Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Grytten Finnøy
Ytring
14 juni 2022 12:39
Del på Facebook
Illustrasjon.
Illustrasjon.
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

MA-lobbyistene forfekter bevisst at politikernes tidligere beslutning om fergefri kryssing av Romsdalsfjorden handlet om en stamvei som skulle effektivisere og korte ned på strekningene mellom Kristiansand og Trondheim. Dermed også delstrekningene av denne stamveien. Og ifbm. kryssing av Romsdalsfjorden ble delstrekningen definert som mellom Ålesund og Bergsøy. Ikke mellom Vik, Otrøy og Rådhustrappen i Molde.

Norstat sin meningsmåling, der over 4000 personer ble intervjuet vedr. fjordkryssings alternativene, avklarte en gang for alle at motstanden mot omveien og tunneltraseen MA ikke handler om hva en enkelt person i fylket vårt står for, men hva ett soleklart flertall i hele fylket står for.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

MA-lobbyistene sin taktikk ved å bevisst neglisjere dette faktumet og med det, forsøke å henge motstanden mot MA omveien på noen veldig få enkeltpersoner, er bare så tragisk åpenbar. MA (Møreaksen) lobbyistene jobber rett og slett bevisst med å forfekte at MA omveien vil bli en firefelts omvei som kun vil gagne noen veldig få og som vil bli en fordyrende omvei for de aller fleste, sett opp mot dagens fergeløsning eller flytebro alternativet RA.

At ferger en sjelden gang kan stanse er fakta, at tunneler generelt stenges ofte er også fakta. Og omveien MA vil bli bestående av milevis med tunneler. Både enkeltløpstunneler og dobbeltløpstunneler.

Resultater fra flere tidlige spørreundersøkelser i mer eller mindre samtlige av fylkets aviser, har også bekreftet den åpenbare massive motstanden i fylket mot MA.

MA splitter rett og slett fylket vårt. Og det på flere måter.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Ref. også den lave trafikkmengden det her er snakk om. ÅDT Vestnes–Molde på ca. 2300 og ÅDT Otrøya–Molde på ca. 4–500. Verken befolkningen i fylket eller AS Norge trenger denne fordyrende firefelts omveien.

At befolkningen på Otrøya og Gossen ønsker seg fastlandsforbindelse er forståelig. Men da må det ses på andre løsninger. Firefelts motorveier for en ÅDT på under 4-500 er rett og slett det glade vanvidd.

Som en alvorlig tankevekker og som en liten referanse for å synliggjøre hvor tullete denne uønskede omveien MA virkelig er, er det snakk om en ÅDT på opp mot 30.000 for Blindheimstunnellen.

Listen over ulemper med den av folk flest uønskede tunnel omveien MA er lang, veldig lang. Nevner kort miljøversting, manglende synergi effekter mellom E39 og Eksportveien E136, leder unødvendig gjennomgangstrafikken rett gjennom Molde by/langs hele Fannefjorden, totalt uegnet for myke trafikanter, enorm høydeforskjell fra toppen av Ørskogfjellet til dypet under fjorden (ca. 350 muh.), undersjøiske tunneler/tunneler generelt innebærer ett enormt katastrofe potensiale osv.

Noe å tenke over, spesielt for våres folkevalgte?

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse