Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Stig Anders Ohrvik, Nordmørslista
Ytring
22 april 2022 15:08
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Møre og Romsdal er ikke så kjent for å klare å samle seg om en felles sak, så det sier ganske mye når vi klarer å samle oss om felles samtidig arrangement mot Møreaksen i Kristiansund, Molde og Ålesund, slik vi gjorde torsdag 21. april 2022.

Det som er litt spesielt i denne saken, er at motsetningene i denne saken ikke følger fogderigrensene. Ifølge en undersøkelse som Norstat gjennomførte i 2021, er flertallet i befolkningen i alle de tre fogderiene enige om at vi ønsker oss helt andre samferdselsløsninger enn Møreaksen. Et flertall blant innbyggerne er ganske tydelig på at Møreaksen er uønsket. Likevel er det mulig å konstruere et narrativ som hevder at det er flertall for Møreaksen i Møre og Romsdal. Årsaken til det, er at skillelinjene i denne saken ikke går langs fogderigrensene, men mellom flertallet i befolkningen og flertallet på fylkestinget, eller evt mellom flertallet i befolkningen og flertallet på stortinget.

Så kan man jo lure på hvorfor velgerne åpenbart driver og stemmer inn representanter i folkevalgte forsamlinger som man er uenige med, men dette er en kjent utfordring innenfor vårt demokratiske system; det representative demokratiet.

Ifølge Statistisk sentralbyrå er det ca. 8 prosent av innbyggerne i Norge som er medlem i et politisk parti. Og av de åtte prosentene som er medlem i et politisk parti er det nok heller ikke alle som er så aktive at de er med på medlemsmøter i sine respektive parti heller, men dette er det jo vanskeligere å finne tall på.

Heldigvis er det litt flere som stemmer i valg, men ikke flere enn 60–65 prosent av de stemmeberettigede i kommune- og fylkestingsvalg, og 75–80 prosent av de stemmeberettigede i stortingsvalg. Men når vi altså går til stemmeurnene, så er det altså slik at de aller fleste stemmer på en pakke som allerede er satt sammen – av de som faktisk er aktive i et politisk parti. Og da kan det altså hende at man stemmer på representanter som man ikke er enige med i absolutt alt.

Valgresultatene er derfor ikke veldig egnet til å si noe om hva velgerne mener i en bestemt sak, valgresultatene sier bare noe om hva velgerne anser som det minste felles multiplum, eller egentlig det minste ondet av flere mulige. Hvis man vil vite hva velgerne mener i en bestemt sak, er valide og reliable spørreundersøkelser bedre egnet.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse