Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Arne Almås, styreleder Sunnmøre på rett vei
Ytring
19 september 2022 09:29
Del på Facebook
Illustrasjon: Sunnmøre på rett vei
Illustrasjon: Sunnmøre på rett vei
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

På den store samferdselskonferansen om Eksportveien E136 i Ålesund forrige uke, var alle unisont enige om at E136 fra Ålesund sentrum til Dombås, er og blir «Hovedpulsåren» for hele fylket. Den er korridor 6D i stamveinettet i kongeriket Norge og har vært det lenge. Som ferdselsåre er den like gammel som Eidsvoldsmennenes slagord «Enig og tro til Dovre faller» fra 1814.

Siden «Sunnmøre på rett vei» konferansen, med søkelys på E136, er den første som har omhandlet korridoren i sin helhet og ikke stykkevis og delt, er det også første gang vi har opplevd en slik «lammende enighet». Noe lederen i SMP 9. september så godt poengterte. Når pasienten er alvorlig syk er det ikke nok å drive utblokking av hovedpulsåren alene, også de kapillære tilførselsårene må være åpne og friske. Medisinering med lovnader uten virkning, slik enkelte politikere har drevet med i flere tiår, blir pasienten ikke frisk av.

Annonse
Annonse

Sist ut var Høyres Anders Riise og Helge Orten, som 10.09. stilte spørsmålet «E136-Kva no?» – de burde vite bedre. Høyre har jo sittet ved roret så lenge, at dersom ikke Helge Orten, som i siste periode ledet transportkomiteen på Stortinget, har fått med seg poenget, så hjelper det lite med videre medisinering i form av snakk. Placeboeffekten er for lengst borte.

At de samme to herrene ikke har fått med seg at E136 / riksvei korridor 6 D pr. dato, starter i Skutvika, og går over Hellebroa i tjukkeste Ålesund sentrum, er forunderlig i seg selv. Det er bilistene i Ålesund som gjennom Bypakken finansierer 79 prosent av utbedringene og flikkingene på E136 innen gamle Ålesund kommune. En av stamveirutene i Norge.

Ålesund havn er landets 4. største containerhavn og landets desidert største fiskerihavn. Selv en dau fisk trenger hjelp på «veien» frem til kunden. Dersom Høyre vil fortsette å prioritere den delen av E136 som passer de best, så «dauer» pasienten på veien. Det trengs en helhetlig utbedring av hovedpulsåren fra hjertet, som er Ålesund og heilt til Dombås.

– Måten å komme i gang på er å slutte å snakke og begynne å gjøre noe. (Walt Disney)

At Høyre har en forkjærlighet for å kalle deler av E136 for Møreaksen, får så være. Navnet skjemmer ingen, men mange skjemmer navnet. La det bare hete MA dersom noen ser gleden i det.

Annonse
Annonse

Men som nevnt av Walt Disney: Slutt å snakke, og begynn å gjør noe med pasienten, der den har det som verst. Begynn med planleggingen av E136 / E39 der trafikken er størst og behovet mest prekært.

Det er deler av hovedpulsåren for fylket, fra Breivika til Tresfjordbrua når det gjelder felles traseen E136/E39 i nye Ålesund kommune.

For deler av E39 er det Solevågseidet til Breivika, også kalt hovedpulsåren for Sunnmøre. Denne er hovedveien frem til Ålesund sykehus, Vigra flyplass, Ålesund sentrum for alle fra Sykkylven–Stranda og «søre luten», også i fremtiden dersom man en gang i fjern fremtid finner midler og teknologi for HaFast.

Etter Tresfjordbrua er det Nye Veier som regjerer. Her er det vel ingen som er uenige om pasientens allmenntilstand og behov. - Det haster, pasienten er begynt å bli gammel og funksjonshemmet. Om to år fyller jernbaneundergangen på Skiri 100 år, noe naboer og brukere daglig erfarer. Absolutt ikke noe å heise flagget for. Skal det flagges i nær fremtid, må det bli dersom lovnadene som ble gitt på samferdselskonferansen om E136, føre til konkrete resultater i form av bedre Eksportvei E 136 til nytte og glede for hele fylket.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    I Sunnmørsposten flommer det over at kritiske innlegg om det vanskelig veivalget for E136/E39, og harselas over sendrektige offentlige etater. Samtidig som de selv ofte avslutter sitt innlegg med egne forslag til nye trasevalg som de krever grundig utredet. Også Frank Sve (Frp) er forundret over hvor lang tid det tar, heller ikke han ser ironien.

    Mens man på sørsiden av fjorden fortsatt leter ette nye traséer, så kan man i det minste starte der traséen allerede er vedtatt – kryssingen av Romsdalsfjorden. Hvor vanskelig kan det være? Her er man ferdig å snakke, her kan man begynne å gjøre noe.

    Les dette: https://ksu.no/artikler/leserinnlegg/115365-bloffen-om-eksportveien-e136-20220914.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse