Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Stein Kristiansen, Rødt Kristiansund
Ytring
04 juli 2023 13:52
Del på Facebook
Arkivbilde av det aktuelle området som er tiltenkt som næringsareal ved Idrettsplassen i Kristiansund. Foto: Steinar Melby, NettStudio / KSU.NO
Arkivbilde av det aktuelle området som er tiltenkt som næringsareal ved Idrettsplassen i Kristiansund. Foto: Steinar Melby, NettStudio / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Idrettsplassen i historie og samtid har vært en sentral og viktig samlingsplass for mange slags aktiviteter i vårt bysentrum. Det er mere enn en rektangelformet kunstgressbane, og krever innsats også fra oss politikere om vi skal klare å beholde denne sosiale perlen og bankende hjerte i byens sentrum.

Oppvekstsvilkår og innsats overfor ungdom må prioriteres i vår by fra vår side som politikere. Det er ikke forsvarlig å overlate dette til Kirkens Bymisjon, Frivilligsentralen eller Natteravner. Det holder ikke at det framsettes et premiss om at dette ikke skal koste vår kommune noe. Vårt krav er at innsatsen overfor ungdommer i de uorganiserte miljøene må forsterkes på flere plan, hvorav Idrettsplassen er en viktig arena og den sosialpolitiske et annen viktig arena.

Det som skapes på Idrettsplassen er et sosialt samspill og sosial læring i byens sentrum av uvurderlig verdi og umulig å regne om i kroner og øre. Konkrete forslag på disponering av arealet «Idrett», som fortsatt sosial og læremessig arena foreligger faktisk, og kan utvikles og brukes som bydelsutvikling Området har over tid fått en heller ussel behandling, og behandlingen av denne saken våre folkevalgte organer er en forlengelse av denne usle behandlingen.

Når de materielle verdiene får overtaket, og utsikten overdøves av at byen kan etablere et næringsareale, som kan generere inntekt i tett tilknytning til sykehuset, med kroner og øre fremst i pannelappen, heller enn bevaring og utvikling av en Idrettsplassen/Fløya som en bydel for folk og aktiviteter, må det gå galt.

Dette ligger som kanskje den viktigste motsetningen i denne saken, og krever at vi går inn i denne saken seriøst og grundig, og velger side.

Rødt Kristiansund vil ta opp forslag om at hele saken reverseres og at alle sider og alle parter får komme til med sine synspunkter i denne saken. Den nåværende saksbehandlingen er ikke god nok for at det kan gjøres noe forsvarlig vedtak.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse