Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Nils Einar Bjerkås, Kristiansund FrP
Ytring
14 august 2023 14:53
Del på Facebook
Foto: Terje Pedersen / NTB
Foto: Terje Pedersen / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Det er ingen tvil om at de kommunale avgiftene, som vann, avløp, renovasjon, og eiendomsskatt har nådd betydelige nivåer. I tillegg til dette står bompenger for tur.

I 2020, under budsjettmøtet i Kristiansund, foreslo Kristiansund FrP en statlig finansiert eldreomsorg som ville ha spart samfunnet betydelige summer og sikret riktig omsorg for eldre i en tidlig fase, en plan som ville redusert vår avhengighet av eiendomsskatt. Forslaget inkluderte også prioritering av to nye skoler og en brannstasjon fremfor en ny opera- og kulturhus. Dessverre ble dette forslaget ikke godt mottatt av kommunestyret.

Annonse
Annonse

Nå, med den sittende regjeringen, er ordningen med statlig finansiert eldreomsorg fjernet, til tross for Norges betydelige overskudd på statsbudsjettet på over 1000 milliarder kroner i det siste året, med enda høyere prognoser for 2023. Partier som Sp og Ap har introdusert formuesskatter på arbeidende kapital og grunnrenteskatter, noe som hevdes å påvirke vanlige folks arbeidsmuligheter negativt.

Situasjonen er alvorlig, og det er rimelig å forvente at innfartsveien til Kristiansund bør være dekket av Statens vegvesen. Kristiansund FrP er fast bestemt på å unngå bompenger i byen og jobbe for å senke alle skatter og avgifter, inkludert eiendomsskatt. Det er viktig å huske at Kristiansund FrP er det eneste partiet på den borgerlige siden som ikke har deltatt i å sikre flertall for Arbeiderpartiet, Venstre har sikret en periode og Høyre i en fireårsperiode. Nå er det Senterpartiet som har sikret flertallet, og dette har ført til en lang periode med en Arbeiderparti-ordfører, altså 16 år

Annonse
Annonse

Kristiansund FrP garanterer at de ikke vil støtte Arbeiderpartiet og deres søken etter ordførerposisjonen. Det er avgjørende med en sterk oppslutning for FrP i Kristiansund for å gjenopprette sunn fornuft i kommunens drift og forhindre sløsing av skattebetalernes penger.

Det er interessant å reflektere over hvilke andre partier på den borgerlige siden som også kan gi en lignende garanti om å ikke støtte Arbeiderpartiet i deres ordførerambisjoner. Lokalpolitisk engasjement og bevissthet om de ulike partienes standpunkter er avgjørende for å ta velinformerte beslutninger for byens fremtid.

Av: Nils Einar Bjerkås, Bystyrerepresentant Kristiansund FrP, 2.kandidat til kommunevalget

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse