Annonse
KSU – Vipps – desktop
Per Vidar Kjølmoen, næringspolitisk talsperson, Arbeiderpartiet
Ytring
Per Vidar Kjølmoen, næringspolitisk talsperson, Arbeiderpartiet
22 november 2022 11:55
Del på Facebook
«Tustna» i sambandet Seivika–Tømmervåg. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
«Tustna» i sambandet Seivika–Tømmervåg. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Både Venstre og Høyre prøver å stoppe Arbeiderpartiets satsing på billigere fergebilletter. Det er dårlig distriktspolitikk.

Norge er et kyst-land. Naturen har skapt oss slik at fjell og fjorder skjærer igjennom landskapet vårt, fra sør til nord. Noen steder har vi bygget bruer og tunneler. Andre steder må folk og næringsliv ta til takke med ferga for å komme seg rundt.

Annonse
Annonse

De som er avhengig av en ferge for å få hverdagen til å gå opp, må allerede akseptere lengre reisetid enn andre. Men hvorfor skal de samme folkene være nødt til å betale mer for å reise enn alle andre?

Da Høyre og Frp bestemte på Stortinget økte fergeprisene jevnt og trutt – helt til prisene hadde nådd helt uakseptable nivåer. Først da Arbeiderpartiet hadde programfestet halverte fergetakster, skiftet de kurs.

Annonse
Annonse

Nå er det Arbeiderpartiet og Senterpartiet som bestemmer på Stortinget. Selv i et svært trangt statsbudsjett har vi funnet rom til å gjennomføre halverte fergetakster og gratis billetter for de minste sambandene.

Dessverre prioriterer Venstre og Høyre annerledes. I sine alternative forslag til statsbudsjett prioriterer de vekk deler av Arbeiderpartiet og Senterpartiet sitt krafttak for billigere fergebilletter. Det er dårlig distriktspolitikk.

Det er god sosialdemokratisk politikk å utligne forskjeller – også for dem som ikke har en vei å reise langs. Og det finnes knapt bedre distriktspolitikk.

Derfor bør både Venstre og Høyre legge bort forsøkene på å stoppe lavere fergetakster.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 30 minutter siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse