Først fjernet MA, SVV & Co «tilknytningstraseen» mellom Vik og Tresfjordbroen for å få ned kostnaden med omveien MA.
Deretter så fjernet dei «tilknytningstraseen» mellom Vik og Fremstedal (Dvs. Vik–Ørskogfjellet) for å få ytterligere ned kostnadene.
Dermed står man nå igjen med en ribbet omvei ifb. KS2.
Dvs., en i forhold til behovet overdimensjonert firefelts omvei som bråstopper på Vik i Tomrefjord og der man da mellom Vik og E136 må benytte eksisterende «kjerrevei» som snirkler seg nærmest over hustrappene forbi boligområdene/tettstedene Vik, Furland, Stokkeland, Åsbygda og også rett gjennom Vestnes sentrum, mellom Tomrefjord og Tresfjordbroen.
Og hvor lenge blir det slik? (Ref. ca 30 år med lokalveien på Lerstad som innfartsåre til Ålesund?)
Løfter man blikket og tar innover seg at man med omveien også vil sluse all gjennomgangstrafikk helt unødvendig gjennom Molde by/langs hele Fannefjorden, samt at omveien ekskluderer myke trafikanter, kommer galskapen med omveien tydelig frem.
Fjerningen av helt påkrevde «tilknytningstraseer» hvis omveien mot all sunn fornuft og mot folkeviljen skulle bli påbegynt, fremstår rett og slett som en frekk «bordet fanger» taktikk ifbm. KS2 fra MA, SVV & Co sin side for å «skjule» de faktiske kostnadene for hele traseen, når de nå febrilsk kjemper for å få oppstartsmidler og der tilleggsregningene i størrelsesorden flere milliarder, kanskje ti-talls milliarder helt klart vil ramle inn på løpende bånd i neste omgang.
Og alt dette for en trafikkmengde, dvs. ÅDT i størrelsesorden 3.000?
Ref. Blindheimstunnelen i Ålesund med en ÅDT i størrelsesorden 30.000.
Så langt har de brent av ca. 700 millioner og etter ca 30 år med frem og tilbake fremstår MA som ett svindyrt halvfabrikat, der absolutt ingen vet sluttsummen.
Er dette virkelig greit?