Annonse
KSU – Vipps – desktop
Frank Sve, stortingsrepresentant for FrP
Ytring
Frank Sve, stortingsrepresentant for FrP
06 desember 2021 13:15
Del på Facebook
Med Møreaksen er det planlagt bru over Julsundet. Illustrasjon: Rambøll
Med Møreaksen er det planlagt bru over Julsundet. Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fylkestinget har bedt Statens vegvesen utrede Romsdalsaksen med alle kjente teknologiar, Statens vegvesen kjem med utdatert undersjøisk tunell.

Problemet til Statens vegvesen og avdelingsdirektør Grethe Vikane, er at dei slett ikkje leverer den utgreiinga som fylkeskommunen har bestilt eller det folket i Møre og Romsdal krever.

Når Statens vegvesen kjem med ei løysing på Romsdalsaksen med undersjøiske tunell, beviser dette at dei ikkje har forstått eit kvidder.

Folket her i Møre og Romsdal vil ha Romsdalsaksen, fordi ein ikkje vil ha djupe undersjøiske tunellar. Har Statens vegvesen snart forstått dette?

I føringar frå Vegdirektoratet skal ein forsøke å unngå undersjøiske tunellar der ein kan, og både i Hordfast og andre prosjekt går Statens vegvesen vekk frå undersjøiske tunellar og går for flytebruer.

Flytebru med ulike løysingane som sluse osv må utgreiast, då vil alle sjå at dette alternativet er det best, billigste og mest miljømessige alternativet.

Ferjefri E-39 har ALDRI hatt som mål å leggjast inn om kvar by eller bygd, men raskaste veg som ein E-39 skal ha som funksjon.

Kvar i verden eller i Norge planlegg ein i 2021 å leggje ein Europaveg gjennom ein større by?

Statens vegvesen fortsette sitt jag mot Romsdalsaksen og folket, og gjev seg nok ikkje før Riksrevisjonen får sjå på saka.

Kven er Statens vegvesen egentlig til for?

Eg skal sørge for at avsløringane og prosessane ikring det greinalause prosjektet Møreaksen kjem til Riksrevisjonen, og då får vi sjå kva resultatet vert.

Ellers er Møreaksen heldigvis sjanselaus til å få ei krone i Statsbudsjett dei neste fire åra, og då går nok dette prosjektet heldigvis sakte men sikkert ned i ei djup skuff.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 3 år siden
    Har Frank Sve (Frp) allerede glemt hvorfor SVV har foretatt nye utredninger? Det var fordi TK «avslørte» at SVV ikke på ny utredet en billigere løsning for RA med undersjøisk tunnel.

    Det er allerede utredet flytebruer for RA, men det er dyrere enn undersjøisk tunnel. Frank Sve vil ikke innrømme dette, eller har ikke fått det med seg.

    Fergefri E39 skal knytte næringslivet i kystregionene tettere sammen. Det gjør ikke RA, i motsetning til MA som også erstatter flest ferger. Og veiene bør gå dit folk flest skal. Det gjør MA, ikke RA.

    Frank Sve (Frp) sitter ikke i finanskomiteen, det gjør Helge Orten (H). Og i årets Statsbudsjett er det ikke gjort endringer angående MA. Hvem er det Sve egentlig tror han er?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Espen Heitmann · 3 år siden
      @Terje Sundsbø Nå ja de utredningene av RA som har blitt gjort var direkte urealistiske og ganske tydelig konstruerte av SVV for og gi en ufordelaktig kostnad i forhold til MA
      SVV sier ellers : Ved å utbedre dagens E39 vil store næringslivsregioner, bo-, arbeids- og servicemarkeder bli knyttet tettere sammen. Dette vil gi et bedre grunnlag for å utvikle Norges største eksportregion.
      Prosjektet Ferjefri E39 skal bidra til at en slik utbedring vil styrke forholdene for næringsliv og tilhørende bo- og arbeidsregioner.
      Det betyr ikke at den nye E39 skal innom ett hvert naust eller by, E39 skal være en rask og sikker samferdselsåre mellom Kristiansand og Trondheim med ferrest mulig hindringer som f.eks Molde sentrum
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 3 år siden
      @Espen Heitmann Utredningene er utført av Norconsult. Om de mener at utredningene er urealistiske, så har de plikt til å si det.

      Formålet med fergefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim er å knytte næringslivet i regionene langs kysten tettere sammen. Bestillingen til samferdselsminister Kleppa i 2010 var:

      Statens vegvesen har fått i oppdrag å sette i gang et prosjekt som skal greie ut følgende:
      1. Kva for potensial ein ferjefri kyststamvegg for næringsliv og tilhøyrande bu- og arbeidsregionar.
      2. Det skal og gjerast ein jobb med å greie ut og vurdera teknologiske løysingar for fjordkryssingar.
      3. I tillegg til desse to delprosjekta skal det vurderast korleis tekniske anlegg for fjordkryssingane skal nyttast til å utvinne kraft frå bølgjer og vind.
      4. Og det skal vurderast kva type gjennomføringsstrategiar og kontraktsformer som er best eigna for eit prosjekt av så stort omfang.

      Når man bygger en ny vei, så bygger man den dit de reisende skal. For store stamveier er det på mange strekninger faktisk lokaltrafikken som dominerer. Fordelen med Romsdalsaksen er at den gir kortere reisetid Ålesund-Bergsøya, men bare 25% av de som krysser Romsdalsfjorden passerer Gjemnessundbrua (Krifast). Fordelen med Møreaksen er at den gir kortere reisetid Ålesund-Molde, som gjelder flertallet av de som faktisk krysser Romsdalsfjorden. Som sagt, man bygger veier for flertallet av de som faktisk bruker veien.

  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 3 år siden
    "Frank Sve trenerer Møreaksen"

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse