Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
– Hvorfor skal Ap og dagens flertall på liv og død tvinge igjennom å bygge en skole på Goma, et sykehjem på Goma og en brannstasjon på Goma, nå rett før valget i september, spør Steinar Wiik Sørvik. Illustrasjonsfoto over Gomalandet: Steinar Melby / KSU.NO
– Hvorfor skal Ap og dagens flertall på liv og død tvinge igjennom å bygge en skole på Goma, et sykehjem på Goma og en brannstasjon på Goma, nå rett før valget i september, spør Steinar Wiik Sørvik. Illustrasjonsfoto over Gomalandet: Steinar Melby / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

«Hva er det med Goma»? spurte jeg mine partikamerater i Høyre om da jeg kom tilbake til politikken sommeren 2022. 42,5 % svarte en vittig tunge uten at jeg da helt skjønte hva han mente.

Hvorfor skal Ap og dagens flertall på liv og død tvinge igjennom å bygge en skole på Goma, et sykehjem på Goma og en brannstasjon på Goma, nå rett før valget i september? Det er nok pga 42,5 % tenker jeg.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Den 17 juli i år ble det publiserte en artikkel i TK der kommunen offentliggjorde at det var inngått kontrakt om å bygge ny barneskole på Goma. Da skulle vel denne saken være opp og avgjort før valget, uttrykte en av de lokale Ap toppene så freidig i kommentarfeltene. Den er ikke det. La det være helt klart.

Høyre vil og skal, om byens innbyggere ønsker en forandring og gir Høyre et mandat til å styre denne byen ved valget høsten, sørge for at skolen blir bygd i tilknytning til den infrastrukturen som ligger ved de andre skolene, idrettsanleggene og badeland i nærheten av Atlanten.

Vi har foreslått tomten som blir fristilt når Re-midt flytter til Pilotveien. Den tomten vil være perfekt for en ny skole.

Hvem kan så påstå at det er klart til å bygge ny skole og at saken er endelig avgjort når tomten det skal bygges på enda ikke er ferdig regulert? Hvem i alle dager inngår bindene avtaler om bygging på en uregulert tomt? Skal kommunen på ny risikere erstatningssøksmål i millionklassen hvis reguleringsprosessen ikke går som de har forutsatt?

Saken er heller ikke ferdig politisk behandlet, siden reguleringsplanen krever politisk behandling. Skal det kanskje også her legges opp til politisk behandling i ekspressfart for å rekke dette før valget? Hvor demokratisk og fornuftig er en slik fremgangsmåte?

Aner vi at dagens flertall ser for seg muligheten for at de kan bli byttet ut til høsten og at det nærmest er panikk for å få tvunget gjennom en mengde prosjekter som ikke er godt nok planlagt?

Vegvesenet har videre reist trafikale innsigelser. Det kan en ikke i en reguleringsprosess bare hoppe bukk over. Hvordan er de tenkt å løses? Har man i det hele tatt regnet på og kan presentere et reelt kostnadsoverslag for hva dette vil koste å ivareta disse innsigelsene? Står man igjen overfor en gigantisk tilleggsregning som en på vanlig måte i Kristiansund får ta «når den tiden kommer»?

Annonse
Annonse

Det er ikke rart vi har den høyeste eiendomsskatten på Nordmøre når en ikke engang har oversikt over de økonomiske konsekvensene av kommunale prosjekter.

Hvordan vil det videre være for beboerne i dette området å få en eksplosiv økning av trafikk inn på området uten at infrastrukturen er tilpasset trafikken til en ny skole? Må det f eks bygges innfartsveier til skolen f eks fra Donkarsundet og hva vil det eventuelt koste byens innbyggere?

Det forundrer meg at administrasjonen i Kristiansund og i særdeleshet kommunaldirektøren er med på dette prosjektet og kjører det frem med en slik ekspressfart når disse spørsmålene ikke er besvart.

En plassering av skolen ved Atlanten som Høyre foreslår vil være lite kontroversielt og i et område med ferdig etablert infrastruktur for en ny skole.

Denne plasseringen tar også godt hensyn til brukerne av dagens Dalabrekka skole og farene for små barn å bruke RV 70 som skolevei.

Så hvorfor er overskriften på dette innlegget 42,5%? Hva har 42,5 % med dette å gjøre? Jo det var valgresultatet for Ap i denne valgkretsen, Goma, ved kommunevalget i 2019.

På Frei der det Ap flertallet nylig sa at man ikke hadde råd til å bygge ny skole til 375 millioner fikk de til opplysning 24,8 % ved valget i 2019.

Ap og flertallet hadde som de fleste har fått med seg noen måneder senere plutselig minst 400 millioner til byfornyelse på Goma når det skulle bygges sykehjem der.

Så kjære velger mens Ap tenker på sine 42,5% i valgkrets Goma så tenker Høyre mest på det som er best for hele kommunen.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse