdag, med en snøball fra h.... i hånda.  Til sammenligning stemte 190.000 i Møre og Romsdal ved forrige valg. Velgerne i Innlandet bryr seg like mye om en veg i vårt fylke, som vi bryr oss om spordebatten om tog på Hamar. 

    Dermed er angrepet på MA kun taktikkeri uten lovnad på hva alternativet er. En slags helgardering i misnøyens badekar. 

    I tillegg er ikke tunneler en brannfelle på samme måte lenger. Gamle tunneler, kan være det ja. Men nye tunneler har helt nye standarder og krav. Ulykker vil skje, men det skjer færre ulykker i tunnel. Da er det godt å vite at Sintef har et sterkt forskningsmiljø på akkurat dette, og resultatet er stadig tryggere tunneler.  I tillegg har også EU skjerpet krav på tunnelsikkerhet, som kommer norske bilister til gode. 

    Det er også helt feil, å påstå at det ikke blir penger til andre prosjekter. Her er det enten kunnskapsløshet eller villedning av velgere. Alle vet at gode prosjekter får finansiering. Frp går til valg på å øke NTP sin totalsum, betydelig, hvilke andre prosjekter skal han ofre for å få til det??? Argumentene henger ikke på greip. 

    Møreaksen lar seg ikke stoppe nå. Stem gjerne på Frp, om du er enig i politikken - men om du har ambisjoner om å stoppe Møreaksen, så er stemmen din dessverre bortkastet. Da er du bedre tjent med å vektlegge andre saker eller protestere med å ikke stemme.  

    Godt valg. 


  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Kjell Arne · 2 år siden
    På nyhetene ser vi en rolig og sindig yrkessjåfør, fortelle om ulykken i den snart 40 år gamle Strynefjellstunnellen, en smal, lav og utdatert tunnell. Dagen etter benytter politiker Sve ulykken for alt det er verdt og sammenligner dagens topp moderne tunneller med den på Strynefjellet. Samme Sve argumenterer stadig FOR ny Strynefjellsvei. Hadde du tenkt å bygge denne uten tunneller Frank Sve?  
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 2 år siden
    Lat oss bygge fastsamband. Det blir vårt Krifast. Ikkje stem FRP!
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    Frank Sve glemmer å nevne at ulykkesrisikoen er mindre i tunneler enn på annen vei. Han nevner heller ikke at den tunnelen under Romsdalsfjorden har to adskilte løp, med to kjørebaner i hver retning. Den er altså enda sikrere.

    Grunnen til at man har redusert til 1-løps tunneler over havnivå er at bl.a. Frank Sve hevder at trafikkgrunnlaget er så lite. Man bygger da ikke større veier enn det man må?

    Tror Sve at alle andre alternativer enn Møreaksen er forskånet fra budsjettoverskridelser?

    Det er bare ett statsbudsjett – og Frp ønsker å øke rammen i NTP med 400 000 000 000 kroner. Da blir det lite igjen til sykehus.

    Bevilgningene til samferdsel skjer ikke fylkesvis, men på prosjektbasis. Fjernes Møreaksen så kan ikke vårt fylke bruke pengene til andre prosjekt – de forsvinner til mer lønnsomme prosjekter i andre deler av landet. Bygger man Møreaksen, går ikke fylket glipp av noe som helst, heller ikke i framtidige prioriteringer i NTP.

    Frp vil stoppe Møreaksen, og påtvinge fylkeskommunen store kostnader til fastlandsforbindelse til Aukra og Midsund. Noe staten ellers finansierer via Møreaksen.

    Stemmer man Frp, så sier man nei til 25 milliarder til Møre og Romsdal, og påtvinger i tillegg fylkeskommunen store kostnader til fastlandsforbindelser til Aukra og Otrøya.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse