Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
Per Bjørn Gjelsten
Ytring
14 juni 2022 11:16
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Kunne ikke ha vert mer enig med Per Morten Lund – direktør Transport og samfunn Statens vegvesen sin kronikk i RB 11. juni.

Jeg tillater meg å sitere et utdrag av denne:

«Veier og transport er selve blodårene i samfunnet. Men veitrafikken står for 17 prosent av de totale utslippene av klimagasser i Norge, og for få dager siden kom nyheten om at utslippene fra veitrafikken økte med 3,8 prosent fra 2020 til 2021. Vi i Statens vegvesen skal legge til rette for at utslippene fra veitransport blir halvert innen 2030. Vi skal ta vare på, og utnytte bedre, den infrastrukturen vi allerede har. Og da må vi også tørre å stille spørsmålet om hvilke nye prosjekter vi ikke skal bygge. Men når vi først bygger må det være bærekraftig infrastruktur med lavere klimagassutslipp, mindre miljøpåvirkning, og som samtidig dimensjoneres for å tåle mer nedbør og større vannmengder. Vi skal ta i bruk elektriske anleggsmaskiner, og planlegge for effektiv massetransport.»

Nå er det slik i Norge at det er politikerne som bestemmer hva som skal bygges / ikke bygges. Det minste vi bør kunne forvente av «Norges største landbaserte byggherre», at de virkelig våger «å stille spørsmålet om hvilke nye prosjekter vi ikke skal bygge. Men når vi først bygger må det være bærekraftig infrastruktur med lavere klimagassutslipp, mindre miljøpåvirkning, og som samtidig dimensjoneres for å tåle mer nedbør og større vannmengder», og gir politikerne råd i så måte.

De er ikke det vi opplever her i Møre og Romsdal. «Norges største landbaserte byggherre», fremmer nå forslag om oppstart på fergefri E39 Ålesund–Molde trinn 1, Vik–Bolsønes, som vanskelig kan sies å bidra til noen av kriteriene som her omtales som viktige. Denne strekninga må kunne karakteriseres som en ny «ekstra fjellovergang» tilsvarende Ørskogfjellet, men tåler riktig nok «mer nedbør og større vannmengder»…

Politikerne i Møre og Romsdal, transportbransjen og næringslivet har i alle sammenhenger et brennende ønske om å prioritere E136, som starter i Ålesund og slutter på Dombås, og som er felles med E39 mellom Ålesund og Vestnes. Om denne strekninga hadde fått prioritet, ville det kunne ha gitt viktige positive bidrag til «bærekraftig infrastruktur med lavere klimagassutslipp, mindre miljøpåvirkning, og som samtidig dimensjoneres for å tåle mer nedbør og større vannmengde».

annonse

Lund avslutter kronikken slik: «Vi er altså i gang med arbeidet mot 2030, men det som er gjort til nå er ikke nok. Herfra og inn må alt skje raskere og med større kraft. Skal det bli et grønt skifte må også vi i Statens vegvesen gjøre vår del av jobben.»

Og, når dette kobles sammen med Støre og Vedum sine signaler om «nedkjøling» av økonomien, er det vanskelig å forstå logikken i å starte opp bygging av fjordkryssingen? Denne bidrar ikke til lavere klimagassutslipp eller mindre miljøpåvirkning. Dessuten er det denne delen som drar av sted med de desidert største kostnadene og der av påfører bilistene største delen av bompenger, som er beregnet til om lag 7 620 mill. som skal kreves inn i en periode på 20-25 år… Til orientering har Vestnes kommunestyre avvist grunnlaget for bompengeproposisjonen, men fylkestinget «overkjører» nok?

Her er det i alle fall noen som vil få det travelt når utslippene bare øker, frem mot 2030!

Det anbefales å lese hele kronikken «Heretter må alt skje med større kraft»!

annonse

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 10 timer siden Rasmussen hører på velgerne
@Anne Mari SandshamnTyr du til hersketeknikker for å slippe å svare på vanskelige spørsmål?
Terje Sundsbø 23 timer siden Egosentriske sunnmøringer
@Anne Mari SandshamnTvert imot – den raskeste traséen for flertallet av de som krysser Romsdalsfjorden går om Otrøya, dvs. Møreaksen. Dermed blir ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Egosentriske sunnmøringer
@Terje SundsbøDER sa du det!!! og de største egoistene er i Molde, ute på Midsun/Otrøya og Gossen da!!!  HAHAHAHAHAHA, Snakk om ...
Frode Hoseth 1 dager siden Et bedrag uten sidestykke
Og så har styret i helseforetaket en styreleder som formidler sin uvitenhet og at han vet iiiiiingenting.
Terje Sundsbø 1 dager siden Egosentriske sunnmøringer
Egoistene ønsker at Møreaksen bygges ut først nærmest seg selv. Men knapt noe politisk parti har Romsdalsaksen i sitt partiprogram. ...
Rune Kristiansen 2 dager siden Et bedrag uten sidestykke
Klar tale. La oss ikke forglemme at om du yter motstand mot disse "helse"toppene fordummes du med  utspekulert maktspråk slik ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte