Annonse
Annonse
Erik Aukan, leder Kristiansund FrP
Ytring
25 januar 2022 08:53
Del på Facebook
Rundkjøring på Nordlandet med vei i dagen. lllustrasjon: Statens vegvesen/Rambøll
Rundkjøring på Nordlandet med vei i dagen. lllustrasjon: Statens vegvesen/Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Regjeringen har nå godkjent planene om ny innfartsvei i Kristiansund. Det betyr at det er bilistene som må betale størsteparten av regningen for en vei som i realiteten flytter køen 500 meter lengre borte. Bystyret har vedtatt å bygge en 4-felts vei som ender i en 2-felts bro over Nordsundet.

Hva blir da neste skritt? Skal en ny bro bygges for å utnytte kapasiteten til 4-feltsveien? Det bli i så fall en mye høyere pris. Det er store, skjulte kostnader i horisonten som det ikke snakkes om, men som svært sannsynlig må betales av bilistene igjen via bompenger. Snakker vi da 30 år for å nedbetale en ny bro? Da kan vi begynne å snakke om bompenger til evig tid, for innen den tiden blir det fort nye prosjekter som politikerne vil at bilistene skal finansiere.

I en tid da næringslivet sliter med Corona-situasjonen, risikerer vi en vesentlig avvisningseffekt fra tilreisende fra omlandet og inn til byen. Vi så en betydelig økning av trafikk da Krifast-bommen ble revet, det samme så vi da Atlanterhavstunnelen ble gratis. Dette igjen skaper økt handel og flere solgte tjenester, som igjen gir flere arbeidsplasser og økte inntekter.

En bom-mur midt i hjertet av byen vil føre til en betydelig kostnad for byens innbyggere, spesielt barnefamilier med flere aktive barn, eldre og folk med dårlig økonomi får en regning som kan være på 15–20.000 kroner i året. Det er en usosial måte å finansiere vårt veinett på, siden dette rammer de svakeste aller hardest.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jeg mener dagens vedtak fører til et bondefangeri, der konsekvensene av vedtaket er betydelig større og dyrere enn det først ser ut til. Man tvinger frem ytterligere investeringer og kostnader som folk flest må betale for i tiår fremover!

En gradvis utbygging uten bompenger ville gitt vesentlig bedre resultater og unngått den byrden bompengene pålegger folk flest.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Vidar Hölm · 3 måneder siden
    Bruk blinklys i rundkjøringer og lag rundkjøring i Dalekrysset og i Norges mest snodige kryss, Rensvikkrysset ,så er dere i mål. Det er jo ikke noe kø og snakke om i Ksu og uten sykehuset blir det enda mindre. 
Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Nils Hagseth 15 timer siden Eksportvegen fremfor Møreaksen
Kvifor er det så viktig å sette desse prosjekta opp mot kvarandre? "Nye veier " styrer det eine og vegvesenet ...
I følge Frank Sve (Frp), så er det rikelig med penger til å bygge veier: «Frp mener regjeringen har mer ...
Geir Gerhard Greger 5 dager siden Klimabispen møter olje og gassbyen
Kanskje hun kommer til byen for å gi byen den siste olje..
Kristian Haukås 5 dager siden Historien om Møreaksen
Har du ikke bedre ting å ta deg til på Stortinget enn å komme med sånnt greinalaust vås?
Roger Fjellstad Olsen 7 dager siden Pontius Pilatus-prisen til MDG
Det er jo komisk å kalle andre for Pontius Pilatus når en heter Hogne Hongset og skriver for Steigan og hjelper ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i større format og valg av periode. Her vil du også kunne finne tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte