Annonse
KSU – Vipps – desktop
Carl Johansen, førstekandidat for MDG
Ytring
Carl Johansen, førstekandidat for MDG
09 desember 2021 11:41
Del på Facebook
Foto: Paul Kleiven / NTB
Foto: Paul Kleiven / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

60 prosent av verdens dyrebestander er blitt utryddet siden 1970. FN sier at tapet av natur og dyrearter skjer i et tempo og i et omfang som aldri før i historien.

Men dette skjer vel ikke her i Møre og Romsdal?

Jo, det gjør det absolutt!

Møre og Romsdal er blant verstingregionene i Europa når det gjelder reduksjon i antall hekkende fugl. I tillegg til å være svært verdifulle i seg selv, er fugler gode indikatorer på miljøtilstanden i et område. Derfor foreslo vi å utarbeide en plan for bevaring av det åpne kystlandskapet, med store verdier knyttet til natur, kultur og friluftsliv.

Slik gikk det ikke i fylkestinget. Fylkesplanmål 3 sier at:

«Møre og Romsdal skal ha god tilstand på 90 prosent av økosystema både på land og i vatn, og stanse tap av landskapsverdiar, naturtypar og artar».

Fylkesplanen er imidlertid svært svak på tiltak og indikatorer. MDG er både skuffet og overrasket over at et flertall i fylkestinget stemte ned partiets forslag for kystlandskapet, hjortevilt, fremmedarter og økt kompetanse.

Dette hadde jeg faktisk ikke ventet, sier Johansen. Ingen gikk på talerstolen og snakket imot vårt forslag. Ingen kom med egne forslag. Flertallet bare stemte ned disse gjennomarbeidede og faglig funderte forslagene om å ta vare på natur og dyreliv i Møre og Romsdal.

MDG mener også at noe må gjøres med de altfor store bestandene av hjort i fylket.

De ekstremt store hjorteviltbestandene i Møre og Romsdal har store kostnader i form av beiteskader og avlingstap på innmark, store bestander av flått, og flere trafikkulykker. I tillegg påvirker de skogsøkosystemene sterkt, og ved siste revisjon av den nasjonale rødlista for arter ble treslaget alm oppjustert til sterkt truet som følge av hjortebeite. Dette er ekstra alvorlig fordi Vestlandet har et internasjonalt ansvar for å ta vare på gammel alm, samtidig som et stort antall lav, moser, sopp og insekter er knyttet til treslaget, og dermed også truet av utryddelse.

Fylkestinget behandlet også forslag fra MDG om å ta på alvor at villaksen for første gang er på den nasjonale rødlista over truede arter. MDG fikk vedtatt et generelt punkt om oppdrettsnæringa som den største trusselen mot villaksen, mens et punkt om krav til konsesjoner ble nedstemt.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 10 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse