Annonse
Per Bjørn Gjelsten
Ytring
Per Bjørn Gjelsten
14 juni 2022 11:16
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kunne ikke ha vert mer enig med Per Morten Lund – direktør Transport og samfunn Statens vegvesen sin kronikk i RB 11. juni.

Jeg tillater meg å sitere et utdrag av denne:

«Veier og transport er selve blodårene i samfunnet. Men veitrafikken står for 17 prosent av de totale utslippene av klimagasser i Norge, og for få dager siden kom nyheten om at utslippene fra veitrafikken økte med 3,8 prosent fra 2020 til 2021. Vi i Statens vegvesen skal legge til rette for at utslippene fra veitransport blir halvert innen 2030. Vi skal ta vare på, og utnytte bedre, den infrastrukturen vi allerede har. Og da må vi også tørre å stille spørsmålet om hvilke nye prosjekter vi ikke skal bygge. Men når vi først bygger må det være bærekraftig infrastruktur med lavere klimagassutslipp, mindre miljøpåvirkning, og som samtidig dimensjoneres for å tåle mer nedbør og større vannmengder. Vi skal ta i bruk elektriske anleggsmaskiner, og planlegge for effektiv massetransport.»

Nå er det slik i Norge at det er politikerne som bestemmer hva som skal bygges / ikke bygges. Det minste vi bør kunne forvente av «Norges største landbaserte byggherre», at de virkelig våger «å stille spørsmålet om hvilke nye prosjekter vi ikke skal bygge. Men når vi først bygger må det være bærekraftig infrastruktur med lavere klimagassutslipp, mindre miljøpåvirkning, og som samtidig dimensjoneres for å tåle mer nedbør og større vannmengder», og gir politikerne råd i så måte.

De er ikke det vi opplever her i Møre og Romsdal. «Norges største landbaserte byggherre», fremmer nå forslag om oppstart på fergefri E39 Ålesund–Molde trinn 1, Vik–Bolsønes, som vanskelig kan sies å bidra til noen av kriteriene som her omtales som viktige. Denne strekninga må kunne karakteriseres som en ny «ekstra fjellovergang» tilsvarende Ørskogfjellet, men tåler riktig nok «mer nedbør og større vannmengder»…

Politikerne i Møre og Romsdal, transportbransjen og næringslivet har i alle sammenhenger et brennende ønske om å prioritere E136, som starter i Ålesund og slutter på Dombås, og som er felles med E39 mellom Ålesund og Vestnes. Om denne strekninga hadde fått prioritet, ville det kunne ha gitt viktige positive bidrag til «bærekraftig infrastruktur med lavere klimagassutslipp, mindre miljøpåvirkning, og som samtidig dimensjoneres for å tåle mer nedbør og større vannmengde».

Annonse
Annonse

Lund avslutter kronikken slik: «Vi er altså i gang med arbeidet mot 2030, men det som er gjort til nå er ikke nok. Herfra og inn må alt skje raskere og med større kraft. Skal det bli et grønt skifte må også vi i Statens vegvesen gjøre vår del av jobben.»

Og, når dette kobles sammen med Støre og Vedum sine signaler om «nedkjøling» av økonomien, er det vanskelig å forstå logikken i å starte opp bygging av fjordkryssingen? Denne bidrar ikke til lavere klimagassutslipp eller mindre miljøpåvirkning. Dessuten er det denne delen som drar av sted med de desidert største kostnadene og der av påfører bilistene største delen av bompenger, som er beregnet til om lag 7 620 mill. som skal kreves inn i en periode på 20-25 år… Til orientering har Vestnes kommunestyre avvist grunnlaget for bompengeproposisjonen, men fylkestinget «overkjører» nok?

Her er det i alle fall noen som vil få det travelt når utslippene bare øker, frem mot 2030!

Det anbefales å lese hele kronikken «Heretter må alt skje med større kraft»!

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 3 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse