Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Løken / Wikimedia Commons
Foto: Løken / Wikimedia Commons
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Med harselas skal landet bygges. Det inntrykket kan man i alle fall få dersom man leser det seneste debattinnlegget fra Frank Sve.

Her er argumenter byttet ut med skjellsord som «vanvittig», «fjas» og «dummeste jeg har hørt». Og hva er det så som har fremkalt denne forargelsen hos Sve? Naturvern.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Det konkrete forslaget finner man i utkast fra fylkeskommunen til ny fylkesstrategi for miljø, klima og energi. Her er det forslått at Møre og Romsdal skal ha mål om arealnøytralitet.

Arealnøytralitet handler om å sikre at all utbygging har en nøytral virkning på naturarealet. Det får man til ved enten å bygge utenfor naturområdene våre eller ved å restaurere og tilbakeføre tilsvarende naturareal som man bygger ned.

Enkelt og greit: Arealnøytralitet er et effektivt verktøy for å ta vare på naturen.

Men trenger vi egentlig å ta vare på naturen i Norge? Har ikke vi mer enn nok natur? Faktisk er svaret på dette nei.

Tidligere hadde Norge store områder med uberørt natur, men det har vi ikke lenger. Ved starten av 1900-tallet var ca. halvparten av Norge vill natur. Andelen er nå redusert til ca. fem prosent, og denne andelen er synkende.

Annonse
Annonse

Da er ikke arealnøytralitet bare en god idé. Det er helt nødvendig.

Og vi i Møre og Romsdal er ikke alene om dette. Sve virker å tro at dette er noe som er bare er kokt sammen på fylkeshuset i Molde. Sannheten er at arealnøytralitet er noe som stadig flere kommuner og fylkeskommuner ser behovet for. Flakstad, Nordre Follo og Viken er blant dem som allerede vedtatt varianter av arealnøytralitet.

Som fylkeskommune har vi mulighet til å gjøre som Sve vil. Resultatet vil da være at vi blir en sinke når det gjelder å ta vare på den unike naturen vi har. Alternativt kan vi ta grep, være blant de beste i klassen og ta vare på det som vi er så heldige å ha.

I valget mellom å være dårligst eller best, er jeg ikke i tvil om hva jeg velger.

Naturen er ikke en forbruksvare, men en uerstattelig verdi som vi bare har til låns og som vi bør forvalte for fremtiden. Det som virkelig ville vært «vanvittig», er å skusle den bort.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse