Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Kristiansund Venstre
Ytring
25 januar 2022 11:17
Del på Facebook
– Med regionspørsmålet ryddet av veien, er tiden inne for å se til våre nære naboer i stedet for å se mot mer fjerne naboer i nordøst, skriver Kristiansund Venstre i en politisk uttalelse, vedtatt på årsmøtet 20. januar 2022. Illustrasjon: KSU.NO
– Med regionspørsmålet ryddet av veien, er tiden inne for å se til våre nære naboer i stedet for å se mot mer fjerne naboer i nordøst, skriver Kristiansund Venstre i en politisk uttalelse, vedtatt på årsmøtet 20. januar 2022. Illustrasjon: KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Folkeavstemming og innbyggerundersøkelse om regiontilhørighet legger til rette for at spørsmål om regiontilhørighet kan legges til side. Kristiansund Venstre har lenge ment at utredning og bruk av ressurser på dette spørsmålet har vært unødvendig og potensielt skadelig energisløsing, og har en kommentar når dette nå avsluttes: Endelig!

Med regionspørsmålet ryddet av veien, er tiden inne for å se til våre nære naboer i stedet for å se mot mer fjerne naboer i nordøst. Tiden er inne for å ta tak i de sakene det kan gjøres noe med, framfor å tvære på saker som er avgjort og tilhører historien. Tiden er inne for å bytte ut det bakoverskuende «vi gir oss aldri» med et framoverskuende «vi skaper framtiden».

I næringsliv og kulturliv foregår et godt samarbeid, uavhengig av kommunegrensene. Samarbeid fører som regel til at kaka blir større, ikke at noen får mer, og noen får mindre. Dette perspektivet bør råde i vårt forhold til naboene våre. Vi må anerkjenne at et godt naboskap, også naboskapet med Romsdalsregionen, ofte vil være av det gode for begge, og ikke et nullsumspill der gevinst for den ene parten er tap for den andre parten.

Vi må jobbe videre med utvikling av Kristiansund sentrum, til glede for egne innbyggere, naboer og tilreisende. Realisering av kulturhus og Campus er viktig bidrag når vi skal lykkes med at folk med urbane behov finner seg til rette i Kristiansund. Å utnytte dynamikken som disse prosjektene tar med seg, er avgjørende.

 

Kristiansund Venstre
Politisk uttalelse vedtatt på årsmøtet 20.01.22

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Vidar Hölm · 2 år siden
    Ja ser jo de jubler i molde over sine kjære naboer i nord. Nå får de NAV kontoret fra Kristiansund. Angående fjerne naboer..... Dro til ksu fra Smøla i går for å hente passasjer på flyplassen. Hadde et håp om å rekke ferje fra Seivika igjen kl 2100 da neste går kl 2230. Det gikk ikke. Så for å teoretisk kunne rekke dette startet jeg med 1815 avgang fra Edøy etter 25 min biltur fra Dyrnes. Retur til Smøla ble kl 2315 fra Sandvika ferjekai. I forgårs brukte jeg selv 2 timer og 40 minutter fra Værnes til Sandvika ferjekai.Ca samme tid det tok å komme seg fra Kvernberget til Sandvika. En strekning på 25 kilometer reisevei.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDette under forutsetning at strekninga Vik til Molde står ferdig i 2032 med oppstart av innkreving av bompengar i 2033. ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrEn plass blant de øverst rangerte i NTP basert på netto samfunnsnytte pr. investert krone er faktisk noe å skryte ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøBompengeperioden er 20 år + 5 år dersom lånet ikkje er betalt etter 20 år. Dei siste 5 åra med ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrBasert på KS2-analysen så er bompengeperioden avsluttet i 2050, og bompengeopplegget er robust.Fortsatt svarer Naturvernforbundet ikke på de spørsmålene jeg ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøMed forventa prisstigning og rentekostnader vil bompengebetalinga for Ørskogfjellet til Vik beløpe seg til 600 millionar, minst. Med ÅDT på ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet er ingen som har påstått at E136 Eksportveien skal gå via Vik. Det er ikke det samme som at ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse