Annonse
Per Vidar Kjølmoen, stortingsrepresentant  (Ap)
Ytring
Per Vidar Kjølmoen, stortingsrepresentant (Ap)
08 juli 2022 13:27
Del på Facebook
På Lindøya i indre Oslofjord gjør fritidsboliger beslag på strandsonen. Foto: Fredrik Varfjell / NTB
På Lindøya i indre Oslofjord gjør fritidsboliger beslag på strandsonen. Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det skal ikke lønne seg å bygge ulovlig i strandsonen. Nå åpner Høyre for et amnesti til kriminelle utbyggere. Det er en hårreisende idé.

En håndsrekning til lovbrytere

I et halvt århundre har det vært forbudt å bygge i strekningen 100 meter fra sjøen her til lands. Dette er viktig for å bevare kystnatur og sikre at vanlige folk har adgang til kyst og strand.

Annonse
Annonse

Derfor er det viktig at myndighetene straffeforfølger folk som har bygget ulovlig. I dag har kommunene plikt til å følge opp slike saker.

Men nå vil Høyre utrede en lovendring som går ut på at gamle saker skal kunne slås strek over. De åpner for å begrense eller fjerne kommunens plikt til å straffeforfølge eiendommer med ulovlige bygg i strandsonen. Høyre ønsker altså et slags amnesti for dem som har tatt seg til rette bak fellesskapets rygg.

Et økende problem

Timingen kunne ikke vært dårligere. En fersk trusselvurdering fra Politiet advarer om at stadig flere bryter loven på denne måten, for eksempel ved å sette opp svære private kaier, brygger eller hytter uten å søke om lov.

Høyres forslag sender derfor et farlig signal, et som minner om det gamle ordtaket: «Det er bedre å be om tilgivelse enn å spørre om tillatelse.»

Million-fortjeneste til kriminelle

Regjeringen har åpnet for at man skal kunne skille mellom ulike deler av kyststripa i landet vårt. Det finnes steder der det er tynt med folk men tykt med strandsone. Om kommunen da ønsker å tolke lovverket litt annerledes, kan det være rettferdig.

Annonse
Annonse

Men det er noe helt annet å åpne for at utbyggere i enhver kommune, pressområder inkludert, skal belønnes for å bryte loven.

Eiendomsprisene enkelte steder langs sjøen slår stadig nye rekorder. Får Høyre det som de vil, kan det dermed ende med fortjenester på mange titalls millioner til lovbrytere. Som oftest vil amnestiet gå til dem som har mest fra før.

Riking-amnesti

I praksis er Høyres forslag derfor usosialt. Eiere og byggherrer i strandsonen er ofte pengesterke folk som kan ta seg råd til å sette advokater i sving mot myndighetene.

Spør man derimot det brede lag av nordmenn, som en Ipsos-undersøkelse gjorde i 2020, er bildet tydelig. Kun syv prosent av de spurte oppga at de ønsket å åpne for mer utbygging i strandsonen.

Forslaget om riking-amnesti i strandsonen er dårlig Høyre-politikk. Kysten eier vi i fellesskap. De som raserer den bak ryggen vår, fortjener ingen utstrakt hånd.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse