Runar Paulsen, leder Senior Høyre i Ålesund og omegn, har et leserinnlegg i Sunnmørsposten som føyer seg inn i rekken av flere egosentriske meningsytringer fra sunnmøringer om E136 Eksportveien og E39 Møreaksen. Pompøst og egenhendig utnevner han seg selv til talsmann for hele Møre og Romsdal, fullstendig uten grunn.
I tillegg oser det av ignoranse når lederen i Senior Høyre i Ålesund og omegn mener man ikke behøver trafikktellinger, det er tilstrekkelig å ferdes langs E136 og se med egne øyne. Her kommer noen fakta som Paulsen ikke har sett på sin ferd langs veiene på Sunnmøre.
Trafikktellingene viser at det er dobbelt så mange kjøretøy som krysser Romsdalsfjorden på de tre fergestrekningene som erstattes med Fergefri E39 Møreaksen, enn som kjører gjennom Romsdalen på E136 Eksportveien. Senior Høyre i Ålesund og omegn bryr seg beklageligvis ikke om slikt.
Når Paulsen viser til alle lastebilene gjennom Romsdalen, så nevner han også de som kommer inn på E136 på Vestnes fra Aukra og Misund. At disse i dag må krysse to ulike fergesamband for å komme til Molde og deretter ny ferge til Vestnes nevnes ikke med ett eneste ord. Heller ikke nevnes lastebilene fra Hustadvika og Molde. Den navlebeskuende sunnmøringen mener hele Møre og Romsdal lever godt med ferge fra Vestnes til Molde.
Dette er næringslivet i Møre og Romsdal uenig i. Mer enn 100 virksomheter i vårt fylke, med til sammen rundt 23.000 ansatte og rundt 100 milliarder kroner i årlig omsetning har gitt tydelig uttrykk for i sin støtte til Møreaksen, og ønsker fortgang.
Paulsen derimot er mer opptatt av hytteboere på Bjorli. Han ønsker at E136 utbedres slik at sunnmøringer på hyttetur kommer seg raskere frem. At disse i dag kan reise så ofte de vil, og når de vil, tar Paulsen som en selvfølge. Han har ingen forståelse for at alle over Romsdalsfjorden møter en stengt fergebom 85% av tiden, og når den er åpen må de betale fergebillett i tillegg, når de omsider kommer med fergen.
Senior Høyre i Ålesund og omegn ignorerer totalt øyboerne på Otrøya og Gossen, med langt flere innbyggere enn det Nordøyvegen dekker, en blindvei i Ålesund kommune til over 6 milliarder kroner betalt av fylkeskommunen. Tror virkelig Paulsen at disse innbyggerne på øyene i Romsdal foretrekker fortsatt ferge frem til lenge etter at hele E136 Ålesund – Bjorli er utbedret?
Paulsen går heller ikke av veien for å rette baker for smed. Han bebreider Statens vegvesen for at reguleringsplanene for strekningen Ålesund–Bjorli ikke er ferdige. Faktum er at det for strekningen Ålesund–Ørskogfjellet så er det Ålesund kommune som ikke er ferdig med sine reguleringsplaner, og tilsvarende Rauma kommune for strekningen gjennom Romsdalen. Men da kan jo ålesunderen ikke legge skylden på en statlig etat i Molde.
Toppen av tøv er det når Senior Høyre Ålesund og omegn mener at disse uferdige reguleringsplanene i Ålesund kommune medfører at når veimidler fordeles så har Møre og Romsdal ingen prosjekter klare, og kommer ut som taper i nasjonal transportplan. I siste prioriteringer fra Statens vegvesen til kommende NTP ligger E39 Møreaksen Ålesund–Molde inne på plass nummer 9. Men vi taper garantert kampen om statlige midler hvis vi sier nei takk til alle disse milliardene.
Tilsynelatende er Paulsen ikke klar over at E39 Møreaksen går fra Breivika i Ålesund til Bolsønes i Molde, og har felles trasé med E136 Eksportvaren fra Ålesund til Vestnes. Det er altså E39 Møreaksen som finansierer den mest trafikkerte delen av E136 Eksportveien. Dette er også den lengste strekningen på Møreaksen.
Det kommer stadig krav fra Sunnmøre om at hele Møreaksen må ferdigstilles samtidig. Anleggstiden for fjordkryssingen er anslått til ti år, mens arbeidet med de øvrige strekningene er antatt å ta omkring fire år. Da må byggingen av trinn 1 på Møreaksen, fjordkryssingen, startes opp seks år før oppstart av de øvrige strekningene, hvis man er oppriktig i sitt ønske om at hele Møreaksen skal fullføres samtidig. Da gir det mening at trinn 2 er utsatt i forhold til trinn 1.
Det gir derimot ingen mening å utsette E39 Møreaksen til hele strekket E136 Eksportveien er ferdig. De er begge prioriterte i NTP, der Nye Veier AS har ansvaret for E136 fra Vestnes til Bjorli, og Statens vegvesen har ansvaret for E136/E39 fra Ålesund til Vestnes. Bevilgningene til Nye Veier AS påvirkes ikke av bevilgningene til Statens vegvesen, og heller ikke omvendt. Derimot vil E136 Eksportveien rammes om Møreaksen stoppes, da forsvinner finansieringen av den mest trafikkerte delen av Eksportveien.
Avisinnlegget fra Runar Paulsen, leder Senior Høyre i Ålesund og omegn, synes kun å ha som mål å så splid og skape misnøye, ved å forsøke å feilaktig fremprovosere en konkurranse mellom E136 Eksportveien og E36 Møreaksen. Slikt bør en senior holde seg for god til.
Lignende holdninger gjenspeiles også i formannskapet i Ålesund. Risikoen er da stor for at det blir Møre og Romsdal fylkeskommune som ender opp med de enorme regningene for fergefrie fastlandssamband til Otrøya og Gossen. Noe som vil lamme andre samferdselsprosjekter over hele fylket i flere tiår framover. Det er det garantert ingen som ønsker, spesielt ikke på Sunnmøre. Noen husker fortsatt da formannskapet i Ålesund ga sin støtte til lokalisering av fellessykehuset for Nordmøre og Romsdal lengst unna Ålesund, ikke av hensyn til pasientene der, men av hensyn til eget sykehus på Åse.