Nestlederen i Stortingets Transportkomité, Frank Sve (Frp), har konkludert med at Møreaksen, dvs. hele strekningen langs E39 fra Ålesund til Molde, vil bli 70 prosent dyrere basert på en skyhøy prisøkning på byggevarer og energi. På grunn av krigen i Ukraina og behovet for annen pengebruk vil det ikke være penger til Møreaksen mener han. Det som er igjen av pengene bør isteden brukes på E136 Eksportveien fra Dombås til Ålesund, samt Strynefjellsvegen på Sunnmøre.
Det er tragisk og svært urovekkende at nestlederen av Stortingets Transportkomité fortsatt ikke har forstått at Nye Veier AS, som har fått oppdraget med å bygge Eksportveien E136 fra Dombås til Vestnes, får sin bevilgning av Stortinget, ut fra den portefølje av prosjekter Nye Veier har fått tildelt. Denne bevilgningen er totalt uavhengig av om Møreaksen blir dyrere eller utsettes, ettersom det er Statens Vegvesen som har fått oppdraget med Møreaksen. Nye Veier foretar sin egen prioritering uten politisk styring, og uten innblanding fra Statens Vegvesen.
At Frank Sve åpenbart ennå ikke har forstått at Nye Veier foretar utbyggingen av E136 Eksportveien helt uavhengig av om Møreaksen blir dyrere eller utsettes, bør opplagt føre til en revurdering av om han er skikket til den oppgaven han er blitt tildelt i Transportkomitéen. At Frank Sve vil flytte pengene fra E36 Møreaksen Ålesund-Molde til Strynefjellsvegen på Sunnmøre er landeveisrøveri ved høylys dag, og akkurat som forventet fra den karen.
Dette er enda en bløff fra Sve. Han er fullstendig klar over at bevilgningene til samferdsel i NTP ikke gjøres fylkesvis, men til enkeltprosjekter. Om Møreaksen stoppes, går pengene til gryteklare prosjekter andre steder i Norge, pengene forblir ikke i Møre og Romsdal. Det er ikke opp til fylkespolitikerne å bruke pengene fra Møreaksen på rassikring eller Strynefjellsvegen. Stoppes Møreaksen forsvinner midlene ut av fylket. I tillegg må fylkeskommunen betale for fastlandsforbindelsene til Otrøya og Gossen, som er en del av Møreaksen. Og Nye Veier AS får så visst ikke mere penger til utbedringene av E136 Eksportveien.
Ved flere anledninger har Frank Sve poengtert at det bare er hele strekningen Ålesund-Molde på fergefri E39 Møreaksen som er grunnlag for bompengeproposisjon i Stortinget. Det betyr vel eksempelvis at strekningen E39 Ålesund-Ørskogfjellet ikke kan behandles separat fra resten av Møreaksen? Denne strekningen vil Frank Sve bygge først, selv om Ålesund kommune er langt unna ferdige reguleringsplaner, mens andre deler er ferdig regulert og klar til bygging årevis før. Hvorfor vente med å bygge det som allerede er klart for bygging?
Frank Sve vil at de nylig reduserte fergeprisene skal gis tilbakevirkende kraft på bompengesatsene som allerede er vedtatt for Nordøyvegen, en lokal blindvei i Ålesund kommune på Sunnmøre. Da bør han også jobbe for at bompengene til fjordkryssingen på E39 Møreaksen automatisk skal justeres ned ved framtidige reduserte fergepriser. Fergeavløsningsmidlene for Møreaksen kommer fra tre ulike fergesamband, og berører den undersjøiske tunnelen under Romsdalsfjorden samt broen over Julsundet. Om fergene i nær framtid blir gratis, så bør vel også det samme gjelde bompengene på disse strekningene.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har forklart for Frank Sve at trafikantene betaler bompenger kun for den vegstrekningen de faktisk kjører. Men Frank Sve fortsetter å spre om seg med løgnaktige halvsannheter, og bryr seg ikke om at de stadig blir tilbakevist og korrigert. Han er ennå bekymret for at trafikantene som ikke trenger Møreaksen skal betale regningen. Men han et ikke tilsvarende bekymret for at de som ikke trenger bypakken i Ålesund er med på å betale den regningen.
Frank Sve fortsetter også å bløffe om at statsminister Støre (Ap) vil skrinlegge Møreaksen pga. krigen i Ukraina, for å dekke inn ekstrabevilgningene til dette. Absolutt ingen andre enn Frank Sve har vært inne på denne tanken, på tross av at mange spesifikke innskjæringer har vært nevnt, også innen samferdsel. Ikke en gang Frank Sve unngår å bli konfrontert med tidligere utspill og brutte valgløfter. Å stadig finne nye velgere basert på å så splid og skape misnøye vil nok etter hvert bli vanskeligere, når merittlisten hovedsakelig består av bløffer og løftebrudd.
Det har alltid vært krefter som har forsøkt å stoppe slike fjordkryssingsprosjekter, som KriFast og Eiksundsambandet. De har alltid tatt feil. Ingen vil ha disse fergene tilbake i dag. Når fergene forsvinner, blomstrer lokaltrafikken. Det samme vil skje på Møreaksen.
Les også
Møreaksen minst 40 milliard kr!