Annonse
KSU – Vipps – desktop
Erik Aukan, leder Kristiansund FrP
Ytring
Erik Aukan, leder Kristiansund FrP
25 januar 2022 08:53
Del på Facebook
Rundkjøring på Nordlandet med vei i dagen. lllustrasjon: Statens vegvesen/Rambøll
Rundkjøring på Nordlandet med vei i dagen. lllustrasjon: Statens vegvesen/Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen har nå godkjent planene om ny innfartsvei i Kristiansund. Det betyr at det er bilistene som må betale størsteparten av regningen for en vei som i realiteten flytter køen 500 meter lengre borte. Bystyret har vedtatt å bygge en 4-felts vei som ender i en 2-felts bro over Nordsundet.

Hva blir da neste skritt? Skal en ny bro bygges for å utnytte kapasiteten til 4-feltsveien? Det bli i så fall en mye høyere pris. Det er store, skjulte kostnader i horisonten som det ikke snakkes om, men som svært sannsynlig må betales av bilistene igjen via bompenger. Snakker vi da 30 år for å nedbetale en ny bro? Da kan vi begynne å snakke om bompenger til evig tid, for innen den tiden blir det fort nye prosjekter som politikerne vil at bilistene skal finansiere.

I en tid da næringslivet sliter med Corona-situasjonen, risikerer vi en vesentlig avvisningseffekt fra tilreisende fra omlandet og inn til byen. Vi så en betydelig økning av trafikk da Krifast-bommen ble revet, det samme så vi da Atlanterhavstunnelen ble gratis. Dette igjen skaper økt handel og flere solgte tjenester, som igjen gir flere arbeidsplasser og økte inntekter.

En bom-mur midt i hjertet av byen vil føre til en betydelig kostnad for byens innbyggere, spesielt barnefamilier med flere aktive barn, eldre og folk med dårlig økonomi får en regning som kan være på 15–20.000 kroner i året. Det er en usosial måte å finansiere vårt veinett på, siden dette rammer de svakeste aller hardest.

Jeg mener dagens vedtak fører til et bondefangeri, der konsekvensene av vedtaket er betydelig større og dyrere enn det først ser ut til. Man tvinger frem ytterligere investeringer og kostnader som folk flest må betale for i tiår fremover!

En gradvis utbygging uten bompenger ville gitt vesentlig bedre resultater og unngått den byrden bompengene pålegger folk flest.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Vidar Hölm · 2 år siden
    Bruk blinklys i rundkjøringer og lag rundkjøring i Dalekrysset og i Norges mest snodige kryss, Rensvikkrysset ,så er dere i mål. Det er jo ikke noe kø og snakke om i Ksu og uten sykehuset blir det enda mindre. 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse