Annonse
Per Bjørn Gjelsten
Ytring
Per Bjørn Gjelsten
28 februar 2022 13:04
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Erling Sande (Sp), leder av transport og kommunikasjonskomiteen har i Romsdal Budstikke 24. februar en interessant kommentar der han både går i rette med medlem av samme komité, Frank Sve (FrP), og gir uttrykk for godt gjenkjennelig Sp-politikk.

Når det gjelder disputten med Sve, skal jeg ikke blande meg inn i den, det takler Sve godt selv. Vil bare minne om at FrP sin gode samferdselsminister gjennom mange år, Ketil Solvik Olsen, har i media uttrykt at «valget hadde nok blitt et annet i dag.»

Sande drar i gang en meget viktig debatt som vi burde ha hatt for lenge siden: «Skal pengane nå lengst mogeleg kan ikkje vi politikarar late som at vi har råd til alt, og gang på gang sjå at store prosjekt vert utsatt. Vi må få til ei auka satsing på utbetring av «flaskehalsar» og vedlikehald i eksisterande vegnett. Då må vi også sjå om vi kan frigjere midlar ved å bygge dei store prosjekta våre rimelegare. Til dømes med å bruke 90 km/t som fartsgrense i staden for 110 km/t på enkelte strekningar, eller bruke kryssingsspor på jernbane i staden for å ha dobbeltspor på alle nye jernbanestrekningar.»

Og, «Det er enorme forventninger innan samferdsle. På dei vegane som folk brukar i sitt lokalmiljø, er det mange stader for dårlig standard og lite kapasitet. Eg har peika på at vi treng å frigjere ressursar slik at vi kan møte store vedlikehaldsbehov både på vei og bane, på rassikring, satsing på fylkesvegar og innanfor hamn og farlei.»

Dette er en glimrende god argumentasjon for å utsette store prosjekter som for eksempel fjordkryssinga på E39 Ålesund–Molde, også kalla «Møreaksen». Det er den delen som er den desidert dyreste å bygge, og for å nettopp skape det handlingsrommet som etterlyses, må det være riktig tenkt. Det er langt viktigere å konsentrere innsatsen om stekningene Ålesund–Ørskogfjellet, den som har størst trafikk, dårligst fremkommelighet, mest ulykkes utsatt, og er felles E39 og E136, og ikke minst, det er denne delen som er desidert billigst å bygge ut.

Vi har nå fått et bedre samband over Romsdalsfjorden enn vi noen gang har hatt med 20 minutts avganger med god fremkommelighet, trafikksikkert og etter hvert miljøvennlig med EL-ferger. Billig ser det også ut til å bli for oss trafikanter, ikke minst med Sp sin støtte. Vi betaler gjerne for en tjeneste, men er ikke like villig det når det gjelder å «få lov til å kjøre» en betydelig lenger veg.

Legger også merke til at Sande ikke nevner bo og arbeidsmarkedsregionen med et ord. Om det er en «feil», eller at han i liket med Sp sin leder av samferdselsutvalget i Møre og Romsdal, Kristin Sørheim, er «svekka i trua» på denne, vites ikke. Sørheim utalte i RB for en tid tilbake at det som hadde størst effekt var fastlandsforbindelse for gamle Midsund og Aukra.

Sp uttaler: «Det er alltid viktig for Senterpartiet at folket får bestemme». Dette kan umulig gjelde over alt. Det er bare 23 % av befolkningen i Møre og Romsdal som ønsker løsningen med undersjøisk tunnel (Norstatt /MUM) med over 4000 spurte. Trafikken over Romsdalsfjorden med dagens ferger, er ca. 2400 pr. døgn (ÅDT). Om Sande virkelig ville ønske å nå sine uttalte mål med å skalere ned prosjekter, så er her et godt sted å begynne. Å bygge to løp med til sammen 4 felt på dette trafikkgrunnlaget kan vel ikke kalles fornuftig? Da må andre løsninger ses på med nye øyner, og det haster absolutt ikke, vi er godt tjent med dagens nye fergeopplegg.

Det må være langt bedre med en «time out» nå, enn å klamre seg til et gammelt vedtak som har utgangspunkt i KVU fra 2011. Det har «rent mye vann i havet» siden den gang.

Det gjenstår også mye reguleringsplaner på strekninga Ålesund-Molde, og det er alt for mye «stykkevis og delt» planlegging, og derfor vanskelig å holde oversikten. Spesielt med tanke på den farlige kombinasjonen enorme høydeforskjeller og brann i tunneler.

Her er det altså noen som sier noe og gjør noe annet. Hvor lurt det er får vi nok svar på ved neste valg? Dette blir «lagt på minnet».

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje G. Finnøy · 2 år siden
    Det riggede alternativet Møreaksen (MA) var ifbm. KVU2011 avgjort på forhånd av SVV, MA & Co! Ref. innrømmelser om 30 års arbeid med omveien MA! Romsdalsaksen (RA) ble avvist med fire linjer ifbm. KVU2011. Og slik har SVV, MA & Co holdt på hele veien! Omveien skal på plass, koste hva det koste vil! Ref. både den paniske, halvhjertede haste utredningen i 2019 samt oppfølger i fjor for å demme opp mot den massive motstanden fra befolkningen i fylket, der SVV. MA & Co gjør det dei makter for å sabotere for flytebro alternativet RA. Deriblant å tillegge en ekstra bro over Tresfjorden, med en svada argumentasjon om behov for 90km/t dei 1280 meterne over Tresfjorden (ei strekning som i dag har 80km/t og som til alt overmål hører til E136 og ikke til E39), samt at dei i fjor fortsatte manipuleringen av RA med å legge inn en undersjøisk tunnel der også! Og da sørger også SVV, MA & Co for å planlegge den så lang at det må inn med to løp pga sikkerhetskrav! Dvs. en unødvendig undersjøisk tunnel, som til alt overmål ble planlagt lengre enn nødvendig for at den skulle bli dyrest mulig. Andre veien, dvs. ifbm. MA fjernet SVV, MA & Co en nødvendig tunnel mellom Vik og Tresfjordbroen for å senke kostnaden på MA. At da trafikken for denne strekningen ifbm. MA må kjøre i 50km/t via eksisterende kjerrevei gjennom Vestnes sentrum, mellom Tresfjordbroen og Vik spilte vist mindre rolle! Plutselig var ikke 90km/t ikke ett tema lengre, så lenge det kom MA tilgode! Slik har SVV, MA & Co holdt på hele veien! Om dei lykkes ifbm. KS2 gjenstår å se, men at SVV, MA & Co her lokalt jobber mot folkeviljen og fylkets beste, ja faktisk landets beste, bør det være liten tvil om! Nå bør håndbrekket dras på og blikket bør løftes! Skal man fortsette med «stykkevis & delt» prosjektet MA, som ikke er avklart verken på Sunnmørssiden eller Romsdalssiden av Fannefjorden/Romsdalsfjorden/Moldefjorden, eller skal man fokusere på å finne helhetlige løsninger som gavner hele fylket? Ikke bare Rådhuset i Molde og eiendomsinvestorer på Otrøya?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Terje G. Finnøy TØV! Samferdselsminister Kleppa ga i 2010 føringene for fergefri E39 – å knytte næringslivet i kystregionene tettere sammen. Både MA og RA ble utredet på lik linje. Men etter at samferdselsministeren hadde valgt MA fordi RA bommet på målsettingen, ble selvfølgelig det valgte alternativet utredet grundigere enn det som var forkastet. De nye utredningene i 2019 hadde opprinnelig ikke med oppdatering av alternativet med undersjøisk tunnel på RA, av den opplagte grunn at RA ble markedsført som et oversjøisk alternativ. De oppdaterte analysene med tunnel bekreftet kun resultatet fra de opprinnelige analysene for dette alternativet. (Også i 2011 ble RA utredet med tunnel.)

      Broen over Tresfjorden er dimensjonert for E136. Hvis også E39 skal ha samme trasé, så er broen for liten til den økte trafikkmengden.

      MA er den løsningen som gir raskest vei for flertallet av de som krysser fjorden, den har størst samfunnsnytte, og gagner hele fylket. Uten MA må fylkeskommunen selv finansiere fastlandsforbindelsene til Gossen og Otrøya, det gir mindre penger til veier i resten av fylket.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje G. Finnøy · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Med en prosentdel av en ÅDT på ca 2300, mellom Vestnes og Molde, er det overhode ikke noe som tilsier at det er behov for to parallell broer de 1280 meterne over Tresfjorden, selv om deler av denne trafikken kommer i tillegg til dagens trafikk over Tresfjorden! Det er heller ikke verken ønskelig eller behov for en undersjøisk tunnel ifbm. RA! Og slettes ikke en med to løp og totalt fire felt! Dette fremstår rett og slett som bevist obstruksjon fra SVV, MA & Co sin side, opp mot å finne de beste løsningene for folk flest! Heller ikke 90 km/t! de få metrene over Tresfjorden så lenge SVV, MA & Co med ett pennestrøk, over natten fjernet tunnelen mellom Tresfjordbroen og Vik, og med det aksepterer 50km/t gjennom tettbygd strøk på denne strekningen! For Otrøya sin del, med en ÅDT på 4-500, så er det forståelig at det er ett behov for en lokal løsning der! Men ikke en firefelts trase! Og slettes ikke to «firefelts» fastlandsforbindelser! Å legge en hovedåre i slalom, både vertikalt og horisontalt gjennom fylket vårt for å løse lokale utfordringer for Otrøya, er uansett ikke veien å gå! 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Terje G. Finnøy Du har åpenbart fortsatt ikke forstått at den raskeste traséen faktisk går via Otrøya – den er 14 minutter raskere mellom Ålesund og Molde enn Romsdalsaksen. Da er det Romsdalsaksen som er omveien for flertallet av de reisende.

      Det var nettopp basert på antagelsen om at undersjøisk tunnel på RA var uønsket at SVV ikke oppdaterte disse utredningene i 2019. Men «avsløringene» i TK om at denne oppdateringen var utelatt, medførte at SVV også måtte oppdatere disse. Du har tydeligvis ikke lest denne: https://ksu.no/artikler/leserinnlegg/111528-etikk-og-moral-og-romsdalsaksen-20220103

      Du har heller ikke oppfattet at 4-felt ikke er valgt pga. trafikkmengden, men pga. sikkerheten. Du bør lese her: 
      https://www.tk.no/moreaksen-med-fokus-pa-de-reisende/o/5-51-1109859

       
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    Per Bjørn Gjelsten mener trafikkgrunnlaget ikke er tilstrekkelig for 4-felts tunnel under Romsdalsfjorden. Han unnlater bevisst å nevne at det ikke er trafikkgrunnlaget - men sikkerheten – som er begrunnelsen for 4 felt.

    Han unnlater på samme måte bevisst å nevne at det også er to andre fergesamband som forsvinner med Møreaksen – til Aukra og Midsund. Og han nevner ikke at uten Møreaksen er det er fylkeskommunen som må betale disse fastlandsforbindelsene.

    Dette er ikke uvesentlige detaljer for de som fatter slike viktige beslutninger. I tillegg er Møreaksen den mest samfunnsøkonomiske traséen, og prosjektet er blant de mest lønnsomme i NTP.

    Gjelsten nevner heller ikke at over 62% av velgerne i M&R stemte på partier som ønsker Møreaksen. Isteden viser han til en tvilsom meningsmåling hvor ingen av alternativene fikk flertall.

    Gjelsten mener at Møreaksen blir en betydelig lenger vei. Faktum er at den gir eksempelvis 14 minutter kortere reisetid mellom Ålesund og Molde enn Romsdalsaksen.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje G. Finnøy · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Er det jagerfly du skal kjøre med når det gjelder MA og trehjuls sykkel på RA, når du stadig prøver å bløffe mef 14 min. innsparing på MA 
      omveien? Hvordan i all verden kan man spare 14 min. på MA, en omvei som vil bli ca en halv mil lengre enn Romsdalsaksen, målt mellom krysningspunktene for disse to fergefrie fjordkryssing alternativene! Og da er ikke høydemetrene med MA tatt med! Heller  ikke at man med omveien MA blir sluset rett gjennom Molde by/Moldes bypakke med dertil utfordringer! Dette er en like udokumentert påstand fra din side,  som resten av oppgulpet du kommer med! Og spar oss for linker til avis innlegg skrevet av dine likesinnede! Dette blir rett og slett som en copy/paste lavmåls løgn fra din side!
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Terje G. Finnøy Du avslører at du aldri leser linkene jeg gir deg. Det er ikke mine synsinger, men de faglige utredningene som konkluderer med:

      Oppsummert er Møreaksen det beste alternativet, fordi: (se 
      https://www.tk.no/romsdalsaksen-ikke-best-pa-alt/o/5-51-1072556)

      · Den gir 14 minutter kortere reisetid mellom Ålesund og Molde enn Romsdalsaksen.

      · Møreaksen oppfyller målet om at minst 10.000 flere innbyggere skal havne innenfor 45 minutters reisetid til Molde og/eller Ålesund. Det målet oppfyller ikke Romsdalsaksen.

      · Møreaksen gir under 45 minutter reisetid til en av byene for om lag 7800 flere personer enn Romsdalsaksen.

      · Den gir bedre samfunnsøkonomisk lønnsomhet når fylkeskommunens fastlandsforbindelse til Gossen tas med i regnestykket. Denne fastlandsforbindelsen lar seg realisere nettopp på grunn av Møreaksen.

      Jeg vet at du stoler mer på dine egne synsinger enn faglige utredninger. Men å kalle de lavmåls løgn sier det meste om deg.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje G. Finnøy · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Det riggede alternativet MA var ifbm. KVU2011 avgjort på forhånd av SVV, MA & Co! Ref. innrømmelser om 30 års arbeid med omveien MA! RA ble avvist med fire linjer ifbm. KVU2011. Og slik har SVV, MA & Co holdt på hele veien! Omveien skal på plass, koste hva det koste vil! Ref. både den paniske, halvhjertede utredningen i 2019 samt oppfølger i fjor for å demme opp mot den massive motstanden fra befolkningen i fylket, der SVV. MA & Co gjør det dei makter for å sabotere for flytebro alternativet RA. Deriblant å tillegge en ekstra bro over Tresfjorden, med en svada argumentasjon om behov for 90km/t dei 1280 meterne over Tresfjorden (ei strekning som til alt overmål hører til E136 og ikke til E39), samt at dei i fjor fortsatte manipuleringen av RA med å legge inn en undersjøisk tunnel der også! Og da sørger også SVV, MA & Co for å planlegge den så lang at det må inn med to løp pga sikkerhetskrav! Dvs. en unødvendig undersjøisk tunnel, som til alt overmål lages lengre enn nødvendig for at den skal bli dyrest mulig. Andre veien, dvs. ifbm. MA fjernet SVV, MA & Co en nødvendig tunnel mellom Vik og Tresfjordbroen for å senke kostnaden på MA. At da trafikken for denne strekningen ifbm. MA må kjøre via eksisterende kjerrevei gjennom Vestnes sentrum, mellom Tresfjordbroen og Vik spilte vist mindre rolle! Plutselig var ikke 90km/t ikke ett tema lengre, så lenge det kom MA tilgode! Slik har SVV, MA & Co holdt på hele veien! Om dei lykkes ifbm. KS2 gjenstår å se, men at SVV, MA & Co her lokalt jobber mot folkeviljen og fylkets beste, ja faktisk landets beste, bør det være liten tvil om!
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Terje G. Finnøy TØV! Samferdselsminister Kleppa ga i 2010 føringene for fergefri E39 – å knytte næringslivet i kystregionene tettere sammen. Både MA og RA ble utredet på lik linje. Men etter at samferdselsministeren hadde valgt MA fordi RA bommet på målsettingen, ble selvfølgelig det valgte alternativet utredet grundigere enn det som var forkastet. De nye utredningene i 2019 hadde opprinnelig ikke med oppdatering av alternativet med undersjøisk tunnel på RA, av den opplagte grunn at RA ble markedsført som et oversjøisk alternativ. De oppdaterte analysene med tunnel bekreftet kun resultatet fra de opprinnelige analysene for dette alternativet. (Også i 2011 ble RA utredet med tunnel.)

      Broen over Tresfjorden er dimensjonert for E136. Hvis også E39 skal ha samme trasé, så er broen for liten til den økte trafikkmengden.

      MA er den løsningen som gir raskest vei for flertallet av de som krysser fjorden, den har størst samfunnsnytte, og gagner hele fylket. Uten MA må fylkeskommunen selv finansiere fastlandsforbindelsene til Gossen og Otrøya, det gir mindre penger til veier i resten av fylket.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    Sett at en europavei inn til Oslo ble stengt. Den åpnes kun mot betaling noen få minutter 2 – 3 ganger i timen i beste fall, og kun et begrenset antall biler slippes gjennom, med kraftig hastighetsbegrensninger. Ville dette påkalt store positive avisoverskrifter med lovprisninger og ovasjoner?
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    Sp gikk til valg på Møreaksen. Sp i regjering jobber for Møreaksen.

    Gjelsten sier: «Her er det altså noen som sier noe og gjør noe annet. Hvor lurt det er får vi nok svar på ved neste valg? Dette blir «lagt på minnet».»

    Gjelsten har misforstått – Sp gjør jo akkurat det de sa de skulle gjøre. Det er noe de fleste velgere setter pris på.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje G. Finnøy · 2 år siden
    Veldig fornuftig resonnert! ÅDT Vestnes-Molde på ca 2300 tilsier at noen må sette ned foten opp mot gigantomani prosjektet MA, dvs. firefelts omveien, bestående av milevis med tunneler/undersjøiske tunneler, i en omvei via Tomrefjord, Vik, Otrøya og rett gjennom Molde by/Moldes bypakke! Fortsatt ferge fungerer utmerket inntil bedre alternativ kommet opp på bordet! MA fremstår rett og slett som galskap satt i system!

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse