Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
08 juni 2023 13:23
Del på Facebook
Illustrasjon: Vegar Clausen
Illustrasjon: Vegar Clausen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Det geniale med Romsdalsaksen er de mange mulighetene. Flytebruer er smart, og har mange fordeler. De produseres som moduler med stor fleksibilitet for lengde, bredde osv. – og de kan også fungere som fundament for både vindkraft og hydrokraft – en tanke som var aktuell da fergefri E39 ble vedtatt i 2010.

Modulene kan bygges «hjemme» og slik skape aktivitet i vår maritime klynge.

Annonse
Annonse

Statens vegvesen( SVV) og konstruerte problem

Ny bru over Tresfjorden behøves ikke når dagens bru er velfungerende og har god kapasitet til økt trafikk. Bare den nordøstre delen av Veøy er vernet, og mellom det vernede området og sydsiden er det en ca. 70 meters høy skogvokst ås. SVV sitt forslag om lang undersjøisk tunnel som krever to løp er heller ikke aktuelt.

Krav om 75 meters seilingshøyde

Romsdalsaksen har løst utfordringen ved to gode alternativ til erstatning for brua: a) ei sluse som kan åpnes og lukkes og b) en svært kort og maks 30 meter dyp senketunnel.

Annonse
Annonse

Skandalen på Hjelset

Det nye sykehuset på Hjelset er et skrekkeksempel. Når arealet underveis har krympet med ca. 30 prosent – mens kostnaden har økt ca. 50 prosent til 6,5 mrd, er skandale et dekkende ord. Fjordkryssingen må ta lærdom av skandalen som kan trenere planlagt utbedring av de andre sykehusene i fylket. På samme vis kan de ekstreme kostnadene for Møreaksen ramme andre vegprosjekt.

Det er to hovedårsaker til at Møreaksen er uegnet som ny E39 û Julsundbrua og den undersjøiske Tautratunnelen. De medfører ekstreme kostnader, og Møreaksen «krever» dem begge. Uten tunnel fra Vik til Ørskogfjellet blir E39 ca. 2 mil lengre med Møreaksen vs Romsdalsaksen. Totale kostnader for bygging og fremtidig drift vil ekskludere Møreaksen. Å få kjennskap til totale kostnader for de aktuelle alternativene for Romsdalsaksen treneres fortsatt. Hvorfor det, mon tro?

Den viktigste vegen

E136 mellom Ålesund sentrum og Dombås er fylkets viktigste veg, og det har våre politikere i fylket vedtatt og bekreftet flere ganger! Statens vegvesen har i årevis ignorert dette til fordel for Møreaksen, og de utallige sjakktrekkene har endt med at ansvaret nå er delt, slik at Statens vegvesen har ansvaret for Ålesund–Vestnes, og
Nye Veier har ansvaret for Vestnes–Dombås.

Fokus må flyttes til «eksportvegen» E136 Ålesund–Dombås. Rammene Nye Veier har fått tildelt må økes til nødvendig nivå. I mellomtiden – mens E136 utbedres til fullgod standard kan uhildet utredning av Romsdalsaksen utføres – den geniale Romsdalsaksen.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Skrot fergene
@Geir Ole SætremyrJeg stoler på ditt referat. Eller er det noe viktig du har utelatt? På samme måte har det også vært ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Skrot fergene
@Terje SundsbøDu har to alternativ: meld deg inn i fb gruppa, eller be SVV om å få ein kopi av ppt.-presentasjonen ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Skrot fergene
@Geir Ole SætremyrPå samme måte har det også vært forslag om å flytte fergeleiet bort fra sentrum av Molde. Det blir nok ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Skrot fergene
@Terje SundsbøSVV har hatt oppstartsmøte med Vestnes kommune det dei skal oppgradere kaianlegget på Furneset, inkludert trinn 2 der kai nummer ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Skrot fergene
@Geir Ole SætremyrDu er klar over at du linker til en internettside som krever medlemskap hos Facebook? Altså ikke åpen tilgjengelig for ...
Bjørn Arild Reed Jacobsen 6 timer siden Framtidens teknologi med Møreaksen
@Terje SundsbøTerje Sundsbø, du har en tendens til å komme meg i forkjøpet . Skulle akkurat til å stive det samme ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse