Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Heiko Junge / NTB
Foto: Heiko Junge / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi nærmere oss valg og om få dager får vi svaret om vi fortsatt skal godta at distriktene i Norge nedprioriteres og at alle som bor i distriktene lever en farligere hverdag enn folk som bor i de store byene.

Dagens regjering har innført en politireform som gjør hverdagen for folk i distriktet utrygg, de legger ned lokale politistasjoner de legger ned lokalsykehus og mer ansvar legges over lokalt brannvesen i distriktene da ambulansetjenesten og politi nedbemannes.

Ved en hjertestans i distriktet er det ofte lokalt brannvesen som er første ressurs på stedet. De fortjener all mulig honnør for den jobben de gjør ute i distriktet, men dette er ikke en jobb som skal ligge på lokalt brannvesen sine skuldre, det er ambulansepersonell som skal håndtere slike hendelser.

Med dagens regjering kan ambulansetjenesten være langt unna grunnet for få ambulansestasjoner/ biler i distriktene. Det fins eksempel i distriktene der det har vært grov kriminalitet som lokalt brannvesen måtte håndtere, for politiet venter på ferge for å komme seg ut til distriktet.

Er det slik vi ønsker å ha det?

Ønsker vi en slik hverdag i distrikts-Norge? Skal folk føle seg utrygge fordi politiet har 2-3 timer reisetid, den lokale ambulansen er på oppdrag og det ikke finns reserveberedskap?

Nå leser jeg i VG at Justisminister Mæland sier at Sp sin politikk er farlig for folk, da lurer jeg på om det er farlig for folk å få lokalt politi også i distriktet, flere ambulansestasjoner/ ambulanser?

Dagens regjering ønsker alle skal bo i sentrale strøk, distriktene skal avfolkes!

Et eksempel på dages politikk er et eksempel fra Nordland fylke der helseforetaket nå ønsket å gå bort fra stasjonsvakt i ambulansetjenesten. Dette endte med at et stort antall ansatte i ambulansetjenesten sa opp sine stillinger i protest mot foretaket.

Dette vil gi dårlige faglig kvalitet og lengre utrykningstid. Dette viser at helseforetaksmodellen ikke fungerer. Her skal beredskap svekkes grunnet økonomi!

Et menneskeliv kan ikke måles i resultat, bunnlinje eller overskudd, helseforetaksmodellen kan ikke drives som et AS.

Nå endte dette med at Ledelsen i foretaket trakk dette tilbake og stasjonsvakt opprettholdes, men dette viser at det hele tiden gjøres forsøk på svekking av beredskap i distrikts Norge.

Nå er det på tide med en endring. Fjern foretaksmodellen, bevar lokalsykehusene, øk lokal beredskap innenfor brann, politi og ambulansetjeneste i distriktene. Det er ikke slik at folk bosatt på Smøla, Aure, Finnmarksvidda, Lofoten blør saktere enn folk bosatt i Oslo eller Trondheim. Det er heller ikke slik at det er mindre behov for tilstedeværende, lokalt politi her enn ellers i Norge.

Vi i Senterpartiet ønsker å fjerne foretaksmodellen, bevare lokalsykehusene, øke lokalt beredskap og gi folk tilbake den tryggheten folk fortjener i HELE Norge.

Godt valg! Stem Senterpartiet!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse