MuM ble startet 27.5. 2014, som «Møreaksen utenom Molde». Målet var å få lagt traséen for Møreaksen fra Julbøen via dagens Hustadvika kommune i stedet for gjennom byen Molde. Man var altså ikke mot Møreaksen, men mot at trafikken fra E39 skulle gå gjennom Molde.
I 2016 endret MuM sitt syn på Møreaksen. MuM ville unngå tunneler og store kostnader, og gikk derfor isteden inn for den oversjøiske varianten av Romsdalsaksen, som heller ikke gir fastlandsforbindelser til Otrøya og Gossen. Romsdalsaksen blir på nordsiden landfast ved Lønset /Hjelset øst for Molde, og leder dermed fortsatt trafikken fra E39 utenom Molde sentrum. En slik trasé blir en omvei for flertallet av de som faktisk krysser Romsdalsfjorden, spesielt i forhold til Møreaksen. Navnet ble endret til «Molde uten Møreaksen», fordi MuM nå gikk mot Møreaksen.
Etter hvert har MuM igjen skiftet fokus, og er nå sterkt for fortsatt fergedrift, etter påtrykk fra medlemmer fra Nordmøre og Sunnmøre. Navnet er derfor endret til «Møre uten Møreaksen». MuM har gitt opp ønsket om fergefri kryssing av Romsdalsfjorden. Dermed har MuM kastet på båten den opprinnelige målsettingen om å lede trafikken fra E39 utenom Molde, siden fergetrafikken fra E39 som kjent går gjennom Molde sentrum.
Det MuM nå synes å enes om er ønsket om en vei stengt med fergebom 85–90 prosent av tiden, framfor en vei som alltid er åpen – Møreaksen. I MuM er man unisont enige om å si nei til statlig finansiering av fastlandsforbindelsene til Otrøya og Gossen, denne kostnaden ønsker de å skyve over på Møre og Romsdal fylkeskommune. Selv om MuM er fullt klar over at dette vil lamme nær sagt alle andre samferdselsprosjekter i hele fylket i tiår på tiår framover. Det altoverskyggende for MuM er at disse fastlandsforbindelsene må bygges uten hjelp fra Møreaksen.
Fra å ønske en fergefri forbindelse over Romsdalsfjorden og trafikken utenom Molde, går MuM nå inn for en fergestengt vei minst 85 prosent av tiden, og all trafikk skal gjennom Molde sentrum. Altså det stikk motsatte av utgangspunktet! Derimot ønsker MuM fergeavløsning for Midsund og Aukra, uten Møreaksen og statlig finansiering. En slik motstand mot Møreaksen er greinalaus og ufattelig. MuM bør skifte navn til «Motstand uten Mening».
Siden oppstarten har MuM i sin iver etter å øke medlemsmassen støttet alle fjordkryssingsalternativene: først Møreaksen, så Romsdalsaksen, og nå ferge. En dekkende beskrivelse av oppslutningen om MuM er «Mange uforenelige Motiver». For en folkeaksjon uten forpliktelser og ansvar er slikt ikke noe problem, kanskje MuM er «Misvisende uredelig Manipulering». Folket er forledet til å tro at fergene går hvert 20. minutt, også på kveldstid og i helgene. Slikt vinner oppslutning, men ikke troverdighet.