Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
08 juni 2023 13:23
Del på Facebook
Illustrasjon: Vegar Clausen
Illustrasjon: Vegar Clausen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det geniale med Romsdalsaksen er de mange mulighetene. Flytebruer er smart, og har mange fordeler. De produseres som moduler med stor fleksibilitet for lengde, bredde osv. – og de kan også fungere som fundament for både vindkraft og hydrokraft – en tanke som var aktuell da fergefri E39 ble vedtatt i 2010.

Modulene kan bygges «hjemme» og slik skape aktivitet i vår maritime klynge.

Annonse
Annonse

Statens vegvesen( SVV) og konstruerte problem

Ny bru over Tresfjorden behøves ikke når dagens bru er velfungerende og har god kapasitet til økt trafikk. Bare den nordøstre delen av Veøy er vernet, og mellom det vernede området og sydsiden er det en ca. 70 meters høy skogvokst ås. SVV sitt forslag om lang undersjøisk tunnel som krever to løp er heller ikke aktuelt.

Krav om 75 meters seilingshøyde

Romsdalsaksen har løst utfordringen ved to gode alternativ til erstatning for brua: a) ei sluse som kan åpnes og lukkes og b) en svært kort og maks 30 meter dyp senketunnel.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Skandalen på Hjelset

Det nye sykehuset på Hjelset er et skrekkeksempel. Når arealet underveis har krympet med ca. 30 prosent – mens kostnaden har økt ca. 50 prosent til 6,5 mrd, er skandale et dekkende ord. Fjordkryssingen må ta lærdom av skandalen som kan trenere planlagt utbedring av de andre sykehusene i fylket. På samme vis kan de ekstreme kostnadene for Møreaksen ramme andre vegprosjekt.

Det er to hovedårsaker til at Møreaksen er uegnet som ny E39 û Julsundbrua og den undersjøiske Tautratunnelen. De medfører ekstreme kostnader, og Møreaksen «krever» dem begge. Uten tunnel fra Vik til Ørskogfjellet blir E39 ca. 2 mil lengre med Møreaksen vs Romsdalsaksen. Totale kostnader for bygging og fremtidig drift vil ekskludere Møreaksen. Å få kjennskap til totale kostnader for de aktuelle alternativene for Romsdalsaksen treneres fortsatt. Hvorfor det, mon tro?

Den viktigste vegen

E136 mellom Ålesund sentrum og Dombås er fylkets viktigste veg, og det har våre politikere i fylket vedtatt og bekreftet flere ganger! Statens vegvesen har i årevis ignorert dette til fordel for Møreaksen, og de utallige sjakktrekkene har endt med at ansvaret nå er delt, slik at Statens vegvesen har ansvaret for Ålesund–Vestnes, og
Nye Veier har ansvaret for Vestnes–Dombås.

Fokus må flyttes til «eksportvegen» E136 Ålesund–Dombås. Rammene Nye Veier har fått tildelt må økes til nødvendig nivå. I mellomtiden – mens E136 utbedres til fullgod standard kan uhildet utredning av Romsdalsaksen utføres – den geniale Romsdalsaksen.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse