Annonse
Kristin Sørheim (Sp), leder i samferdselsutvalget
Ytring
Kristin Sørheim (Sp), leder i samferdselsutvalget
02 mars 2022 22:39
Del på Facebook
Ambulansetjeneste og pasientreiser, brannberedskap og kommunale helse- og omsorgstjenester – og veterinærvakt, polititjenester og kollektivtilbud, er alle tjenester som skal ut på anbud for å skaffe transporttjenester innenfor sine respektive områder. Foto: Terje Pedersen / NTB
Ambulansetjeneste og pasientreiser, brannberedskap og kommunale helse- og omsorgstjenester – og veterinærvakt, polititjenester og kollektivtilbud, er alle tjenester som skal ut på anbud for å skaffe transporttjenester innenfor sine respektive områder. Foto: Terje Pedersen / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I Hurdalsplattformen skriver regjeringa: «For å få tryggheten tilbake, er det avgjørende at politi, ambulansetjeneste, brann- og redningstjeneste og sivilforsvar, er mer til stede og kommer raskere, særlig i distriktene. Økt norsk matproduksjon er en kritisk del av vår beredskap. Forsvaret av nasjonalstaten skal prioriteres.»

Et tiltak for å få grep om dette arbeidet var å sette ned en totalberedskapskommisjon, der det mellom anna står: «God samfunnssikkerhet og beredskap forutsetter samhandling og koordinering mellom beredskapsaktører. Vi må utnytte ressursene best mulig, og vurdere behov på tvers av sektorgrenser og beredskapsområder.»

Annonse
Annonse

Nå kom vel behovet og forståelsen for en totalberedskap kasta over oss fra noe uventa hold gjennom det uprovoserte og voldsomme angrepet fra Putin på (foreløpig) Ukraina. Men vi har gjennom mange mindre og mer dagligdagse behov for beredskap sett hvor dårlig vi har organisert oss. Vi har gjort oss avhengige av import for å opprettholde både den landbaserte og sjøbaserte matproduksjonen. Vi har gjort oss enormt avhengige av elektrisk strøm og digitale systemer. Vi har delt samfunnsansvar og samfunnsoppgaver mellom sektorer som ikke samarbeider godt nok, men forvalter hver sin pengesekk og skal forsvare egen bunnlinje på regnskapet.

Ta noen brennaktuelle eksempler fra eget fylke: Helseforetaket har ansvaret for ambulansetjenesten og pasientreiser. Kommunene har ansvaret for brannberedskap og kommunale helse- og omsorgstjenester – og veterinærvakt. Politiet har ansvaret for sitt område. Fylkeskommunen har ansvar for kollektivtilbud. Alle disse «etatene» skal ut på anbud for å skaffe transporttjenester innen sitt område, og innenfor sitt knappe budsjett. Dermed blir dette minimumsløsninger på alle områdene. Det rammer særlig de som bor i distrikta, på øyene og bygdene i indre strøk.

Annonse
Annonse

Totalberedskap burde være å gå sammen om å løse slike transportoppgaver. Det vil fungere mye bedre og gi folk større trygghet uansett hva som skjer. Det vil totalt sett bli både billigere og bedre. Faktisk burde det kunne løses uten en kommisjon, men ved at aktørene får lov til eller beskjed om å sette seg sammen og se hvordan de best kan samordne sine behov.

Av: Kristin Sørheim (Sp), leder i samferdselsutvalget I Møre og Romsdal

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Audun Karlstrøm · 2 år siden
    - Vi har gjort oss enormt avhengige av elektrisk strøm- skrives det i innlegget.

    Allikevel stiller fortsatt Sp seg bak valget av den mest energikrevende fjordkryssingen, Møreaksen, med et forbruk på minimum 27,9 Millioner kWh/år (eks.trafikk).

    Fergestrekningen Molde-Vestnes har i dag et energiforbruk på 19,2 Millioner kWh/år.

    Til sammenligning så har flytebroer et potensiale for produksjon av kraft fra strøm og bølger.
    Nivået for enkelte fjorder kan ligge på 20-300 Millioner kWh (20-300 GWh) pr kilometer/år, dersom bølger og/eller strømmer er kraftige nok, blir det opplyst i rapport om Fergefri E39 2012.

    Møreaksen-tunnellene bidrar altså til at vi gjør oss enda mer avhengig av strøm og høyere beredskap. Det blir dyrere for alle typer transporttjenester og dermed dyrere å bo i dette distriktet.

    Energi (strømpris) er den største og viktigste prisdriveren som bidrar til stigende inflasjon. (ref. konsumprisindeksen fra SSB).
    Det kan derfor ikke satses på veiløsninger som bidrar til unødvendig økt energiforbruk når det finnes bedre løsninger som flytebroer og veg i dagen.

    Viktig med helhetlig tankegang.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 5 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse