Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Frank Sve, stortingsrepresentant for FrP
Ytring
20 april 2022 08:49
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Svar til Rasmus Rasmussens innlegg «Frank Sve – 70 prosent bløff?» publisert 19. april 2022.

Det er 100 prosent sikkert at Statsministeren klart har sagt at store samferdselsprosjekt kan bli utsatt på grunn av krigen i Ukraina, like sikkert er det at Møreaksen er tidenes luftslott.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Det er 100 prosent sikkert at råvareprisene på absolutt alt av grunnlag for bygging av nye samferdselsprosjekt har stege til himmels. Spesielt stål, betong, sprengstoff osv. Spesielt rammar dette prosjekt slik som Møreaksen.

Det er 100 prosent sikkert at Møreaksen ikkje kjem til å koste 24 milliard, og med gjeldande kostnadsvekst vil dette prosjektet sikkert bikke 40 milliard kr.

Det er 100 prosent sikkert at Nye veier as trenger meir pengar til sin portefølje, dette synes sikkert når ein no ser utsettelsene av prosjekt som har kome. Dette gjelder ganske sikkert også for E136 Vestnes–Bjorli.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Det er 100 prosent sikkert at det eg snakka om å prioritere E136 Ålesund–Dombås, var omtalt Ålesund–Digerneset–Tresfjordbrua. Dette området på E136 ligg IKKJE i Nye Veier as sin portefølje.

Det er 100 prosent sikkert at Møreaksen aldri blir likestilt med utsatte øysamfunn som no får gratis ferjer, og som Nordøyvegen sjølvsagt også må nyte godt av.

Det er 100 prosent sikkert at dersom 40–50 milliard kr blir kasta vekk på Møreaksen, så vil dette ramme resten av samferdselsprosjekta i fylket i mange tiår.

I meir enn 30 år har ein venta på 1–2 milliard kr til E136 Ålesund–Bjorli utan å få dette. Korleis Rasmussen kan meine at dette kan skje raskare ved å sløse vekk mange titals milliard kr på Møreaksen, forstår kun Rasmussen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse