Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Silje Alise Ness, fylkestingsrepresentant
Ytring
25 april 2022 14:51
Del på Facebook
Illustrasjon: Møre og Romsdal fylkeskommune
Illustrasjon: Møre og Romsdal fylkeskommune
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I Sunnmørsposten lørdag 9. april (for abonnenter) kunne vi lese at regjeringa ga blankt avslag på fylkets forespørsel om å kutte i bomprisen på Nordøyvegane tilsvarende nedgangen i fergeprisene.

Rødt deler fylkesordførers og varaordførers skuffelse over denne beslutningen.

Annonse
Annonse

Det oppleves som grovt urettferdig at andre øysamfunn skal få nyte godt av lavere fergepriser – ja kanskje helt gratis innen fire år, mens man på Nordøyane skal betale et beløp på 179 kroner per passering, og at taket på 40 passeringer, vil bety en pris på 7.160 kroner på en måned for de som pendler til fastlandet.

Vi tror alle forstår at dette er en ganske uoverkommelig utgift for mange, samtidig som priser på matvarer og bensin har steget mye.

Det er heller ikke alle som har råd til å kjøpe elbil for å få halvert prisen på bompengene.

Annonse
Annonse

Til sammenligning har man på Bypakken i Ålesund et tak på 1.200 kroner i måneden med autopassbrikke.

Spørsmålet er hva kan fylket gjøre selv for å få ned kostnadene for folk, om vi ikke skulle få gehør for bompengekutt på Stortinget heller.

Det er nå satt et tak på 40 passeringer – har fylket mulighet til å senke dette i et forsøk på å få ned utgiftene for folk?

Kan det være bedre å betale ned på Nordøyvegen over flere år være en bedre løsning? Hva vil de økonomiske konsekvensene være om en gjør dette?

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse