Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Varaordførerkandidat Linda Dalseg Høvik og ordførerkandidat Stig Anders Ohrvik, Nordmørslista. Foto: Terje Holm
Varaordførerkandidat Linda Dalseg Høvik og ordførerkandidat Stig Anders Ohrvik, Nordmørslista. Foto: Terje Holm
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Vi registrerer at det i forbindelse med kommunevalget i 2023 er mange som er opptatt av endring. Nordmørslistas viktigste bidrag til endring, er at vi vil være på lag med innbyggerne, og at vi vil ha dialog med innbyggerne.

Det er sikkert mange som vil innvende at kommunen allerede er både på lag med innbyggerne og i dialog med innbyggerne. Men vi mener at det er ganske stort rom for å bli bedre. Vi vil vise til tre saker som peker seg ut som gode, eller egentlig dårlige, eksempler på dette.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Den første saken vi vil referere til er saken om ny veiløsning for Fosnagata, Astrups gate, Hollendergata, Stallbakken og Vågebakken. I den saken ba Nordmørslista spesifikt om at administrasjonen skulle gå i dialog med de berørte partene i forkant av prosessen. Det ble ikke gjort, og selv om saken til slutt løste seg, var det unødig mye usikkerhet for de berørte partene i prosessen, med påfølgende støynivå.

Den andre saken vi vil vise til er forslaget om å oppføre næringsbygg mellom Fløyveien og «Idrett». Om tanken er at oppføring av næringsbygg skal tilføre området generelt og Idrett spesielt noe positivt, hadde det vært en god ide å opprette dialog med berørte parter i forkant av prosessen. Da hadde det vært mulig å finne ut hva handlingsrommet er i nærområdet til Idrett i fred og fordragelighet og til beste for alle uten unødig usikkerhet og støy. Selv om den dialogen ikke har vært til stede i forkant, vil vi sørge for dialog med berørte parter før den endelige beslutningen blir tatt.

Annonse
Annonse

Den tredje saken vi vil nevne i denne omgang er saken om bobilparkering, der det er foreslått bobilparkering på Grunden uten å ha vært i dialog med naboene i området på forhånd. Også her blir saken presentert som en god og ferdigtygget løsning, både overfor oss som folkevalgte og overfor publikum, men uten at det har vært noen form for dialog i forkant.

Nå sier ikke vi at innbyggerne enkeltvis eller i gruppe alltid skal ha vetorett, men vi fastholder at det er en god ide å invitere til dialog i forkant av prosessene heller enn å presentere ideene som ferdigtenkte løsninger overfor innbyggerne.

Med Nordmørslista i posisjon vil vi bidra til bedre dialog, og vi vil bidra til en kommune som enda tydeligere enn i dag er på lag med innbyggerne.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse