Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Terje Sundsbø og Rasmus Rasmussen
Ytring
21 februar 2022 09:04
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I et leserinnlegg i Romsdals Budstikke 15.02.2022 argumenterer SV for at det ikke trengs to veier over Ørskogfjellet for å få fastlandssamband på Romsdalskysten. De hevder at E136 Eksportveien over Ørskogfjellet lider på grunn av E39 Møreaksens fjordkryssing under havet. SV har jo vært imot høydeforskjellene på Møreaksen. Da bør vel SV også være positive til en flatere trasé for Eksportveien på strekningen Ørskogfjellet?

Å forsøke å så splid mellom veiprosjekter på Sunnmøre og i Romsdal er vanligvis en strategi som Frp har vært kjent for. Denne oppkonstruerte motsetningen mellom Eksportveien og Møreaksen er det ikke grunnlag for. Disse veiene kan godt bygges ut samtidig og uavhengig av hverandre, med Nye Veier AS på Eksportveien og Statens vegvesen på Møreaksen. Nye Veier AS får sine egne bevilgninger, så prosjektene konkurrerer heller ikke finansielt med hverandre. Og det er garantert ingen konkurranse på strekninger der de har felles trasé.

SV går heller ikke av veien for å underkjenne de faglige utredningene for trafikkgrunnlaget over Tresfjordbrua. SV mener å vite at Tresfjordbrua har rikelig kapasitet til å ta over trafikken fra E39 i tillegg til E136. Er det fordi man ser for seg mindre trafikk i framtiden? I så fall bør SV også advare mot redusert rutetilbud for fergene. Bomveier derimot er åpne kontinuerlig hele døgnet, også etter at de blir gratis. Det samme gjelder ikke ferger som medfører at vegen er stengt det meste av tiden, selv om også fergene kanskje blir gratis på noen få prioriterte strekninger.

Man bygger flyplasser selv om noen er redde for å fly. På samme måte bygges det undersjøiske tunneler selv om noen er redde for å kjøre gjennom disse. Den nye undersjøiske tunnelen under Romsdalsfjorden blir blant verdens sikreste. Dessuten er tunneler mer trafikksikre enn annen vei, de har generelt lavere ulykkesrisiko enn sammenlignbar veg i dagen.

SV vil heller ha Romsdalsaksen, som gir en lenger reisetid enn Møreaksen for flertallet, bare 25% av de som krysser fjorden passerer Gjemnessundbrua. Man bygger ikke nye veier for et mindretall på gjennomreise.

SV sier de vil prioritere veiene mellom fergene i Møre og Romsdal. Møreaksen erstatter flere fergesamband, og inkluderer veiene mellom fergene, de veiene SV vil prioritere. I tillegg gir altså Møreaksen fastlandssamband til Midsund og Aukra, en regning SV isteden vil sende over til Møre og Romsdal fylkeskommune. Blir det mer veibygging i Møre og Romsdal av dette?

 

Av: Terje Sundsbø og Rasmus Rasmussen

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKvar på tidsaksen tar eg feil? Og, når TØI gjennomførte KS2 vurderinga var SVV som premissleverandør optimistisk når der gjaldt ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at du selektivt tviler på konklusjonene i KS2-analysene av trinn 1 på Møreaksen, og isteden legger dine egne ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg er langt frå samd i påstanden om at bompengefinansieringa er fullt ut tilbakebetalt i 2050. Enkel addisjon er at ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu bekrefter altså at KS2-rapporten viser til at bompengeperioden er slutt i 2050, og at sensitivitetsanalysene viser at analyseresultatet er ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDette under forutsetning at strekninga Vik til Molde står ferdig i 2032 med oppstart av innkreving av bompengar i 2033. ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrEn plass blant de øverst rangerte i NTP basert på netto samfunnsnytte pr. investert krone er faktisk noe å skryte ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse