Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ifølge nettstedet energinytt uttaler Olav Sylte, leder av Facebook gruppen «Vi som krever billigere strøm» at mandag var faner fra 55 LO-forbund foran Stortinget samlet i strømdemonstrasjon. Gruppen har over 600.000 medlemmer og opp mot 100.000 er medlemmer under ulike LO-forbund. Det var et ytre høyre initiativ, insinuerer LO-lederen om sine egne medlemmer.

Stem på regjeringens strømpolitikk og ikke hør på de «brunbeisede» LO-medlemmene som sliter med strømregningene. Omtrent slik fremstår LO-leder Peggy Følsviks retorikk.

Annonse
Annonse

Særlig på mandag da det var hastemøte på Stortinget, og ulike LO-forbund protesterte sammen med Facebook gruppen «Vi som krever billigere strøm» rett utenfor. Dette inkluderte også tidligere LO-leder Gerd Liv Valla og en rekke nåværende klubb- og forbundsledere under LO.

Følsvik sier til Klassekampen at grupperingen er «ytre høyre» og hun mener den har en kampanje mot LO. Tullprat fra en leder som en burde forvente en annen holdning fra. Enten har hun ikke forstått hvem som stod utenfor Stortinget eller så taler hun mot bedre vitende.

LO-lederen uttaler seg om en betydelig del av sin egen medlemsmasse, og det burde blitt tatt opp i første landsmøte om hun er egnet som leder. Uttalelsen kan ikke forklares på annen måte enn at LO-lederen ikke har forstått hva hun uttaler seg om, eller så bedriver hun ren partipolitikk for Arbeiderpartiet. Har hun som sentralstyremedlem i AP større lojalitetsbindinger der, enn til sine egne medlemmer?

Demonstrasjonen mandag dreide seg om verken ytre høyre eller ytre venstre. Den dreide seg om helt vanlige folk og vanlige arbeidsfolk hverdagslige utfordringer. Alt går til himmels, strømpriser, drivstoffpriser, matvarepriser, renten, samt skatter og avgifter.

Annonse
Annonse

Den norske staten skal ta vare på sin egen befolkning, og ikke tyne folket med skatter og avgifter når en stor del av befolkningen kjenner at pungen strammes til.

Den norske stat tjener enormt på elavgifter, moms og gassleveranser. Statskassa renner over av folkets penger.

Inflasjon roper finansministeren, og er handlingslammet. Avgiftslettelse skaper ikke inflasjon, tvert imot. England har satt ned avgifter, og inflasjonen er dempet!

Det ekstraordinære stortingsmøtet var en parodi. 90 forslag, ingen ble vedtatt.

«Salige er de saktmodige, for de skal arve jorden.»

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse