Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
20 april 2022 10:03
Del på Facebook
Kommunens tabell viser hvor økningen for kommunale tjenester i Ålesund kommer. Pleie og omsorg får ekstrem økning i forhold til andre tjenester.
Kommunens tabell viser hvor økningen for kommunale tjenester i Ålesund kommer. Pleie og omsorg får ekstrem økning i forhold til andre tjenester.
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kloakkrenseanlegg på Kvasnes

Det er smartere å oppgradere til flere mindre kloakkrenseanlegg i Ålesund og Sula, enn å samle all kloakken i et fellesanlegg. Fleksibiliteten blir langt bedre med flere anlegg, og man kan velge ut og forbedre de mest problematiske områdene først.

70 % rensing av kloakken har vært omtalt som antatt nivå. Ved driftsstans går kloakken urenset i havet, og da bestemmer varigheten av stansen omfanget av urenset utslipp. Omfanget påvirkes selvsagt også av om utslippet omfatter all kloakk, eller kloakk fra et av flere langt mindre anlegg. Med slike forutsetninger bør varsellampene blinke, og et samlet anlegg skrinlegges.

Annonse
Annonse

Å skifte ut dagens rørsystem i en samlet operasjon vil ta svært lang tid, og effekten vil neppe komme før det hele er koblet sammen. Med flere anlegg kan effekt oppnås etterhvert som anleggene oppgraderes.

Foruten kostnader, fleksibilitet og skadeomfang ved utslipp er lokaliseringen politikerne har valgt ubegripelig. Avtalen mellom Sula og Ålesund «krever» Sula som lokalisering, og likevel velger de det østligste punktet på Sula der strømmen går i alle retninger i stedet for utenfor fjord-terskelen mot havstrømmen.

Borgundfjordtunnelen

Prosjektet «Ålesund bypakke» er igangsatt, og med tilhørende bompenger om få måneder. De trafikale utfordringene er godt kjent. Det er forunderlig at iveren er stor for bypakken, mens den er nærmest fraværende blant flertallet av lokale politikerne når det gjelder Borgundfjordtunnelen. Tunnelen mellom Sula og Ålesund kan redusere reisetiden fra eksempelvis Langevåg til NTNU-området fra en knapp time til 10 minutt i rushtiden. Er ikke store gevinster for reiselengde, reisetid, kollektive muligheter og miljø interessant - og er ikke en halvtimes reisetid pr buss fra Langevåg til flyplassen på Vigra en spennende tanke?

Kryssing av Romsdalsfjorden

Uhildet undersøkelse for alternativ fast forbindelse over Romsdalsfjorden (E39) er mangelvaren for dette prosjektet som i økonomisk omfang er det desidert største i Møre og Romsdal. Uviljen til å vurdere alternative løsninger til kloakkrenseanlegget på Kvasnes og manglende interesse fra lokale politikere for Borgundfjordtunnelen er gjenkjennelig for E39 gjennom fylket. På Sunnmøre kan E39 gjøres 50 km kortere enn via Hafast. I Romsdal er potensialet for kortere E39 ca. 10 km.

Målt i kroner er potensialet ekstremt. Ca. 64 mrd var anslaget i 2015 for strekningen Volda–Moa via Hafast. For omkring samme kostnadsnivå kan både Storfjorden, Romsdalsfjorden og Halsafjorden krysses ved en indre linje som ny E39. En viktig bieffekt er at kombinasjonen Borgundfjordtunnelen og indre linje for E39 nærmest vil halvere trafikken mellom Sula og Ålesund over Vegsundbrua. Firefelt motorveg kan droppes mellom Vegsund–Breivika.

Annonse
Annonse

Institusjoner og knapphet

Vi lever i gjennomsnitt stadig lengre. Det er en god ting, men samtidig en utfordring. Å måle livskvalitet i kroner er håpløst, og det samme gjelder for levetid. Behovet for mer hjelp til stadig flere er åpenbart. Hvem som skal hjelpe, og hvordan hjelpen skal organiseres og utføres er ikke like opplagt. Ålesund kommune mener tilsynelatende at det er smart å erstatte institusjoner hvor beboerne har tilsyn 24/7 med hjemmetjeneste (HT).

Selvfølgelige hjelpemiddel som finnes i institusjonene må etableres både bygningsmessig og ellers i hjemmene, samt at verktøykassa de HT-ansatte ved besøk kan være mangelfull. Det bør være brukeren sin tilstand og behov som avgjør når tiden er inne for flytting fra egen bopel til institusjon.

Det er motstrøms å erstatte effektive institusjoner med enda mer hjemmetjeneste der også bilkjøring og forflytning blir en tidstyv fra tjenestens formål – selve pleien!

Oppsummert

Forrige regjering var opptatt av reformer. Rådgivende meningsmålinger som motstrøms ignorerte folkemeningens flertall fikk konsekvenser ved valget.

Dagens regjering er ikke mindre motstrøms. Sp vil lytte til folket, og Ap sier at nå er det vanlige folk sin tur. Det skjer bare av og til, og da har slagordene mistet sin kraft. Begge parti er i fritt fall på gallupene.

Vi ser det stadig oftere – spriket mellom folket og politikerne. Å si det ene, men gjøre det motsatte er ikke smart. Vår utfordring som velgere høsten 2023 blir å velge rett – dvs. velge de rette politikerne.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse