Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Skolevegring er et begrep som i stor grad peker på elevens vansker og plikter.

Den utydelige definisjonsmakta har få svar og henviser til lover, planer og retningslinjer.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

En kan spørre seg hvorfor et begrep som dysfunksjonelle skoler ikke er etablert og brukt. Jeg velger å sette denne merkelappen på skoler som ikke fungerer.

Skolevegring øker i omfang og særlig etter pandemien og etter de skadene som ble påført barn og unge i forbindelse med nedstenginger og restriksjoner. Det er over 10.000 elever som kommer under definisjonen skolevegring i Norge og det er 10.000 for mye.

Selvfølgelig har skolevegring mange årsaker, men problemene har en tendens til utbredt ansvarspulverisering. Særlig gjelder det når skolen i seg selv er problemet. Skyldes den dysfunksjonelle skolen; de bevilgende myndigheter, skoleeier, rektor eller undervisningspersonale. Her kan de fire ansvarlige danse rundt skyldspørsmålet og velge å påta seg ansvar eller ikke.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Elevenes hverdag veksler mellom konkurransepreget og teoritung læring og sosial plassering og karakteristikker i sosiale media. Skolene har selvsagt ikke kontroll på den usynlige mobbingen som foregår blant elevene, men lærerne må sette dette høyt på agendaen. Folkehelse og livsmestring er et tverrfaglig tema i skolen som skal gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse. I og med at dette er tverrfaglig, så kunne det vært interessant å vite hvor mye tid som brukes på å undervise i livsmestring og om det finnes undervisningsopplegg på dette i grunnskolen.

I Kristiansund mangler det heller ikke på planer og veiledere som kan bedre trivselen i skolene. Men som ellers et det et gap mellom gode intensjoner og ressurser til å rette på problemene med skolevegring/dysfunksjonelle skoler.

Prosjektet og rapporten «Ta grep» fra Nordmøre PPT er konkret og anbefaler flere tiltak for å redusere slikt skolefravær. Da blir spørsmålet: Er disse konkrete tiltakene kjent for foresatte og lærere og blir tiltakene brukt? Eller er også dette et ressurs- og pengespørsmål.

La ikke de famøse og delvis ulovlige pandemi-restriksjonene påføre skader på barn og ungdom. Tilfør kompetanse og ressurser og få de 10.000 elevene tilbake til gode og inkluderende skoler.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 7 timer siden Ikkje ei kr er tapt!
Det Frank skriver her, er så sant som det er sagt!!  Derfor er det viktig at vi stemmer på rett ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Pengene i NTP som forsvant – ut av fylket
@Terje SundsbøBasert på slik eg oppfatter bompengeandelen å vere, ja.Men, eg kjenner ikkje vedtaket i Aukra kommune og/eller Møre og Romsdal ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Pengene i NTP som forsvant – ut av fylket
@Geir Ole SætremyrSå i et nøtteskall – KS2-rapporten som la hele kostnadsøkningen utelukkende på bompengeandelen – bommet grovt.
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Pengene i NTP som forsvant – ut av fylket
@Terje SundsbøAkkurat, der skal gjerast ei ny kalkyle der metodane blir vurdert gjennom KS2 rapport initiert av Finansdepartementet. Det er flott, ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Pengene i NTP som forsvant – ut av fylket
@Geir Ole SætremyrDu kan heller se på det på denne måten. Når kostnadene for Møreaksen kalkuleres på nytt, skjer det frikoblet fra ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Pengene i NTP som forsvant – ut av fylket
@Terje SundsbøDu reiser eit politisk spørsmål om gradert kompensasjon for kostnadsauke som følge av eksterne faktorar. Det er ikkje gitt å ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse