Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Rasjonering på strøm i Norge er en av de absolutt største selvmotsigelsene i vår tid. Det er som å spare på sandkorn i Sahara.

Krafteksporten har gått for fullt i hele år. Det har ført til ekstreme strømpriser og faretruende lav fyllingsgrad som nå går på samfunnssikkerheten løs. At regjeringen ikke aktivt griper inn og regulerer eksporten, øker risikoen for rasjonering til vinteren.

Annonse
Annonse

Til tross for kraftige advarsler fra Statnett om at vi kan få en strømrasjoneringssituasjon, fortsetter eksporten for fullt.

Eksporten må kobles til vannmagasinfyllingsgraden. krafteksporten må kunne regulere og begrenses. Det må vurderes strengere regulering av kraftprodusentene, da de ikke virker å ta langt på nært nok samfunns- og beredskapsansvar innenfor dagens regulering.

Det er det offentlige som eier det meste av norsk kraftproduksjon. Over halvparten av norske kommuner har inntekter fra kraftproduksjon, enten som eiere av kraftverk eller som vertskommune for kraftverk eller gjennom konsesjonsavgifter/skatter.

Annonse
Annonse

Rundt 90 prosent av den norske kraftforsyningen er offentlig eid av kommuner, fylkeskommuner og staten eller andre offentlige aktører. Det er med andre ord ikke private kapitalister som har vært grådige og skapt denne situasjonen.

Finnes det noen land som har så gode naturgitte forutsetninger for å være selvforsynt med strøm som Norge? Med sine elver, fossefall og vassdrag er vi i en særstilling fra skaperverkets side. Den fornybare kraften har vært en garantist for rimelig elektrisitet til befolkningen. Nasjonale strateger har sørget for at den også har bygd og sikret industri i by og land.

Dette er den mest handlingslammede regjeringen Norge har hatt. Vi kan ikke baserer oss på å importere strøm fra EU og Storbritannia i vinter hvis det blir en alvorlig situasjon. Disse har store kraftunderskudd på grunn av feilslått energipolitikk de siste tiår. Kraftprodusentene forsømmer i stor grad sitt samfunnsansvar når de tømmer magasinene for å tjene mest mulig.

Nå går Senterpartiets stortingsgruppe ut og vil stanse eksporten av strøm. Forslaget om det samme, ble fremmet av Fremskrittspartiet i stortinget i desember, da stemte de imot.

Det er for sent å snyte seg når nesen er borte!

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse