Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
08 juni 2023 13:23
Del på Facebook
Illustrasjon: Vegar Clausen
Illustrasjon: Vegar Clausen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det geniale med Romsdalsaksen er de mange mulighetene. Flytebruer er smart, og har mange fordeler. De produseres som moduler med stor fleksibilitet for lengde, bredde osv. – og de kan også fungere som fundament for både vindkraft og hydrokraft – en tanke som var aktuell da fergefri E39 ble vedtatt i 2010.

Modulene kan bygges «hjemme» og slik skape aktivitet i vår maritime klynge.

Annonse
Annonse

Statens vegvesen( SVV) og konstruerte problem

Ny bru over Tresfjorden behøves ikke når dagens bru er velfungerende og har god kapasitet til økt trafikk. Bare den nordøstre delen av Veøy er vernet, og mellom det vernede området og sydsiden er det en ca. 70 meters høy skogvokst ås. SVV sitt forslag om lang undersjøisk tunnel som krever to løp er heller ikke aktuelt.

Krav om 75 meters seilingshøyde

Romsdalsaksen har løst utfordringen ved to gode alternativ til erstatning for brua: a) ei sluse som kan åpnes og lukkes og b) en svært kort og maks 30 meter dyp senketunnel.

Annonse
Annonse

Skandalen på Hjelset

Det nye sykehuset på Hjelset er et skrekkeksempel. Når arealet underveis har krympet med ca. 30 prosent – mens kostnaden har økt ca. 50 prosent til 6,5 mrd, er skandale et dekkende ord. Fjordkryssingen må ta lærdom av skandalen som kan trenere planlagt utbedring av de andre sykehusene i fylket. På samme vis kan de ekstreme kostnadene for Møreaksen ramme andre vegprosjekt.

Det er to hovedårsaker til at Møreaksen er uegnet som ny E39 û Julsundbrua og den undersjøiske Tautratunnelen. De medfører ekstreme kostnader, og Møreaksen «krever» dem begge. Uten tunnel fra Vik til Ørskogfjellet blir E39 ca. 2 mil lengre med Møreaksen vs Romsdalsaksen. Totale kostnader for bygging og fremtidig drift vil ekskludere Møreaksen. Å få kjennskap til totale kostnader for de aktuelle alternativene for Romsdalsaksen treneres fortsatt. Hvorfor det, mon tro?

Den viktigste vegen

E136 mellom Ålesund sentrum og Dombås er fylkets viktigste veg, og det har våre politikere i fylket vedtatt og bekreftet flere ganger! Statens vegvesen har i årevis ignorert dette til fordel for Møreaksen, og de utallige sjakktrekkene har endt med at ansvaret nå er delt, slik at Statens vegvesen har ansvaret for Ålesund–Vestnes, og
Nye Veier har ansvaret for Vestnes–Dombås.

Fokus må flyttes til «eksportvegen» E136 Ålesund–Dombås. Rammene Nye Veier har fått tildelt må økes til nødvendig nivå. I mellomtiden – mens E136 utbedres til fullgod standard kan uhildet utredning av Romsdalsaksen utføres – den geniale Romsdalsaksen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Anne Mari Sandshamn 1 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøHvorfor ikke la fergene fra Molde til Forneset bestå, det går vel 3 ferger der, som på Halsa-Kanestraum, så hvorfor ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøKom med skisse til gjennomføring av fergeavløysingsprosjekt, som sjølstendig prosjekt.Møreaksen er lagt I sarkofag.Slik du framstiller saka så er det ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrDu avslører at det på de mest trafikkerte dagene så er veien stengt 90% av tiden. Ta hensyn til hele ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøDer er 30 avganger I kvar retning på kvardagar, 2 pr time. Meiner du at Staten får Tautratunellen på kjøpet dersom ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Anne Mari SandshamnFlott at du synes at Gossen og Otrøya må få fastlandsforbindelse. Men når Otrøya blir fergefri er det svært billig ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrOtrøya og Gossen har fergestengt vei lagt over 85% av tiden - det øker ikke frekvensen at fergen ikke er ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse