Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Hvorfor ser det ut til at så mange tror at disse turbinene som Stortinget vil rasere naturen vår med, forurenser så mye mindre bare vi ikke ser dem?

For en tid tilbake hadde politikere i Ålesund fornuft til å si nei til havvind.

Annonse
Annonse

Nå ser vi at Stortinget har åpnet for at det skal kunne anlegges ett stort anlegg utenfor Hustadvika.

Vi i INP fant oss et godt utrykk, konsekvenspolitikk.

Faktum er at undersøkelser viser, hver av disse turbinene kaster ut 60 kg mikro- og makroplast i året. Det er bare plast. For de av dere som jobber innen olje og skipsfart vet hvilke krav vi i dag har når det kommer til utslipp i sjøen. Her skal det stå turbiner uten tilsyn og hver av dem har tusenvis av liter diverse oljer? Det er ikke snakk om annet enn et tidsspørsmål når utslippet kommer, men siden ingen vil registrer dette for de er uten tilsyn, da er det kanskje ikke så nøye med dette utslippet.

Er det en slik politikk man praktiserer i dette landet? UTE AV SYNE UTE AV SINN.

Forskningen har funnet mikroplast i blodet til mennesker og ser at dette knytter seg til vitale organ i kroppen vår. Vi er i en situasjon der mange miljø er bekymret for matforsyningen i verden. Befolkningen på jorda øker. Hvorfor skal vi da bevist ødelegge matfatet.

Når vi har partier i Norge som skal stanse olje- og gassindustrien, som mener at Norge skal være Europas batteri. Når skal de som okkuperer disse 169 plassene innse at når den tid kommer at det er tomt for olje og gass, da må vi ha snudd fastlandsøkonomien fra å være råvareprodusent til å bli produsent. Om ikke det skjer hvordan i alle dager vil det gå med handelsbalansen?

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Norge er et høykostland, det er en kjensgjerning, derfor må vi slutte å eksportere billig strøm. INP sier det så enket at ikke en watt skal eksporteres før industri og husholdninger har fått dekket behovet for billig vannkraft.

Hvordan skal vi evne å snu økonomien når vi stadig eksporterer konkurransefortrinnet til den industrien vår, samtidig som vi øker kostnadene her hjemme? Det er ikke utbyggerne som dekker økte investeringer på kraftnettet, det er det vi som strømkunder som gjør.

Norge trenger ikke vindkraft, vi må oppgradere vannkraft da vil vi ha dekket behovet fremover, samt at vi må stoppe eksporten av kraft inntil nasjonen har dekt sitt behov.

Vi må legge forholdene til rette for å utvikle industrien, vi må skape arbeidsplasser, vi må oppfordre til økt produksjon slik at vi kan endre økonomien slik at vi når olja stenges ned, så er vi ikke lenger råvareeksportør.

Skal vi ha et levende distrikts-Norge så må vi ha verdiskapning, da kan vi ikke skattlegge næringslivet ihjel. Enhver arbeidsplass skaper inntekter til det offentlige, som kommer lokalsamfunnet til gode. Det er denne helheten vi i INP savner.

Dette er grunner som gjør at Møre og Romsdal INP tar fullstendig avstand fra den foreslåtte vindkraftutbyggingen ikke bare utenfor kysten av Møre og Romsdal, men hele landet.

Industri- og Næringspartiet (INP) er et moderat sentrums parti som stiller til valg i 13 kommuner i Møre og Romsdal, i tillegg til fylkesvalget. Vi er et nytt parti, vi tok grep da vi stiftet partiet den 29. februar 2020. Vi vedtektsfestet at for å ha sentrale verv i partiet skal man ha minst 5 års yrkeserfaring. Noe vi, så langt vi kjenner til, er det eneste partiet som har.

INP er fremtiden for distrikts-Norge.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse