Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Grytten Finnøy
Ytring
Terje Grytten Finnøy
19 september 2022 08:55
Del på Facebook
Illustrasjon: Statens vegvesen
Illustrasjon: Statens vegvesen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Først fjernet MA, SVV & Co «tilknytningstraseen» mellom Vik og Tresfjordbroen for å få ned kostnaden med omveien MA.

Deretter så fjernet dei «tilknytningstraseen» mellom Vik og Fremstedal (Dvs. Vik–Ørskogfjellet) for å få ytterligere ned kostnadene.

Annonse
Annonse

Dermed står man nå igjen med en ribbet omvei ifb. KS2.

Dvs., en i forhold til behovet overdimensjonert firefelts omvei som bråstopper på Vik i Tomrefjord og der man da mellom Vik og E136 må benytte eksisterende «kjerrevei» som snirkler seg nærmest over hustrappene forbi boligområdene/tettstedene Vik, Furland, Stokkeland, Åsbygda og også rett gjennom Vestnes sentrum, mellom Tomrefjord og Tresfjordbroen.

Og hvor lenge blir det slik? (Ref. ca 30 år med lokalveien på Lerstad som innfartsåre til Ålesund?)

Løfter man blikket og tar innover seg at man med omveien også vil sluse all gjennomgangstrafikk helt unødvendig gjennom Molde by/langs hele Fannefjorden, samt at omveien ekskluderer myke trafikanter, kommer galskapen med omveien tydelig frem.

Annonse
Annonse

Fjerningen av helt påkrevde «tilknytningstraseer» hvis omveien mot all sunn fornuft og mot folkeviljen skulle bli påbegynt, fremstår rett og slett som en frekk «bordet fanger» taktikk ifbm. KS2 fra MA, SVV & Co sin side for å «skjule» de faktiske kostnadene for hele traseen, når de nå febrilsk kjemper for å få oppstartsmidler og der tilleggsregningene i størrelsesorden flere milliarder, kanskje ti-talls milliarder helt klart vil ramle inn på løpende bånd i neste omgang.

Og alt dette for en trafikkmengde, dvs. ÅDT i størrelsesorden 3.000?

Ref. Blindheimstunnelen i Ålesund med en ÅDT i størrelsesorden 30.000.

Så langt har de brent av ca. 700 millioner og etter ca 30 år med frem og tilbake fremstår MA som ett svindyrt halvfabrikat, der absolutt ingen vet sluttsummen.

Er dette virkelig greit?

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    jon ingar eik · 2 år siden
    Møreaksen, og Hafast, Galskapens akse er totalt helt fri for faglige utredninger som en del av E39, og Nasjonale føringer for Riksveg bygging er ikke lengre gyldig i M&R, flytt det Molde politiske vei kontoret ut av Molde, Møreaksen og Hafast har over lang tid bevist att Molde kontoret ikke har livets rett, og det som i over 30 år har vert prioritert, E136 har den same ligaen kostet under teppe. Ett gigantisk svik.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 23 timer siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Arne Almaas 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Monologer er vel ikke nyheter TS ? Da kan du vel heller skrive dagbok for deg selv. 
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse