Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Illustrasjon: Romsdalsaksen AS
Illustrasjon: Romsdalsaksen AS
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det ville vært alvorlig om Statens vegvesen «på utspekulert vis» ikke tar hensyn til høringsuttalelser når vi planlegger ny E39 Ålesund–Molde. Sånn er det heldigvis ikke.

Daglig leder Jørn Inge Løvik i Romsdalsaksen mener mye om Møreaksen i et leserinnlegg i flere medier i Møre og Romsdal. Flere av meningene er direkte feil. Løvik hevder inndelingen av E39 Ålesund–Molde i flere strekningsvise planer er gjort for å unngå en helhetlig planlegging av den 75 kilometer lange strekningen.

Annonse
Annonse

Plan og bygningsloven

Plan- og bygningsloven bestemmer hvordan Statens vegvesen organiserer og gjennomfører arbeidet med å planlegge nye veger. Møreaksen og alle andre vegprosjekter må gjennom flere runder med planlegging. Jo nærmere byggestart, jo mer detaljerte blir planene. Konseptvalgutredningen (KVU) for E39 Ålesund–Bergsøya viste helheten i vegsystemet. Når vi nå holder på med kommunedelplaner og reguleringsplaner kan vi dele opp i flere delstrekninger og likevel være sikker på at vegen «henger sammen» på tvers av planer og kommuner.

Det vil kunne ta om lag ti år å krysse Romsdalsfjorden med tunnel og bru. Byggetiden for resten av strekningen inn mot Ålesund via Ørskogfjellet er fem år. Det er et mål at hele strekningen kan åpne på samme tid. Det har derfor vært viktig å få vedtatt reguleringsplanene for strekningen Vik–Molde tidligere enn strekningen Vik–Ålesund. Samtidig tok Samferdselsdepartementet først i 2019 avgjørelsen om at ny E39 skulle gå via Ørskogfjellet. Fremdriftsplanen er i tråd med prioriteringene i Nasjonal transportplan 2022–2033, som er vedtatt av Stortinget.

641 meter høydeforskjell

Løvik gjentar det gamle misvisende argumentet om at det er en «kontinuerlig høydeforskjell» på 1050 meter på Møreaksen. Det kan virke som at han legger sammen oppover- og nedoverbakker i sitt regnestykke. Fra bunnen av den undersjøiske tunnelen (-326 moh.) til toppen av Ørskogfjellet (315 moh.) er det en høydeforskjell på 641 meter. Strekningen er 20 kilometer. Her er det to flate partier (fire kilometer), og en 6,5 kilometer lang tunnel med tre prosent stigning. (Vikakslatunnelen)

Andre vegen er det høyeste punket på Julsundbrua (76 moh.). Det gir en høydeforskjell på 402 meter. Løvik mener dette er «ekstreme høydeforskjeller». E136 på Bjorli ligger 575 meter over havet, uten at det oppleves spesielt ekstremt å kjøre ned mot Åndalsnes.

Annonse
Annonse

Ettløps- og toløpstunneler

Løvik vil gjerne sammenligne tunnelen på Møreaksen med Oslofjordtunnelen og Gudvangatunnelen og Flenjatunnelen på E16 i Aurland kommune. En viktig forskjell er at tunnelene på E16 og under Oslofjorden har ett løp, mens tunnelen under Romsdalsfjorden får to løp. To løp gjør at tunnelen vil være åpen for trafikk omtrent hele tiden. Med rømningstunneler for 250 hver meter er sikkerheten svært god om uhellet skulle være ute. Tunnelen under Romsdalsfjorden er med maksimalt 5 prosent stigning også slakere enn Oslofjordtunnelen (7 %) og Flenjatunnelen (6 %). Største stigning i Gudvangatunnelen er 3,5 %.

Vi planlegger også tunneler med ett løp på hver side av fjorden. De skal bygges i henhold til internasjonale sikkerhetskrav med blant annet SOS-skap, kameraovervåking og røykvifter. Når trafikken øker til over 8.000 i døgntrafikk er det aktuelt å lage løp nummer to eller rømningstunnel. Fra Dragsundet inn mot Ålesund vil den beregnede trafikken være så stor at det er aktuelt med to løps tunneler.

I 2021 var det 1900 tunneler i Norge. De fleste av dem er bygd siden 1960-tallet. Den første undersjøiske tunnelen, Vardøtunnelen, ble åpnet i 1982. I Møre og Romsdal er det 102 tunneler på til sammen 158,3 kilometer i 2022. Tunnelene har vært viktig for å få folk fram i fylket mange år.

Se på Ryfast

Den undersjøiske tunnelen mellom Stavanger og Ryfylke, Ryfast, er med sine 14,4 kilometer nesten like lange som Tautratunnelen. Den har to løp og er litt brattere. Bunnpunktet ligger 291 meter under havet. Største stigning er 7,5 %. Trafikken i tunnelen har siden åpningen i 2019 vært stigende. Tunnelen har ført til økt optimisme blant folk og næringsliv i Ryfylke, selv om det var betydelig motstanden mot Ryfast i årene før den ble bygd. Jeg vil anbefale Løvik å prøvekjøre Ryfast. Jeg blir gjerne med som sjåfør.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje G. Finnøy · 1 år siden
    Hører, men… Den av folk flest i fylket uønskede, uforstandige, miljøfiendtlige, overdimensjonerte, firefelts (for ÅDT under 3000), luksus omveien ut på Otrøya og videre rett gjennom Molde by, fremstår enkelt og greit, fra første dag, som en rigget prosess. Altså fra før KVU 2011. Selvfølgelig så forsvarer SVV, MA & Co dette tilsynelatende riggede, fordyrende, stykkevis og delt, steinalder prosjektet. At SVV, MA & Co nekter å ta realitetene innover seg er ikke noe nytt.  Og at SVV, MA & Co vil bli med «skuten til bunns» må bare forventes. Noe annet vil forundre stort.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje G. Finnøy Spot on, som vanlig :)  
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Terje G. Finnøy Flertallet av velgerne har stemt på de partiene som kjemper for Møreaksen – flertallet av de folkevalgte på Storting og Fylkesting har gått inn for Møreaksen.

      Veien er ønsket av Storting, Fylkesting, og alle berørte kommuner. Den er neppe mer miljøfiendtlig enn andre europaveier, og vil ha ÅDT på over 10.000 på under 20 år.

      Den er ingen omvei, men raskeste trasé for flertallet av de som krysser Romsdalsfjorden. At den også gir fastlandsforbindelse til to store øyer er kun en ren bonus.

      Møreaksen gir dermed mest vei for pengene, og bygges etappevis slik alle store veiprosjekter gjør.

      Det ville være urovekkende om Statens Vegvesen ikke tar styringssignalene fra det store flertallet av de folkevalgte på Stortinget og Fylkestinget på alvor. Møreaksen er den valgte traséen for fergefri E39 her i fylket, og er vedtatt av 3 forskjellige Storting og 4 ulike regjeringer, samt Fylkestinget i Møre og Romsdal. Også alle berørte kommuner har gått inn for Møreaksen. Næringslivsledere fra over 100 bedrifter med mer enn 20 tusen arbeidsplasser og rundt 100 milliarder i omsetning har signert et opprop med krav om rask realisering av fergefri E39 Ålesund-Molde. Innsigelsene fra Romsdalsaksen AS er da ikke avgjørende.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø 4 år går fort, mye og mange endre meninger på den tiden, nytt kommunevakg i 2023....  MYE kan skje da mtphvikle partier som vil få stemmer.... Så på tide å legge vekk den, 62% stemte på partier som hadde MA på sitt valgfleskprogram! Jepp valgfleskprogram, du leste riktig.  Valgflesk er og blir nettopp det, de lover gull og rønne skoger, for å lokke til seg velgere, og da taes alle tjuvknep og lokkemiddel i bruk, det må du ikke glemme.  Og det å si de kjemper for MA, er å overdrive en smule... 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Så ingen av valgene tidligere har vært aksevalg, men kommende valg blir et slikt? Som alltid – tiden får vise.

      Og tiden har tidligere vist oss at det alltid har vært motstand mot slike fergeavløsningsprosjekter før, og at motstanderne alltid har tall feil. Den lokale trafikken har vokst over all forventning når fergene forsvinner. Slik som på Atlanterhavstunnelen.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 30 minutter siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøSlik som lekkasjane frå NTP framstår så snakkar ein om 12 år fram i tid, og ditto behov. Rv 15 ...
@Geir Ole SætremyrAlt er politikk – om trafikken skal reduseres med bompenger, eller om tunnelen skal utvides med enda ett løp.På Sunnmøre ...
@Geir Ole SætremyrAlt er politikk – om trafikken skal reduseres med bompenger, eller om tunnelen skal utvides med enda ett løp.På Sunnmøre ...
@Geir Ole SætremyrDet må uansett sendes inn en bompengeproposisjon, om fjordkryssingen på Møreaksen tas samlet eller om den deles i to trinn. ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøDet RR vil er å dele trinn 1 i to delstrekningar. Etter slik eg forstår vil der måtte sendast inn ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøPå sikt vil det nok komme krav om avlasting, og ny tunellI første omgang foreslår SVV å innføre bompengar for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse