Annonse
Audun Karlstrøm
Ytring
Audun Karlstrøm
13 juni 2022 09:46
Del på Facebook
Illustrasjon: Statens vegvesen
Illustrasjon: Statens vegvesen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er viktigere en noen gang å bygge infrastruktur som har bedre levetid, lavere livsløpskostnader, færre ulykker og er mer energieffektiv. Med stortingets planer om et «grønt skifte» blir det et økende energibehov for minimum 250 TWh innen 2050. Derfor må alle beslutningstakere tenke nytt, også om fjordkryssingen over Romsdalsfjorden som vi skal leve med i all fremtid.

Plussveier

Samferdselssektoren har de siste 10–15 år jobbet med «Plussveier». Dette er veier som produserer like mye eller mer energi enn det de forbruker. Primært menes dette veier som er energipositive i hele sin totale levetid – fra produksjon av materialene, drift og vedlikehold gjennom hele brukstiden, til riving og resirkulering. Spørsmålet er om det faktisk er mulig at trafikkens energibehov over levetiden også skal dekkes inn?

Annonse
Annonse

Dagens «tankegang» må endres til energieffektiv veiføring med minimalt forbruk

Det kan vises til Rapport om hoved kostnader for tuneller 2012, Vianova 2012. Tallene her sier oss at Møreaksen (Ørskogfjellet–Molde) vil få et forbruk på minimum 30,3 Millioner kWh/år. Tungtransporten utgjør i dette regnestykket et energiforbruk på 2,4 Millioner kWh/år med MA (Tautratunellen ref. NLF). Personbil trafikken kommer i tillegg. Til sammenligning har fergestrekningen Molde–Vestnes med 4.ferger et energiforbruk på 19,2 Millioner kWh/år. (DNV)

Dette viser at Møreakse-tunellene bidrar til at vi gjør oss enda mer avhengig av strømproduksjon og med det presse frem et mer krevende beredskapssamfunn. Det blir med dette også dyrere for alle typer transporttjenester og dermed dyrere å bo i vårt distrikt.

Energi (strømpris) er den største og viktigste prisdriveren som bidrar til stigende inflasjon. (ref. konsumprisindeksen fra SSB). Konklusjonen her blir at undersjøiske tuneller resulterer i en evig energibelastning og et hinder for vekst og utvikling i regionen.

Annonse
Annonse

Illustrasjon: Statens vegvesen

Hva med «plussveien» Romsdalsaksen?

En betydelig bedre løsning kan ligge i flytebroer. Flytebroer har et potensiale for produksjon av kraft fra strøm og bølger. Nivået for enkelte fjorder kan ligge på 20–300 Millioner kWh (20–300 GWh) pr kilometer/år, dersom bølger og/eller strømmer er kraftige nok. Dette blir fremhevet i statusrapport om Fergefri E39 2012. Flere pågående FOU-program tar oss i den retning.

Løsning

Med bakgrunn i innovativ tankegang og satsing på fremtidens teknologi blir det derfor totalt feil å velge en «museums-klar» fjordkryssing. Vi må beholde dagens moderne ferger inntil politikken ser fornuften med oversjøisk alternativ. Det grønne skiftet krever mer strømproduksjon og da er flytebroer den klart beste måten å krysse fjorder på. En slik løsning vil også bli et verdifullt supplement for nye arbeidsplasser i vårt distrikt.

Vi vet at medeier i Møreaksen AS, Fylkeskommunen, er åpen for samfunnsnyttige prosjekt og innovative løsninger der energibruk, miljø, satsing på sykkelturisme osv. blir prioritert. Da bør det være en selvfølge at planlagt veiløsning og fjordkryssing som er den største synder mot dette stoppes!

Den undersjøiske Møreaksen er en evigvarende energibelastende fjordkryssing som kun 23% i Møre og Romsdal vil ha. Denne tunell-løsning vil bidra til flere vindturbiner på øyer, fjelltopper og fiskefelt.

Vil dere som kan stoppe Møreaksen virkelig dette, når det finnes betydelig bedre løsninger som er tilpasset fremtidens utvikling?

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    Flertallet av velgerne stemte på partiene som ga valgkampløfter om å støtte Møreaksen. Romsdalsaksen er uaktuell, flytebroer kan aldri tilfredsstille kravene til seilingshøyde. Nye Veier AS har også konkludert med at Romsdalsaksen er urealistisk.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Petter E. Olsen · 2 år siden
      @Terje Sundsbø "Møreakse-partiet" fremfor noen, Høyre, gikk tilbake fra 3 til 1 representant fra M&R ved stortingsvalget 2021, Årsaken til det er nok både H og de fleste andre helt klar over. Høyres kandidater må tenke med en viss angst på hva som vil skje ved lokalvalget 2023 . . .
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Petter E. Olsen Du mener åpenbart at siste Stortingsvalg var et aksevalg, og at Høyre derfor tapte stemmer. Da må du erkjenne at over 62% av velgerne i M&R likevel stemte på partiene som ga valgløfter om å kjempe for Møreaksen. Det er altså et stort flertall FOR Møreaksen. Velgerne forventer at politikerne står bak sine løfter.

      Det faktum at kommunene Ålesund, Molde, Aukra og Vestnes nå har gått inn for bompengeproposisjonen til Møreaksen viser at det ikke bare er stortingspolitikerne og fylkespolitikerne som stiller seg bak Møreaksen.

      Det påstås nå at Nordøyvegen vil være mer lønnsom enn ferger over tid. Da vil Møreaksen med et langt større trafikkgrunnlag garantert bli enda mer lønnsom. Og Romsdalsaksen er ikke lenger et reelt alternativ.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse