Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Sunnmørsposten har gjennomført en spørreundersøkelse om hva folk i Møre og Romsdal mener om innføring av grunnrenteskatt på havbruk.

38 prosent mener den er bra eller bør økes, mens 45 prosent mener den bør reduseres eller fjernes. 17 prosent svarer vet ikke. På Sunnmøre mener et flertall at den bør fjernes eller reduseres, mens på Nordmøre mener et flertall at den er bra eller bør økes.

Annonse
Annonse

Høyre benytter igjen anledningen til å love å endre modell og redusere skatten. «Vi mener det er feil å flytte penger fra en distriktsnæring og inn til statskassa», sier Helge Orten til Sunnmørsposten.

Heldigvis tar Orten feil når han later som distrikta og kystsamfunna blir enormt skadelidende av denne skatten slik den nå er utforma, og heldigvis greide regjeringa å lande et flertall på Stortinget, blant annet sammen med Venstre, som sikra at en stor andel av skatten nettopp går tilbake til kysten og til infrastruktur og velferd der. Hvert år til Høyre og FrP eventuelt trekker tilbake inntektene da!

Det er rett og nødvendig at ei næring som bruker fellesareal til næringsvirksomhet betaler skatt til fellesskapet og til lokalsamfunna som stiller areal til disposisjon. På samme måte som grunnrente av vannkraft og oljevirksomhet.

Etter en dårlig prosess i forkant, er det nå landa et forlik som er bedre for de mindre familie- og lokaleide anlegga, sjøl om det ikke er mange slike igjen. Skatteprosenten er redusert til 25 prosent og staten bidrar til investeringene i næringa ved at staten tar sin del av tapet i år der selskapet har større kostander enn inntekter og så tar sin del av gevinsten når det går godt. Kommuner og fylkeskommuner får en stor del av skatten, på rettferdig vis og ikke som milde gaver fra næringa.

Annonse
Annonse

I motsetning til Høyre, mener vi at dette er med og sikrer distriktsarbeidsplasser, det bidrar til en mer miljøvennlig utvikling i næringa og gjør bransjen attraktiv.

Selvfølgelig blir det en del praktiske forhold som må avklares, men i sum synes jeg både næringa og samfunnet bør være godt fornøyd. Lakseaksjene gikk for øvrig umiddelbart opp 11–12 prosent etter forliket om lakseskatten på Stortinget.

At H og FrP ypper til omkamp for mindre skatt fra de som tjener aller mest i ei tid da landet trenger å styrke beredskapen og sikre velferden til innbyggerne er ikke tillitvekkende.

For oss i Møre og Romsdal ville Høyre og FrP sine forslag til kutt i skatt for de som tjener mest pluss kutt i kommune- og fylkesøkonomi, bety store kutt i tjenestene fra kommuner og fylkeskommuner. Det ville også ramme de som jobber i havbruksnæringa. Blant annet har vi i Møre og Romsdal sikra ferjetilbud, gratis ferjer og lavere ferjetakster med lakseskatten.

Når det er sagt, er vi enige med dem som sier at det må gjøres noe med formuesskatten, og at det er et reelt problem at utenlandske og norske investorer blir ulikt behandla. Det er formuesskatten som er problemet for investeringer i næringslivet langs kysten, ikke grunnrenteskatten.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøBompengeperioden er 20 år + 5 år dersom lånet ikkje er betalt etter 20 år. Dei siste 5 åra med ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrBasert på KS2-analysen så er bompengeperioden avsluttet i 2050, og bompengeopplegget er robust.Fortsatt svarer Naturvernforbundet ikke på de spørsmålene jeg ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøMed forventa prisstigning og rentekostnader vil bompengebetalinga for Ørskogfjellet til Vik beløpe seg til 600 millionar, minst. Med ÅDT på ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet er ingen som har påstått at E136 Eksportveien skal gå via Vik. Det er ikke det samme som at ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje Sundsbø0-alternativer er: Forutsetning er at strekninga Vik til Molde blir bygd. Då blir strekninga Ørskogfjellet til Vik korta ned med ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet hjalp lite at du nå har tilgang til PC. Du/Naturvernforbundet er fortsatt ute av stand til å svare.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse