Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Rasmus Rasmussen
Ytring
20 juni 2023 09:04
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

MuM ble startet 27.5. 2014, som «Møreaksen utenom Molde». Målet var å få lagt traséen for Møreaksen fra Julbøen via dagens Hustadvika kommune i stedet for gjennom byen Molde. Man var altså ikke mot Møreaksen, men mot at trafikken fra E39 skulle gå gjennom Molde.

I 2016 endret MuM sitt syn på Møreaksen. MuM ville unngå tunneler og store kostnader, og gikk derfor isteden inn for den oversjøiske varianten av Romsdalsaksen, som heller ikke gir fastlandsforbindelser til Otrøya og Gossen. Romsdalsaksen blir på nordsiden landfast ved Lønset /Hjelset øst for Molde, og leder dermed fortsatt trafikken fra E39 utenom Molde sentrum. En slik trasé blir en omvei for flertallet av de som faktisk krysser Romsdalsfjorden, spesielt i forhold til Møreaksen. Navnet ble endret til «Molde uten Møreaksen», fordi MuM nå gikk mot Møreaksen.

Etter hvert har MuM igjen skiftet fokus, og er nå sterkt for fortsatt fergedrift, etter påtrykk fra medlemmer fra Nordmøre og Sunnmøre. Navnet er derfor endret til «Møre uten Møreaksen». MuM har gitt opp ønsket om fergefri kryssing av Romsdalsfjorden. Dermed har MuM kastet på båten den opprinnelige målsettingen om å lede trafikken fra E39 utenom Molde, siden fergetrafikken fra E39 som kjent går gjennom Molde sentrum.

Det MuM nå synes å enes om er ønsket om en vei stengt med fergebom 85–90 prosent av tiden, framfor en vei som alltid er åpen – Møreaksen. I MuM er man unisont enige om å si nei til statlig finansiering av fastlandsforbindelsene til Otrøya og Gossen, denne kostnaden ønsker de å skyve over på Møre og Romsdal fylkeskommune. Selv om MuM er fullt klar over at dette vil lamme nær sagt alle andre samferdselsprosjekter i hele fylket i tiår på tiår framover. Det altoverskyggende for MuM er at disse fastlandsforbindelsene må bygges uten hjelp fra Møreaksen.

Fra å ønske en fergefri forbindelse over Romsdalsfjorden og trafikken utenom Molde, går MuM nå inn for en fergestengt vei minst 85 prosent av tiden, og all trafikk skal gjennom Molde sentrum. Altså det stikk motsatte av utgangspunktet! Derimot ønsker MuM fergeavløsning for Midsund og Aukra, uten Møreaksen og statlig finansiering. En slik motstand mot Møreaksen er greinalaus og ufattelig. MuM bør skifte navn til «Motstand uten Mening».

Siden oppstarten har MuM i sin iver etter å øke medlemsmassen støttet alle fjordkryssingsalternativene: først Møreaksen, så Romsdalsaksen, og nå ferge. En dekkende beskrivelse av oppslutningen om MuM er «Mange uforenelige Motiver». For en folkeaksjon uten forpliktelser og ansvar er slikt ikke noe problem, kanskje MuM er «Misvisende uredelig Manipulering». Folket er forledet til å tro at fergene går hvert 20. minutt, også på kveldstid og i helgene. Slikt vinner oppslutning, men ikke troverdighet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Geir M Punnerud · 10 måneder siden
    Vel. Heller ferge i evig tid, enn møreaksen. Møreaksen er onde mesteparten av folket ikke vil ha. Håper ondskapens akse aldri blir bygd. Med dagens priser på materialer og drivstoff vil ma bli kostenes i 100 milliarderklassen. Og som vanlig kommer R.R med oppgulp.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 10 måneder siden
      @Geir M Punnerud Ønsker du at Otrøya og Gossen skal ha ferge til evig tid? Dine fantasitall om kostnader avslører din manglende seriøsitet.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir M Punnerud · 10 måneder siden
      @Terje Sundsbø Otrøya og Gossen kan godt få fastlandsforbindelse. Og fantasitallene er ikke så langt unna skal du se. Men kutt ut selve Møreaksen. Det er ett luftslott. Til og med folk i Ma har skjønt det, siden de slutter i jobben. Ja til Romsdalsaksen, det er det folk vil ha. Men du og R.R, Orten og Dahl vil ikke forstå det.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 10 måneder siden
      @Geir M Punnerud Når Otrøya og Gossen får fastlandsforbindelse blir det betraktelig billigere for staten å bygge resten av Møreaksen. Da er Romsdalsaksen sjanseløs kostnadsmessig.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir M Punnerud · 10 måneder siden
      @Terje Sundsbø Og med den fastlandsforbindelse så blir Ma dyrere en Ra. Og atskillig farligere. Nei takk. Otrøy og Gossen bør finne en annen løsning utenom Ma som blir alt for dyr. Og nevner det igjen det du og R.R ikke vil forstå. Mesteparten av folket vil ikke ha Ma. Kan dere ikke godta det? 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 10 måneder siden
      @Geir M Punnerud Når det i framtiden blir bygd fastlandsforbindelse til Otrøya og Gossen så blir det svært billig for staten etterpå å bygge resten av Møreaksen. Langt billigere enn å bygge Romsdalsaksen.
      Det er dødt løp hva folket foretrekker i meningsmålinger, og det er et stort flertall for Møreaksen i alle valg.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Petter E. Olsen · 10 måneder siden
    Noen lærer og er i stand til å skifte fokus etter som nye opplysninger og kunnskap kommer frem. Heldigvis! Andre er fastlåst i sine forestillinger og ikke mottakelige for å lære.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 10 måneder siden
      @Petter E. Olsen Visste man ikke at fortsatt ferge vil lede trafikken gjennom Molde sentrum? 
      Visste man ikke at Møreaksen finansierer fastlandsforbindelsene til Otrøya og Gossen? 
      Hva er det som er nytt?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 10 måneder siden
      @Terje Sundsbø Hva med at de som kommer fra Ålesund eller Vestnes, som vil til Kristiansund, med MA blir tvunget til å ta en omvei om Otrøya. Blir adskillige km ekstra for de å kjøre det, og mye dyrere blant annet! 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 10 måneder siden
      @Anne Mari Sandshamn Hva med flertallet som får kortest vei med Møreaksen?

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse