Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Rasmus Rasmussen
Ytring
15 juni 2022 10:02
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Svar fra Rasmus Rasmussen til Per Bjørn Gjelstens innlegg «Kunne ikke ha vært mer enig med Per Morten Lund» publisert 14. juni 2022.

Per Bjørn Gjelsten siterer Per Morten Lund, direktør for Transport og samfunn i Statens vegvesen, som ønsker å legge til rette for at utslippene fra veitransport blir halvert innen 2030. Dette er godt nytt for Møreaksen, seniorrådgiver Håvard Austvik i Statens vegvesen sier til Romsdals Budstikke 16.05.2022: «Klimautsleppa skal vesentleg ned, målsettinga vår no er halvering i løpet av 2020-talet. Utsleppa skal ned både for utbygging, drift og vedlikehald. Det vil seie at vi no legg til grunn at utsleppa vert halvert i høve til dei tala som tidlegare er oppgitt».

Etter 50–100 år vil fastlandssambandet over Bjørnafjorden (Hordfast) sør for Bergen ha gitt mindre klimagassutslepp enn elferjer, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen. Nye analyser for Nordøyvegen viser at den vil være mer lønnsom enn ferger. Da er det rimelig å anta at det samme (klima og økonomi) vil gjelde for Møreaksen, som erstatter langt flere ferger enn Hordfast, og har et mye større trafikkgrunnlag enn Nordøyvegen.

Per Bjørn Gjelsten tar imidlertid fullstendig feil når han hevder at Eksportveien E136 Ålesund–Dombås er prioritert bak Møreaksen E39 Ålesund–Molde. Det er Nye Veier AS som har fått oppdraget med E136 fra Vestnes til Dombås, mens Statens Vegvesen har oppdraget på resten av strekningen til Ålesund, som er felles med Møreaksen. Eksportveien og Møreaksen er begge prioriterte, og byggingen av den ene hemmer ikke byggingen av den andre.

Annonse
Annonse

Per Bjørn Gjelsten forstår ikke logikken med å starte med fjordkryssingen først på Møreaksen. Logikken er enkel, man starter med de strekningene som er ferdig regulert. Ålesund kommune er ennå ikke ferdig med sine reguleringsplaner for Møreaksen, da er det rimelig å vente med disse strekningene istedenfor å vente enda lenger med de som allerede er klare for bygging.

Kommunestyrene i Ålesund, Molde og Aukra samt Vestnes formannskap har alle sagt ja til bompengeproposisjonen for Møreaksen. Ved siste stortingsvalg stemte over 62 prosent av velgerne i vårt fylke på partiene som ga valgkampløfter og støtte til Møreaksen. Per Morten Lund i Statens vegvesen viser til at det er politikerne som bestemmer hva som skal bygges av veier i Norge. Og politikerne står bak sine valgløfter, også om Møreaksen.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Petter E. Olsen · 2 år siden
    Men Hordfast over Bjørnafjorden skal være oversjøisk med flytebro, ikke tunneler hundrevis av meter under havet med driftsutgifter på 300 000- pr. dag for all fremtid.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Petter E. Olsen En del av fjordkryssingen på Møreaksen er faktisk bro. Og som påpekt er målsettingen å redusere driftskostnadene også.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Kjell Dahl · 2 år siden
    En miljøbombe av en unødvendig vei romsdalingene vil ha. Heldigvis er det stor motstand mot MA hos folket i fylket. Det virker som det er andre motiver som ligger bak MA, enn en 4-felts motorvei igjennom molde. Har det noe med enkelte øyboeres interesser å gjøre, mon tro?! Fornuften vil nok gå for den beste løsningen, som selvfølgelig er RA.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Kjell Dahl Møreaksen er mer miljøvennlig og bærekraftig enn el-ferger. Den er den raskeste fjordkryssingen, og gir mest veg for pengene.

      Det er ingen 4-felts motorvei gjennom Molde. Møreaksen går i tunnel bak byen, og veien videre østover er ikke motorvei. Hva med å holde seg til fakta?

      Et stort flertall av velgerne i M&R stemte på partiene som ga valgkampløfter om å kjempe for Møreaksen. Vårt demokrati styres via valg, ikke av tvilsomme meningsmålinger utført av lokale pressgrupper.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Petter E. Olsen · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Og velgerne reduserte det ivrigste MA-partiet fr 3 til 1 representant fra M&R. Men 62% av velgerne lot selvsagt MA avgjøre sin stemme ved stortingsvalget . . .
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Petter E. Olsen Siden du argumenterer med at stortingsvalget var et aksevalg, så bør du akseptere at det store flertallet av velgerne i M&R da stemte på partiene som er FOR Møreaksen. Velgerne har valgt våre politikere. Alle berørte kommuner, fylkestinget i Møre og Romsdal, samt tre forskjellige storting og fire ulike regjeringer - alle har anbefalt Møreaksen prioritert og bygget.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    Det ser ut til at Møreaksen er både mer miljøvennlig og har bedre bærekraft enn el-ferger. Luftslottet Romsdalsaksen med flytebroer er for lengst avskrevet som urealistisk, også av Nye Veier AS.

    Minner igjen om litt fakta: 
    Alle «involverte» kommuner, fylkestinget i Møre og Romsdal, samt tre forskjellige storting og fire ulike regjeringer, alle har anbefalt Møreaksen prioritert og bygget. Over 62% av velgerne i M&R stemte på partiene som ga valgløfter om å kjempe for Møreaksen.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøNo må du forstå kva eg skreiv, nemleg at andelen ligg fast på 20 prosent, Men, sjøl det vil bli ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrHvis andelen var 20% før kostnadsøkningen, og all kostnadsøkning utelukkende belastes bompengeandelen, så er ikke andelen fortsatt 20%.
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøEg les KS2 at andelen av prosjektet er 20 prosent.
Terje Sundsbø 14 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrSom sagt - ikke alle leser KS2-rapporten på samme måte som du. Eksempelvis har andre påpekt at den overfører all ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøKS2 rapporten og konklusjonane skal lesestoff bare på ein måte, nemlig justering av svv sine tall og konklusjon på finansiering. ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrVi har ikke behov for belæring om KS2-rapporten. Ikke mange leser KS2-rapporten på samme måte som deg.De fleste har registrert ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse