Annonse
Stig Anders Ohrvik og Linda Dalseg Høvik, Nordmørslista
Ytring
Stig Anders Ohrvik og Linda Dalseg Høvik, Nordmørslista
30 juli 2023 17:29
Del på Facebook
Varaordførerkandidat Linda Dalseg Høvik og ordførerkandidat Stig Anders Ohrvik, Nordmørslista. Foto: Terje Holm
Varaordførerkandidat Linda Dalseg Høvik og ordførerkandidat Stig Anders Ohrvik, Nordmørslista. Foto: Terje Holm
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi registrerer at det i forbindelse med kommunevalget i 2023 er mange som er opptatt av endring. Nordmørslistas viktigste bidrag til endring, er at vi vil være på lag med innbyggerne, og at vi vil ha dialog med innbyggerne.

Det er sikkert mange som vil innvende at kommunen allerede er både på lag med innbyggerne og i dialog med innbyggerne. Men vi mener at det er ganske stort rom for å bli bedre. Vi vil vise til tre saker som peker seg ut som gode, eller egentlig dårlige, eksempler på dette.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Den første saken vi vil referere til er saken om ny veiløsning for Fosnagata, Astrups gate, Hollendergata, Stallbakken og Vågebakken. I den saken ba Nordmørslista spesifikt om at administrasjonen skulle gå i dialog med de berørte partene i forkant av prosessen. Det ble ikke gjort, og selv om saken til slutt løste seg, var det unødig mye usikkerhet for de berørte partene i prosessen, med påfølgende støynivå.

Den andre saken vi vil vise til er forslaget om å oppføre næringsbygg mellom Fløyveien og «Idrett». Om tanken er at oppføring av næringsbygg skal tilføre området generelt og Idrett spesielt noe positivt, hadde det vært en god ide å opprette dialog med berørte parter i forkant av prosessen. Da hadde det vært mulig å finne ut hva handlingsrommet er i nærområdet til Idrett i fred og fordragelighet og til beste for alle uten unødig usikkerhet og støy. Selv om den dialogen ikke har vært til stede i forkant, vil vi sørge for dialog med berørte parter før den endelige beslutningen blir tatt.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Den tredje saken vi vil nevne i denne omgang er saken om bobilparkering, der det er foreslått bobilparkering på Grunden uten å ha vært i dialog med naboene i området på forhånd. Også her blir saken presentert som en god og ferdigtygget løsning, både overfor oss som folkevalgte og overfor publikum, men uten at det har vært noen form for dialog i forkant.

Nå sier ikke vi at innbyggerne enkeltvis eller i gruppe alltid skal ha vetorett, men vi fastholder at det er en god ide å invitere til dialog i forkant av prosessene heller enn å presentere ideene som ferdigtenkte løsninger overfor innbyggerne.

Med Nordmørslista i posisjon vil vi bidra til bedre dialog, og vi vil bidra til en kommune som enda tydeligere enn i dag er på lag med innbyggerne.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 45 minutter siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse