Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Rasmus Rasmussen
Ytring
20 april 2022 13:30
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Svar på Frank Sves innlegg «100 prosent sikkert!» publisert 20. april 2022.

Frank Sve (Frp) viser i sitt svar til meg at det er 100 prosent sikkert at statsminister Støre (Ap) har sagt at store samferdselsprosjekt kan bli utsatt som følge av ekstrabevilgningene i forbindelse med krigen i Ukraina. Kan det være at statsministeren her tenker på forlengelsen av Nordlandsbanen til over 200 milliarder kroner som Frp ivrer slik for? Det som er 100 prosent sikkert er at Støre aldri har nevnt Møreaksen i den forbindelse, og han har heller aldri omtalt den som et luftslott.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Sve mener det er 100 prosent sikkert at råvareprisene på absolutt alt av grunnlag for bygging av nye samferdselsprosjekt har steget til himmels. Det er altså 100 prosent sikkert at denne kostnadsøkningen ikke bare gjelder Møreaksen, men like mye alle andre samferdselsprosjekter.

Sve heder derfor at det er 100 prosent sikkert at Nye Veier AS vil trenge mere penger til sin portefølje av prosjekter. Det må da være tilsvarende 100 prosent sikkert at Statens Veivesen på samme måte trenger mere penger til sine prosjekter. Det betyr altså at både Eksportveien og Møreaksen trenger mere penger.

Det er 100 prosent sikkert at den strekningen Frank Sve vil prioritere på E136 Eksportveien, Ålesund-Digerneset-Tresfjordbrua, er en vesentlig del av fergefri E39 Møreaksen. Om Stortinget mener Nye Veier AS trenger mere penger for å utbedre resten av Eksportveien fra Vestnes til Dombås, så vil de også mene det samme om Møreaksen fra Ålesund til Molde. Over 62% av velgerne i Møre og Romsdal stemte ved Stortingsvalget september 2021 på partiene som ønsker Møreaksen, som dermed har et stort flertall på Stortinget. Velgerne forventer at politikerne står bak sine valgløfter.

Frank Sve mener det er 100 prosent sikkert at øyene Otrøya og Gossen på Møreaksen ikke vil bli sidestilt med øyene på Nordøyvegen i Ålesund kommune. Frank Sve mener at øyboerne i Romsdal ikke skal behandles likt med øyboerne på Sunnmøre. Frank Sve synes å ha glemt at folk flest ønsker fergene dit pepperen gror.

Annonse
Annonse

Frank Sve mener det er 100 prosent sikkert at om det brukes penger på Møreaksen, så vil det ramme resten av samferdselsprosjektene i fylket i mange tiår. Dette viser at Sve ikke har forstått at bevilgningene til Møreaksen ikke er en bevilgning til Møre og Romsdal fylke. Om Møreaksen stoppes, så går pengene til gryteklare prosjekter som står i kø i andre deler av Norge. Disse pengene er da tapt for vårt fylke.

Her tar Frank Sve ikke bare 100 prosent feil, han bommer også på fortegnet. Uten Møreaksen er det 100 prosent sikkert at dette vil ramme resten av samferdselsprosjektene i fylket i mange tiår, fordi det da er fylkeskommunen som må finansiere fastlandsforbindelsene til øyene Otrøya og Gossen, som gjelder langt flere innbyggere enn det Nordøyvegen dekker.

Frank Sve har heller ikke forstått at bevilgningene til Møreaksen vil gi vei fra Ålesund til Vestnes, og at denne bevilgningen på ingen måte endrer den potten Nye Veier AS har til rådighet for å bygge resten av Eksportveien fra Vestnes til Dombås. Forhåpentligvis er det kun Frank Sve, nestlederen i Stortingets Transportkomité, som ikke har forstått dette.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    Frank Sve fortsetter å ignorere momentene til Rasmussen, på samme måte som han lukker øynene til korreksen fra samferdselsministeren. 
    Er Frank Sve sveiseblind?

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse