Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Lars Valderhaug, Tustna
Ytring
17 september 2021 09:06
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen, i et leserinnlegg i Tidens Krav 02.06.21 «Vegvesenet orienterer» forsøkte du å latterliggjøre meg med spydigheter og hersketeknikk for mine anklager mot vegvesenet om juks med kostnadstall og manglende løsning forbi Veøya. I et leserinnlegg samme sted den 07.06. påpeker jeg at heller ikke du svarer på mine anklager og spørsmål som jeg hadde stilt til vegvesenet i godt over ett år. Jeg spør deg om du setter din stilling inn på at kostnadstallene i rapporten fra desember 2019, som konkluderte med at Romsdalsaksen ville bli 6–14 mrd dyrere enn Møreaksen, er korrekte og pålitelige. Og at det ikke er mulig med en god løsning forbi Veøya som er kostnadsmessig og teknologisk konkurransedyktig. Og at rapporten på alle måter er troverdig. Og at konklusjonen om at det er vist at Romsdalsaksen ikke er konkurransedyktig mot Møreaksen er troverdig og korrekt. Du har ennå ikke svart på dette.

I etterkant har Tidens Kravs journalist Arild Myhres avsløringer vist at det var hold i mine anklager. Men både du og toppledelsen i Statens vegvesen har glimret med deres fravær i denne svært alvorlige saken, Davik! Betyr dette at dere mangler gode og troverdige svar og forklaringer på disse alvorlige anklagene og avsløringer? Bare ett tydelig «svar» er gitt: Samferdselsministerens ordre om at det skal lages en hurtigutredning om muligheten for en undersjøisk løsning forbi Veøya. En slik løsning var foreslått av vegvesenets avdeling Vest, men ble neglisjert av avdeling Midt. Klarere «svar» uten å svare på anklagene om juks også på andre områder skal en lete lenge etter. Vil tåkeleggingen lykkes? Eller vil det politiske Norge nå gripe fatt i denne saken?

For innrømmelsene og beklagelsene sitter langt inne hos vegvesenet og samferdselsministeren. Det er flaut og ydmykende å bli tatt med buksa nede. Så flaut og ydmykende, at det beste er å sitte stille i båten og forsøke å forbigå det hele i stillhet. Noe som er psykologisk forståelig. Men svakt og hjelpeløst av lederne i Statens vegvesen. Dere har sannelig drete på draget, Davik! Så til de grader, at her bør Nye Veier AS få komme og rydde opp etter dere. Det gjør de nok med glede bare de slipper til, tross skitlukt og rot. For Statens vegvesen har ødelagt befolkningens tillit i Møre og Romsdal for lang tid. Og tillit er viktig, eller hva, Davik og vegdirektør Ingrid Dahl Hovland?

Spørsmålet er nå om du, samferdselsminister Hareide, går ut av tiden i Samferdselsdepartementet med et klynk eller med hodet hevet. Hva har du tenkt å gjøre med denne saken? Opplyse eller dysse ned? Du svarer ikke fullstendig og tillitvekkende på Tidens Kravs 8 spørsmål om din tillit til Statens vegvesens håndtering av denne saken. Du har sannelig blitt tilstrekkelig advart i lang tid om dette jukset, men du har ikke en gang brydd deg med å svare på disse alvorlige varslene. For litt juks må en vel innfinne seg med, Hareide? For det har du fått føle på kroppen selv. Med store konsekvenser for deg og for et nå tapende KrF. Men du har vel fått forsikringer om at alt er «taima og tilrettelagt» og går helt etter planen av den lokale lederen av Stortingets transport- og kommunikasjonskomite? Eller hva, Hareide?

Veien videre avhenger av viljen til erkjennelse av de feil som er begått. Lytter vi til Eva Jolys advarsel om at Norge er verst i Norden når det gjelder korrupsjon? Hun begrunner dette med at Norge har et problem med nære relasjoner. Det har vi sett eksempler på i denne saken. La dette være en hevet pekefinger om hva som kan skje om denne ukulturen fritt får fortsette, og ikke spekulasjoner i om at denne grensen er overskredet. Men det er grunn til å heve øyenbrynene. For å motvirke en slik utvikling er det viktig å erstatte hemmelighold med transparens. Dette har vært mangelvare hos Statens vegvesen i denne saken.

Så hvor går veien videre, Statens vegvesen?

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 2 år siden
    Spydigheit og hersketeknikk er berre barnemat samanlikna med ditt samankok av konspirasjonar, Lars.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøSlik som lekkasjane frå NTP framstår så snakkar ein om 12 år fram i tid, og ditto behov. Rv 15 ...
@Geir Ole SætremyrAlt er politikk – om trafikken skal reduseres med bompenger, eller om tunnelen skal utvides med enda ett løp.På Sunnmøre ...
@Geir Ole SætremyrAlt er politikk – om trafikken skal reduseres med bompenger, eller om tunnelen skal utvides med enda ett løp.På Sunnmøre ...
@Geir Ole SætremyrDet må uansett sendes inn en bompengeproposisjon, om fjordkryssingen på Møreaksen tas samlet eller om den deles i to trinn. ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøDet RR vil er å dele trinn 1 i to delstrekningar. Etter slik eg forstår vil der måtte sendast inn ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøPå sikt vil det nok komme krav om avlasting, og ny tunellI første omgang foreslår SVV å innføre bompengar for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse