Det geniale med Romsdalsaksen er de mange mulighetene. Flytebruer er smart, og har mange fordeler. De produseres som moduler med stor fleksibilitet for lengde, bredde osv. – og de kan også fungere som fundament for både vindkraft og hydrokraft – en tanke som var aktuell da fergefri E39 ble vedtatt i 2010.
Modulene kan bygges «hjemme» og slik skape aktivitet i vår maritime klynge.
Statens vegvesen( SVV) og konstruerte problem
Ny bru over Tresfjorden behøves ikke når dagens bru er velfungerende og har god kapasitet til økt trafikk. Bare den nordøstre delen av Veøy er vernet, og mellom det vernede området og sydsiden er det en ca. 70 meters høy skogvokst ås. SVV sitt forslag om lang undersjøisk tunnel som krever to løp er heller ikke aktuelt.
Krav om 75 meters seilingshøyde
Romsdalsaksen har løst utfordringen ved to gode alternativ til erstatning for brua: a) ei sluse som kan åpnes og lukkes og b) en svært kort og maks 30 meter dyp senketunnel.
Skandalen på Hjelset
Det nye sykehuset på Hjelset er et skrekkeksempel. Når arealet underveis har krympet med ca. 30 prosent – mens kostnaden har økt ca. 50 prosent til 6,5 mrd, er skandale et dekkende ord. Fjordkryssingen må ta lærdom av skandalen som kan trenere planlagt utbedring av de andre sykehusene i fylket. På samme vis kan de ekstreme kostnadene for Møreaksen ramme andre vegprosjekt.
Det er to hovedårsaker til at Møreaksen er uegnet som ny E39 û Julsundbrua og den undersjøiske Tautratunnelen. De medfører ekstreme kostnader, og Møreaksen «krever» dem begge. Uten tunnel fra Vik til Ørskogfjellet blir E39 ca. 2 mil lengre med Møreaksen vs Romsdalsaksen. Totale kostnader for bygging og fremtidig drift vil ekskludere Møreaksen. Å få kjennskap til totale kostnader for de aktuelle alternativene for Romsdalsaksen treneres fortsatt. Hvorfor det, mon tro?
Den viktigste vegen
E136 mellom Ålesund sentrum og Dombås er fylkets viktigste veg, og det har våre politikere i fylket vedtatt og bekreftet flere ganger! Statens vegvesen har i årevis ignorert dette til fordel for Møreaksen, og de utallige sjakktrekkene har endt med at ansvaret nå er delt, slik at Statens vegvesen har ansvaret for Ålesund–Vestnes, og
Nye Veier har ansvaret for Vestnes–Dombås.
Fokus må flyttes til «eksportvegen» E136 Ålesund–Dombås. Rammene Nye Veier har fått tildelt må økes til nødvendig nivå. I mellomtiden – mens E136 utbedres til fullgod standard kan uhildet utredning av Romsdalsaksen utføres – den geniale Romsdalsaksen.