Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Sunnmørsposten har gjennomført en spørreundersøkelse om hva folk i Møre og Romsdal mener om innføring av grunnrenteskatt på havbruk.

38 prosent mener den er bra eller bør økes, mens 45 prosent mener den bør reduseres eller fjernes. 17 prosent svarer vet ikke. På Sunnmøre mener et flertall at den bør fjernes eller reduseres, mens på Nordmøre mener et flertall at den er bra eller bør økes.

Annonse
Annonse

Høyre benytter igjen anledningen til å love å endre modell og redusere skatten. «Vi mener det er feil å flytte penger fra en distriktsnæring og inn til statskassa», sier Helge Orten til Sunnmørsposten.

Heldigvis tar Orten feil når han later som distrikta og kystsamfunna blir enormt skadelidende av denne skatten slik den nå er utforma, og heldigvis greide regjeringa å lande et flertall på Stortinget, blant annet sammen med Venstre, som sikra at en stor andel av skatten nettopp går tilbake til kysten og til infrastruktur og velferd der. Hvert år til Høyre og FrP eventuelt trekker tilbake inntektene da!

Det er rett og nødvendig at ei næring som bruker fellesareal til næringsvirksomhet betaler skatt til fellesskapet og til lokalsamfunna som stiller areal til disposisjon. På samme måte som grunnrente av vannkraft og oljevirksomhet.

Etter en dårlig prosess i forkant, er det nå landa et forlik som er bedre for de mindre familie- og lokaleide anlegga, sjøl om det ikke er mange slike igjen. Skatteprosenten er redusert til 25 prosent og staten bidrar til investeringene i næringa ved at staten tar sin del av tapet i år der selskapet har større kostander enn inntekter og så tar sin del av gevinsten når det går godt. Kommuner og fylkeskommuner får en stor del av skatten, på rettferdig vis og ikke som milde gaver fra næringa.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

I motsetning til Høyre, mener vi at dette er med og sikrer distriktsarbeidsplasser, det bidrar til en mer miljøvennlig utvikling i næringa og gjør bransjen attraktiv.

Selvfølgelig blir det en del praktiske forhold som må avklares, men i sum synes jeg både næringa og samfunnet bør være godt fornøyd. Lakseaksjene gikk for øvrig umiddelbart opp 11–12 prosent etter forliket om lakseskatten på Stortinget.

At H og FrP ypper til omkamp for mindre skatt fra de som tjener aller mest i ei tid da landet trenger å styrke beredskapen og sikre velferden til innbyggerne er ikke tillitvekkende.

For oss i Møre og Romsdal ville Høyre og FrP sine forslag til kutt i skatt for de som tjener mest pluss kutt i kommune- og fylkesøkonomi, bety store kutt i tjenestene fra kommuner og fylkeskommuner. Det ville også ramme de som jobber i havbruksnæringa. Blant annet har vi i Møre og Romsdal sikra ferjetilbud, gratis ferjer og lavere ferjetakster med lakseskatten.

Når det er sagt, er vi enige med dem som sier at det må gjøres noe med formuesskatten, og at det er et reelt problem at utenlandske og norske investorer blir ulikt behandla. Det er formuesskatten som er problemet for investeringer i næringslivet langs kysten, ikke grunnrenteskatten.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse