Svar på Frank Sves innlegg «100 prosent sikkert!» publisert 20. april 2022.
Frank Sve (Frp) viser i sitt svar til meg at det er 100 prosent sikkert at statsminister Støre (Ap) har sagt at store samferdselsprosjekt kan bli utsatt som følge av ekstrabevilgningene i forbindelse med krigen i Ukraina. Kan det være at statsministeren her tenker på forlengelsen av Nordlandsbanen til over 200 milliarder kroner som Frp ivrer slik for? Det som er 100 prosent sikkert er at Støre aldri har nevnt Møreaksen i den forbindelse, og han har heller aldri omtalt den som et luftslott.
Sve mener det er 100 prosent sikkert at råvareprisene på absolutt alt av grunnlag for bygging av nye samferdselsprosjekt har steget til himmels. Det er altså 100 prosent sikkert at denne kostnadsøkningen ikke bare gjelder Møreaksen, men like mye alle andre samferdselsprosjekter.
Sve heder derfor at det er 100 prosent sikkert at Nye Veier AS vil trenge mere penger til sin portefølje av prosjekter. Det må da være tilsvarende 100 prosent sikkert at Statens Veivesen på samme måte trenger mere penger til sine prosjekter. Det betyr altså at både Eksportveien og Møreaksen trenger mere penger.
Det er 100 prosent sikkert at den strekningen Frank Sve vil prioritere på E136 Eksportveien, Ålesund-Digerneset-Tresfjordbrua, er en vesentlig del av fergefri E39 Møreaksen. Om Stortinget mener Nye Veier AS trenger mere penger for å utbedre resten av Eksportveien fra Vestnes til Dombås, så vil de også mene det samme om Møreaksen fra Ålesund til Molde. Over 62% av velgerne i Møre og Romsdal stemte ved Stortingsvalget september 2021 på partiene som ønsker Møreaksen, som dermed har et stort flertall på Stortinget. Velgerne forventer at politikerne står bak sine valgløfter.
Frank Sve mener det er 100 prosent sikkert at øyene Otrøya og Gossen på Møreaksen ikke vil bli sidestilt med øyene på Nordøyvegen i Ålesund kommune. Frank Sve mener at øyboerne i Romsdal ikke skal behandles likt med øyboerne på Sunnmøre. Frank Sve synes å ha glemt at folk flest ønsker fergene dit pepperen gror.
Frank Sve mener det er 100 prosent sikkert at om det brukes penger på Møreaksen, så vil det ramme resten av samferdselsprosjektene i fylket i mange tiår. Dette viser at Sve ikke har forstått at bevilgningene til Møreaksen ikke er en bevilgning til Møre og Romsdal fylke. Om Møreaksen stoppes, så går pengene til gryteklare prosjekter som står i kø i andre deler av Norge. Disse pengene er da tapt for vårt fylke.
Her tar Frank Sve ikke bare 100 prosent feil, han bommer også på fortegnet. Uten Møreaksen er det 100 prosent sikkert at dette vil ramme resten av samferdselsprosjektene i fylket i mange tiår, fordi det da er fylkeskommunen som må finansiere fastlandsforbindelsene til øyene Otrøya og Gossen, som gjelder langt flere innbyggere enn det Nordøyvegen dekker.
Frank Sve har heller ikke forstått at bevilgningene til Møreaksen vil gi vei fra Ålesund til Vestnes, og at denne bevilgningen på ingen måte endrer den potten Nye Veier AS har til rådighet for å bygge resten av Eksportveien fra Vestnes til Dombås. Forhåpentligvis er det kun Frank Sve, nestlederen i Stortingets Transportkomité, som ikke har forstått dette.
Les også
Møreaksen minst 40 milliard kr!