Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Løken / Wikimedia Commons
Foto: Løken / Wikimedia Commons
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Det er sagt og det kan dokumenteres at Norge har et dobbelt så stort budsjett innen offentlig forvaltning sett i forhold til Finland. Hvordan står det til i fylkeskommunen? Er det mye dødvekt?

Industri- og Næringspartiet (INP) er et moderat sentrums parti som stiller til valg i minst 12 kommuner i Møre og Romsdal, i tillegg til fylkesvalget. Vi er et nytt parti, vi tok grep da vi stiftet partiet den 29. februar 2020. Vi vedtektsfestet at for å ha sentrale verv i partiet skal man ha minst 5 års yrkeserfaring. Noe vi, så langt jeg kjenner til, er det eneste partiet som har.

Annonse
Annonse

Hva skal vi gjøre med den dødvekt vi har i offentlig organisasjoner. Hvorfor medfører ikke digitale løsninger at vi reduserer personalkostnader? Hvordan kan man forsvare det faktum at det å overlate til befolkningen å finne frem i en digital jungel, uten at det reduseres i antall ansatte. Ja vi skjønner at det er noen sterke fagforeninger som sloss for sine medlemmer. Men når man i en ende foretar endringer som medfører mindre arbeid på de nevnte medlemmene da må man også akseptere at behovet for ansatte går ned.

Hvorfor skal vi betale store summer i konsulent honorar, år etter år? Om vi trenger den arbeidskrafta så får man ansette vedkommende.

Det er våre skattepenger de bruker av, vi må kunne forvente at man bruker de pengene med fornuft.

Det bringer oss inn på det faktum at vi må slanke organisasjonen, selv om man får det motsatt inntrykket, så er det faktisk mulig med Arbeidsmiljøloven i hånd å si opp folk.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Fylket har ikke en økonomi som tillater at vi kan verne ansatte. Men vi må faktisk våge å tenke noe annerledes, vi må våge å la de i administrasjonen gå, vi kan ikke fortsette å redusere i den enden som møter publikum/brukerne. Det er disse ansatte som står i førstelinja, som står for verdiskapningen, som står for servicen som vi som befolkning etterlyser. Det er kutt her som går ut over våre nære og kjære.

Nå skal ikke vi påstå at det er svarthvitt, for det er mange i offentlig administrasjon i fylket som gjør en fantastisk jobb. Vi skjønner også at når INP gjør sitt inntog på fylkeshuset så vil ikke disse tankene bli møtt med jubel. Men vi kan ikke unnlate å se på helheten, og da må vi akseptere at det ikke er i førstelinja det skal kuttes.

INP er fremtiden for distrikts-Norge

Stem nytt, stem INP.

Av:

Finn Arne Follestad, 1. kandidat i fylket

Mary Synøve Langnes, 3.kandidat i fylket

Atle Kvammen, 5.kandidat i fylket

Nils Olav Moen, 2. kandidat i fylket

Andrew Øystein Taylor, 4. kandidat i fylket

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøEg er ikkje meir selektiv enn at eg motbeviser din vedvarande påstand om at bompengeperioden er avslutta i 2050, utan ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrSom allerede nevnt - du selektivt tviler på konklusjonene i KS2-analysene av trinn 1 på Møreaksen, og legger isteden dine ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKvar på tidsaksen tar eg feil? Og, når TØI gjennomførte KS2 vurderinga var SVV som premissleverandør optimistisk når der gjaldt ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at du selektivt tviler på konklusjonene i KS2-analysene av trinn 1 på Møreaksen, og isteden legger dine egne ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg er langt frå samd i påstanden om at bompengefinansieringa er fullt ut tilbakebetalt i 2050. Enkel addisjon er at ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu bekrefter altså at KS2-rapporten viser til at bompengeperioden er slutt i 2050, og at sensitivitetsanalysene viser at analyseresultatet er ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse