Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Frank May / NTB
Foto: Frank May / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

I skyggen av de store krisene, legger Arbeiderpartiet stein på stein for å sikre en mer rettferdig politikk på arbeids- og sosialfeltet.

Vi prioriterer folks trygghet over skattelette til de rikeste. Årets statsbudsjett og det nylig vedtatte reviderte nasjonalbudsjettet forsterker denne politikken ytterligere.

Arbeid til alle er jobber nummer én, og det er en jobb vi lykkes godt med. I 2022 kom over 100 000 flere i jobb. Til tross for at ledigheten fortsatt er rekordlav er det fortsatt for mange som står utenfor arbeidslivet. For Arbeiderpartiet er målet full sysselsetting og da må vi sette alle kluter til for å hjelpe folk inn i arbeid. Nå er det de neste 100 000 det gjelder. Vi har lansert en ungdomsgaranti for å gi tettere oppfølging av unge som står utenfor jobb. Vi har vedtatt et forsøk med arbeidsorientert uføretrygd, og vi satser videre på tilrettelagte arbeidsplasser og arbeidstrening.

I enigheten som nå er inngått med SV om revidert budsjett fortsetter vi på denne kursen. Fra 1. juli øker barnetrygden med 200 kroner i måneden for barn over 6 år, og sosialhjelpssatsene justeres for å møte folks utfordringer i dyrtida. Vi ble også enige om å øke bevilgningen til funksjonsassistanse i arbeidslivet, for å sikre at flere med funksjonsnedsettelser kan delta i arbeidslivet. Vi skal også utrede modeller for å la uføre med restarbeidsevne få bedre uttelling for arbeid. Tidligere har vi økt pendlerfradraget, dobla fagforeningsfradraget og forsterket satsingen på hele faste stillinger. I sum er dette politikk som virkelig monner. Både for å sikre trygghet i arbeidslivet, men også for å sikre dem som av ulike årsaker står utenfor.

Arbeids- og sosialpolitikken virker også sammen med andre satsninger på velferdsstaten. Vi har utvidet tilbudet for gratis tannhelse, sørget for at kjernetiden i SFO blir gratis for første- og andreklassinger, sikret billigere barnehage og styrket brillestøtten for barn. Dette er en politikk som vil gjøre livet bedre for mange mennesker i hele landet. Jeg er stolt av dette, men også utålmodig fordi vi er langt fra ferdige og vil så mye mer.

Norge står overfor en rekke store utfordringer. Sterk prisvekst og høyere renter, en usikker geopolitisk situasjon og en flyktningstrøm gjør at det er store oppgaver som skal løses. Arbeiderpartiet har svarene som kan lede oss ut av dette – med fokus på trygghet, velferd og fellesskap.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse