Annonse
KSU – Vipps – desktop
Rasmus Rasmussen
Ytring
Rasmus Rasmussen
08 juni 2023 12:29
Del på Facebook
Foto: Halvard Alvik / NTB
Foto: Halvard Alvik / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

For enkelte er det viktig å prioritere rask bygging av E136 Eksportveien fra Ålesund til Bjorli, før bygging av E39 Møreaksen fra Ålesund til Molde. E39 Møreaksen har felles trasé med E136 Eksportveien fra Ålesund til Vestnes.

I dag er det Statens Vegvesen som er tildelt oppdraget med E39 Møreaksen, og derved også E136 Eksportveien fra Ålesund til Vestnes, mens Nye Veier AS har ansvaret for resten av E136 Eksportveien fra Vestnes til Bjorli.

Annonse
Annonse

For å sikre en helhetlig prioritering av E136 Eksportveien bør en vurdere å tildele hele strekningen, inkludert Ålesund-Vestnes, til Nye Veier AS. Dermed slipper en å bekymre seg for når Statens vegvesen bygger fjordkryssingen på E39 Møreaksen.

E39 Møreaksen vil da ikke lenger gå fra Ålesund til Molde, den vil bare omfatte strekningen fra Ørskogfjellet til Molde. Dette vil også gjøre E39 Møreaksen adskillig rimeligere, noe alle ønsker seg. Ikke minst vil E39 Møreaksen da være lettere å prioritere i NTP, og uten at det innvirker på Nye Veier AS sine interne prioriteringer av egen portefølje av prosjekter, der E136 Eksportveien allerede inngår.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Siden fjordkryssingen Vik–Julbøen på E39 Møreaksen har en byggetid på anslagsvis 10 år, trenger en ikke gå i gang med veien sørover fra Vik før omkring 6 år etter at fjordkryssingen en påbegynt. Og alt dette i regi av Statens vegvesen, helt uavhengig av Nye Veier AS sin bygging av E136 Eksportveien.

Det er jo totalt meningsløst at Statens vegvesen skal vente på at Nye Veier AS blir ferdig med hele E136 Eksportveien, før Statens vegvesen starter byggingen av fjordkryssingen på E39 Møreaksen. Det er bare ekstra lang venting helt bortkastet, og totalt unødvendig.

Med fjordkryssingen på E39 Møreaksen følger det også med to fergefrie fastlandssamband. Uten denne fjordkryssingen er det fylkeskommunen som må ta regningene med fergeavløsning for Otrøya og Gossen. De gigantiske summene fylkeskommunen sparer med fastlandsforbindelsene som følger med E39 Møreaksen, vil bidra til enorme forbedringer av eksisterende veinett i hele fylket. Det gir langt mer trafikksikkerhet enn uten Møreaksen. Hvem ønsker en helt bortkastet og totalt unødvendig venting på alt dette?

Trafikken på E136 Eksportveien gjennom Romsdalen, som er døgnåpen og gratis, er bare halvparten av trafikken på de tre fergestrekningene over Romsdalsfjorden som erstattes med E39 Møreaksen, til tross for at disse er stengt med fergebom 85–90% av tiden og er ikke gratis. Hvilken strekning bør prioriteres?

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje G. Finnøy · 1 år siden
    Da har Ålesund Høyre tydeligvis (omsider) innsett fadesen med stykkevis og delt prosjektet, dvs. omveien (MA).

    Omveien er rett og slett ikke nevnt. Og dermed tydeligvis ikke prioritert i programmet til Ålesund Høyre.

    Det begynner virkelig å bli tynt i rekkene blant de som fremdeles ønsker å prioritere omveien ifbm. rullering av NTP.

    Skal tro hvem det neste partiet blir som kommer etter.

    Og også hvilket parti som ev. blir stående igjen mer eller mindre alene…

    https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/dwz1zA/aalesund-hoeyres-prioriteringer-i-ntp
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Hans-Peter Kaaresen · 1 år siden
    De som har vært i tvil, er ikke i tvil lenger, etter å ha lest dette innlegget.  De blir enda mere sikre på at vedtaket som veidirektøren gjorde om å utsette/skrote Møreaksen var et meget fornuftig vedtak.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Hans-Peter Kaaresen Møreaksen ligger inne på 9. plass i utkastet til prioriteringer i NTP:
      https://www.nrk.no/vestland/statens-vegvesen-legg-fram-nye-vegprioriteringar-1.16410026.

      Hvilket vedtak er det du sikter til?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Hans-Peter Kaaresen Fortsatt ikke i stand til å dokumentere hvilket vedtak du sikter til?
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Møreaksen – Genial, og den eneste aktuelle fjordkryssingen. Knapt noe politisk parti har andre alternativer for fergefri fjordkryssing på sitt program.

    Møreaksen – Genial, den gir flere store øyer fergefri fastlandsforbindelse, gir mest vei for pengene, og er raskest trasé for flertallet av de som krysser Romsdalsfjorden.

    https://ksu.no/artikler/leserinnlegg/119079-romsdalsaksen-uaktuell-20230531
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø For en gangs skyld synes jeg du han legge ved linker til noe annet enn andre leserinnlegg av RR.. har du ikke evnen til å finne egne artikler ved å google?  
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Kanskje du kan gi eksempler på andre linker som på tilsvarende måte underbygger synspunktene som presenteres?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Hvorfor? Er du ikke voksen nok til å svare på det du blir etterspurt? Eller er sannheten at du ikke har et svar, og derfor prøver å kverulerer med tåpelige motsvar, som ikke har noe som helst relevans til MITT spørsmål til deg. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Hvordan kan jeg gi andre linker med tilsvarende innhold, når slike linker ikke finnes? Og ikke prøv å kverulere med tåpelige motsvar.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Moroklompen...  Det finnes vel masse info på vegvesen, eller andre instanser som filket,regjering mm... Man må vel bare lete, tenker jeg. :) God sommer :) 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse