Annonse
KSU – Vipps – desktop
Ole Jan Tønnesen, fylkesvegsjef i Møre og Romsdal
Ytring
Ole Jan Tønnesen, fylkesvegsjef i Møre og Romsdal
14 juni 2022 11:31
Del på Facebook
Foto: Torstein Bøe / NTB
Foto: Torstein Bøe / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Juni. Vi er inne i tida med de beste forholdene på veiene. Frihetsfølelsen ved å endelig sette seg på motorsykkelen etter en lang vinter. Sommerdekk på bilen, lyse sommernetter og bare, tørre veier. Det er lett å kjøre, bekymringsløst å være sjåfør.

Men til tross for at vi har de beste forholdene vi kan ha på veiene, er det flere som skader seg i trafikken om sommeren enn ellers i året. Noen så hardt at de mister livet. Noen får noen skrammer, andre skader seg så mye at de aldri blir bra igjen. Familier og venner opplever bekymringer, eller at noen de er glade i dør fra dem.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Juni gjør meg frustrert og opprørt. De siste årene har rundt 20 personer blitt skadet eller mistet livet i trafikken i trygge Møre og Romsdal bare i juni, hvert år. 2022 ser ikke ut til å bli noe unntak. De som trodde vi var i mål med trafikksikkerhetsarbeidet, må tenke seg om en gang til.

Det er ingenting ved vær og føre i juni som gjør at det skal være en verstingmåned i trafikken. Bilene våre blir sikrere, og nye kjøretøy får teknologi som skal hjelpe oss og gjør det tryggere å ferdes på veiene. Likevel er juni en mørk måned for oss som jobber med trafikksikkerhet hvert eneste år. Hva mer kan vi gjøre?

Annonse
Annonse

DU er den viktigste faktoren for at folk skal være trygge på vegene våre. Ny teknologi hjelper sjelden mot uoppmerksomhet, manglende eller feil bruk av bilbelte, stor fart, tullkjøring, eller å kjøre ruset. Det er forbudt å bruke mobiltelefon når du er sjåfør, og vi utsetter oss selv for mye av den samme faren ved å trykke på berøringsskjermene vi finner i alle nye biler. Valgene hver og en av oss gjør, kan være med å endre ulykkestrenden.

Min oppfordring går til dere som sitter på. Dere er der når sjåføren velger å sende en melding i fart, øker farten, skifter musikk eller gjør seg klar til en hårete forbikjøring. DERE kan utgjøre forskjellen på om junidagen fortsetter å være lys og bekymringsløs eller blir svart og fylt av sorg.

Ta jobben som DJ eller sekretær for sjåføren. Gjør ditt for å senke frustrasjonsnivået i bilen når dere blir liggende bak et vogntog i bratte bakker. Og det aller viktigste: Si fra! Si fra om at du ikke aksepterer dårlige valg. Pass på at sjåføren din oppfører seg i trafikken. Si gjerne tusen ganger til noen du er glad i at de skal kjøre forsiktig. Når du sier ifra, er du med på å redde liv. En ulykke mindre sparer mange for smerte og sorg. Hvis mange tråkker på bremsa og begynner å si fra, kan det endre alt.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 3 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse