Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Erik Aukan, leder Kristiansund FrP
Ytring
25 januar 2022 08:53
Del på Facebook
Rundkjøring på Nordlandet med vei i dagen. lllustrasjon: Statens vegvesen/Rambøll
Rundkjøring på Nordlandet med vei i dagen. lllustrasjon: Statens vegvesen/Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen har nå godkjent planene om ny innfartsvei i Kristiansund. Det betyr at det er bilistene som må betale størsteparten av regningen for en vei som i realiteten flytter køen 500 meter lengre borte. Bystyret har vedtatt å bygge en 4-felts vei som ender i en 2-felts bro over Nordsundet.

Hva blir da neste skritt? Skal en ny bro bygges for å utnytte kapasiteten til 4-feltsveien? Det bli i så fall en mye høyere pris. Det er store, skjulte kostnader i horisonten som det ikke snakkes om, men som svært sannsynlig må betales av bilistene igjen via bompenger. Snakker vi da 30 år for å nedbetale en ny bro? Da kan vi begynne å snakke om bompenger til evig tid, for innen den tiden blir det fort nye prosjekter som politikerne vil at bilistene skal finansiere.

I en tid da næringslivet sliter med Corona-situasjonen, risikerer vi en vesentlig avvisningseffekt fra tilreisende fra omlandet og inn til byen. Vi så en betydelig økning av trafikk da Krifast-bommen ble revet, det samme så vi da Atlanterhavstunnelen ble gratis. Dette igjen skaper økt handel og flere solgte tjenester, som igjen gir flere arbeidsplasser og økte inntekter.

En bom-mur midt i hjertet av byen vil føre til en betydelig kostnad for byens innbyggere, spesielt barnefamilier med flere aktive barn, eldre og folk med dårlig økonomi får en regning som kan være på 15–20.000 kroner i året. Det er en usosial måte å finansiere vårt veinett på, siden dette rammer de svakeste aller hardest.

Jeg mener dagens vedtak fører til et bondefangeri, der konsekvensene av vedtaket er betydelig større og dyrere enn det først ser ut til. Man tvinger frem ytterligere investeringer og kostnader som folk flest må betale for i tiår fremover!

En gradvis utbygging uten bompenger ville gitt vesentlig bedre resultater og unngått den byrden bompengene pålegger folk flest.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Vidar Hölm · 2 år siden
    Bruk blinklys i rundkjøringer og lag rundkjøring i Dalekrysset og i Norges mest snodige kryss, Rensvikkrysset ,så er dere i mål. Det er jo ikke noe kø og snakke om i Ksu og uten sykehuset blir det enda mindre. 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 30 minutter siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøSlik som lekkasjane frå NTP framstår så snakkar ein om 12 år fram i tid, og ditto behov. Rv 15 ...
@Geir Ole SætremyrAlt er politikk – om trafikken skal reduseres med bompenger, eller om tunnelen skal utvides med enda ett løp.På Sunnmøre ...
@Geir Ole SætremyrAlt er politikk – om trafikken skal reduseres med bompenger, eller om tunnelen skal utvides med enda ett løp.På Sunnmøre ...
@Geir Ole SætremyrDet må uansett sendes inn en bompengeproposisjon, om fjordkryssingen på Møreaksen tas samlet eller om den deles i to trinn. ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøDet RR vil er å dele trinn 1 i to delstrekningar. Etter slik eg forstår vil der måtte sendast inn ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøPå sikt vil det nok komme krav om avlasting, og ny tunellI første omgang foreslår SVV å innføre bompengar for ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse