Annonse
KSU – Vipps – desktop
Finn Arne Follestad, Industri og Næringspartiet Møre og Romsdal
Ytring
Finn Arne Follestad, Industri og Næringspartiet Møre og Romsdal
26 oktober 2022 10:59
Del på Facebook
Tettstedet Ulla på Haramsøya i Møre og Romsdal. Foto: Halvard Alvik / NTB
Tettstedet Ulla på Haramsøya i Møre og Romsdal. Foto: Halvard Alvik / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I forslaget til statsbudsjettet for 2023 ønsker regjeringen å innføre 40 prosent grunnrenteskatt på havbruk og vindkraft, og øke den til 45 prosent på vannkraft. Videre står det å lese at halvparten skal tilbakeføres til kommunesektoren.

Nok et prosjekt som tapper distriktene til fordel for sentrale strøk.

Annonse
Annonse

Ta en titt på vedlagte bilde fra budsjettmøte i Porsgrunn kommune, der de opplyser at de får 18,5 millioner fra denne økte grunnrenteskatten. Porsgrunn har så langt jeg vet hverken havbruk eller vindkraft.

Illustrasjon.

Så kan man bare spekulere i hvor mye som skal berge Oslo sitt budsjett.

I en tid der den vanlige mann i gata sliter med økte priser på strøm, mat og andre nødvendige forbruksartikler velger altså den sittende regjeringen å øke dette trykket. En regjering som gikk til valg på nå er det vanlige folks tur. Ja vi ser det vanlige folks tur til å bli flådd.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

I Industri og Næringspartiet – INP er vi sterk motstander av vindkraft og vil stoppe og reversere det vi kan. Det vi ikke får gjort noe med skal skattlegges på nøyaktig samme måte som vannkraft. Regjeringen velger å gå den motsatte vei, at de innfører grunnrenteskatt på vindkraft er helt innenfor, men den skulle vært satt til 37 prosent som vannkraften har, deretter skulle man latt grunnrenteskatten for vannkraft vært uendret.

For havbruk sin del, så vil INP flytte dette på land, for å bedre miljøet i havet, da vil vi innføre en liten avgift pr. omsatt kg. fisk som uavkortet skal gå til vertskommunen (vi snakker om ører). Fordi det er vertskommunen som stiller areal til disposisjon, det er vertskommunene som må stå for utbedring av infrastruktur.

Så tilbake til innledningen. Ja det er helt klart at denne grunnrenteskatten som innføres er nok et grep fra sentralt hold for å tappe distriktene for verdier og styrke sentrale kommuner. Distriktskommuner er dyrere å drifte enn en by-kommune, det er større avstander med sin spredte bebyggelse. Selv om ofte hovedkontorene ligger sentralt, er det i distriktene verdiskapningen er. Det er i distriktene naturen raseres av vindturbiner.

INP fremstår i dag som det mest distriktsvennlige partiet i Norge.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse