Annonse
Per Vidar Kjølmoen, næringspolitisk talsperson, Arbeiderpartiet
Ytring
Per Vidar Kjølmoen, næringspolitisk talsperson, Arbeiderpartiet
22 november 2022 11:55
Del på Facebook
«Tustna» i sambandet Seivika–Tømmervåg. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
«Tustna» i sambandet Seivika–Tømmervåg. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Både Venstre og Høyre prøver å stoppe Arbeiderpartiets satsing på billigere fergebilletter. Det er dårlig distriktspolitikk.

Norge er et kyst-land. Naturen har skapt oss slik at fjell og fjorder skjærer igjennom landskapet vårt, fra sør til nord. Noen steder har vi bygget bruer og tunneler. Andre steder må folk og næringsliv ta til takke med ferga for å komme seg rundt.

Annonse
Annonse

De som er avhengig av en ferge for å få hverdagen til å gå opp, må allerede akseptere lengre reisetid enn andre. Men hvorfor skal de samme folkene være nødt til å betale mer for å reise enn alle andre?

Da Høyre og Frp bestemte på Stortinget økte fergeprisene jevnt og trutt – helt til prisene hadde nådd helt uakseptable nivåer. Først da Arbeiderpartiet hadde programfestet halverte fergetakster, skiftet de kurs.

Annonse
Annonse

Nå er det Arbeiderpartiet og Senterpartiet som bestemmer på Stortinget. Selv i et svært trangt statsbudsjett har vi funnet rom til å gjennomføre halverte fergetakster og gratis billetter for de minste sambandene.

Dessverre prioriterer Venstre og Høyre annerledes. I sine alternative forslag til statsbudsjett prioriterer de vekk deler av Arbeiderpartiet og Senterpartiet sitt krafttak for billigere fergebilletter. Det er dårlig distriktspolitikk.

Det er god sosialdemokratisk politikk å utligne forskjeller – også for dem som ikke har en vei å reise langs. Og det finnes knapt bedre distriktspolitikk.

Derfor bør både Venstre og Høyre legge bort forsøkene på å stoppe lavere fergetakster.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 3 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse