Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Rasmus Rasmussen
Ytring
19 april 2022 20:45
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nestlederen i Stortingets Transportkomité, Frank Sve (Frp), har konkludert med at Møreaksen, dvs. hele strekningen langs E39 fra Ålesund til Molde, vil bli 70 prosent dyrere basert på en skyhøy prisøkning på byggevarer og energi. På grunn av krigen i Ukraina og behovet for annen pengebruk vil det ikke være penger til Møreaksen mener han. Det som er igjen av pengene bør isteden brukes på E136 Eksportveien fra Dombås til Ålesund, samt Strynefjellsvegen på Sunnmøre.

Det er tragisk og svært urovekkende at nestlederen av Stortingets Transportkomité fortsatt ikke har forstått at Nye Veier AS, som har fått oppdraget med å bygge Eksportveien E136 fra Dombås til Vestnes, får sin bevilgning av Stortinget, ut fra den portefølje av prosjekter Nye Veier har fått tildelt. Denne bevilgningen er totalt uavhengig av om Møreaksen blir dyrere eller utsettes, ettersom det er Statens Vegvesen som har fått oppdraget med Møreaksen. Nye Veier foretar sin egen prioritering uten politisk styring, og uten innblanding fra Statens Vegvesen.

Annonse
Annonse

At Frank Sve åpenbart ennå ikke har forstått at Nye Veier foretar utbyggingen av E136 Eksportveien helt uavhengig av om Møreaksen blir dyrere eller utsettes, bør opplagt føre til en revurdering av om han er skikket til den oppgaven han er blitt tildelt i Transportkomitéen. At Frank Sve vil flytte pengene fra E36 Møreaksen Ålesund-Molde til Strynefjellsvegen på Sunnmøre er landeveisrøveri ved høylys dag, og akkurat som forventet fra den karen.

Dette er enda en bløff fra Sve. Han er fullstendig klar over at bevilgningene til samferdsel i NTP ikke gjøres fylkesvis, men til enkeltprosjekter. Om Møreaksen stoppes, går pengene til gryteklare prosjekter andre steder i Norge, pengene forblir ikke i Møre og Romsdal. Det er ikke opp til fylkespolitikerne å bruke pengene fra Møreaksen på rassikring eller Strynefjellsvegen. Stoppes Møreaksen forsvinner midlene ut av fylket. I tillegg må fylkeskommunen betale for fastlandsforbindelsene til Otrøya og Gossen, som er en del av Møreaksen. Og Nye Veier AS får så visst ikke mere penger til utbedringene av E136 Eksportveien.

Ved flere anledninger har Frank Sve poengtert at det bare er hele strekningen Ålesund-Molde på fergefri E39 Møreaksen som er grunnlag for bompengeproposisjon i Stortinget. Det betyr vel eksempelvis at strekningen E39 Ålesund-Ørskogfjellet ikke kan behandles separat fra resten av Møreaksen? Denne strekningen vil Frank Sve bygge først, selv om Ålesund kommune er langt unna ferdige reguleringsplaner, mens andre deler er ferdig regulert og klar til bygging årevis før. Hvorfor vente med å bygge det som allerede er klart for bygging?

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Frank Sve vil at de nylig reduserte fergeprisene skal gis tilbakevirkende kraft på bompengesatsene som allerede er vedtatt for Nordøyvegen, en lokal blindvei i Ålesund kommune på Sunnmøre. Da bør han også jobbe for at bompengene til fjordkryssingen på E39 Møreaksen automatisk skal justeres ned ved framtidige reduserte fergepriser. Fergeavløsningsmidlene for Møreaksen kommer fra tre ulike fergesamband, og berører den undersjøiske tunnelen under Romsdalsfjorden samt broen over Julsundet. Om fergene i nær framtid blir gratis, så bør vel også det samme gjelde bompengene på disse strekningene.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har forklart for Frank Sve at trafikantene betaler bompenger kun for den vegstrekningen de faktisk kjører. Men Frank Sve fortsetter å spre om seg med løgnaktige halvsannheter, og bryr seg ikke om at de stadig blir tilbakevist og korrigert. Han er ennå bekymret for at trafikantene som ikke trenger Møreaksen skal betale regningen. Men han et ikke tilsvarende bekymret for at de som ikke trenger bypakken i Ålesund er med på å betale den regningen.

Frank Sve fortsetter også å bløffe om at statsminister Støre (Ap) vil skrinlegge Møreaksen pga. krigen i Ukraina, for å dekke inn ekstrabevilgningene til dette. Absolutt ingen andre enn Frank Sve har vært inne på denne tanken, på tross av at mange spesifikke innskjæringer har vært nevnt, også innen samferdsel. Ikke en gang Frank Sve unngår å bli konfrontert med tidligere utspill og brutte valgløfter. Å stadig finne nye velgere basert på å så splid og skape misnøye vil nok etter hvert bli vanskeligere, når merittlisten hovedsakelig består av bløffer og løftebrudd.

Det har alltid vært krefter som har forsøkt å stoppe slike fjordkryssingsprosjekter, som KriFast og Eiksundsambandet. De har alltid tatt feil. Ingen vil ha disse fergene tilbake i dag. Når fergene forsvinner, blomstrer lokaltrafikken. Det samme vil skje på Møreaksen.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Vidar Hölm · 2 år siden
    Ja for de som bor på øya som får 2 stk fastlandsforbindelser vil det jo uten tvil være kjekt men nå er det jo slik at vi kan ikke bygge Europaveier som fastlandsforbindelse fordi noen tusen øyboere vil bli landfast.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Vidar Hölm Du mener akkurat slik som de som bor på Bergsøya, som fikk 2 stk. fastlandsforbindelser med KriFast?

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse