Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
Terje Grytten Finnøy
Ytring
19 september 2022 08:55
Del på Facebook
Illustrasjon: Statens vegvesen
Illustrasjon: Statens vegvesen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Først fjernet MA, SVV & Co «tilknytningstraseen» mellom Vik og Tresfjordbroen for å få ned kostnaden med omveien MA.

Deretter så fjernet dei «tilknytningstraseen» mellom Vik og Fremstedal (Dvs. Vik–Ørskogfjellet) for å få ytterligere ned kostnadene.

Dermed står man nå igjen med en ribbet omvei ifb. KS2.

Dvs., en i forhold til behovet overdimensjonert firefelts omvei som bråstopper på Vik i Tomrefjord og der man da mellom Vik og E136 må benytte eksisterende «kjerrevei» som snirkler seg nærmest over hustrappene forbi boligområdene/tettstedene Vik, Furland, Stokkeland, Åsbygda og også rett gjennom Vestnes sentrum, mellom Tomrefjord og Tresfjordbroen.

Og hvor lenge blir det slik? (Ref. ca 30 år med lokalveien på Lerstad som innfartsåre til Ålesund?)

Løfter man blikket og tar innover seg at man med omveien også vil sluse all gjennomgangstrafikk helt unødvendig gjennom Molde by/langs hele Fannefjorden, samt at omveien ekskluderer myke trafikanter, kommer galskapen med omveien tydelig frem.

annonse

Fjerningen av helt påkrevde «tilknytningstraseer» hvis omveien mot all sunn fornuft og mot folkeviljen skulle bli påbegynt, fremstår rett og slett som en frekk «bordet fanger» taktikk ifbm. KS2 fra MA, SVV & Co sin side for å «skjule» de faktiske kostnadene for hele traseen, når de nå febrilsk kjemper for å få oppstartsmidler og der tilleggsregningene i størrelsesorden flere milliarder, kanskje ti-talls milliarder helt klart vil ramle inn på løpende bånd i neste omgang.

Og alt dette for en trafikkmengde, dvs. ÅDT i størrelsesorden 3.000?

Ref. Blindheimstunnelen i Ålesund med en ÅDT i størrelsesorden 30.000.

Så langt har de brent av ca. 700 millioner og etter ca 30 år med frem og tilbake fremstår MA som ett svindyrt halvfabrikat, der absolutt ingen vet sluttsummen.

Er dette virkelig greit?

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    jon ingar eik · 6 måneder siden
    Møreaksen, og Hafast, Galskapens akse er totalt helt fri for faglige utredninger som en del av E39, og Nasjonale føringer for Riksveg bygging er ikke lengre gyldig i M&R, flytt det Molde politiske vei kontoret ut av Molde, Møreaksen og Hafast har over lang tid bevist att Molde kontoret ikke har livets rett, og det som i over 30 år har vert prioritert, E136 har den same ligaen kostet under teppe. Ett gigantisk svik.
Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

@Terje G. FinnøyDer var også ansatte på helsefag på DH da transportfagstudentene foretok sine trafikktellinger, de hadde også sin arbeidsplass der. Hvilken ...
Terje Sundsbø 2 minutter siden Verden består av mer enn lastebiler fra Sunnmøre
@Espen HeitmannTrafikken på de 3 fergestrekningene som erstattes med Møreaksen er dobbelt så stor som trafikken gjennom Romsdalen på Eksportveien. Dermed ...
@Terje SundsbøAng. denne trafikk tellingen som ble utført av studenter ved DH i Molde, der RR hadde sin arb. plass,Det finnes ...
Anne Mari Sandshamn 7 timer siden Verden består av mer enn lastebiler fra Sunnmøre
@Terje SundsbøHar du ikke forstått at alle kan kommentere? Og fordi noe er forutsatt, betur ikke det at det vil bli. Forutsetning ...
@Terje SundsbøTeksten forsvant og tar det derfor på nytt. Joda, seriøse konsulentfirmaer har integritet. Men når det gjelder Norstat-undersøkelsen der over ...
@Terje SundsbøOk så det du i realiteten sier basert på trafikkmålingene og den minimale trafikken pr i dag så er hele ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte