Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Møre og Romsdal Høyre
Ytring
15 august 2023 08:42
Del på Facebook
Møringen i rute fra Sandvika, Aure mot Edøya på Smøla. Foto: Terje Holm
Møringen i rute fra Sandvika, Aure mot Edøya på Smøla. Foto: Terje Holm
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

I forbindelse med kommende arrangement i regi av kommunene Aure og Smøla for markering av gratis ferge til Smøla, ved ordfører Hanne Berit Brekken (AP) og ordfører Svein Roksvåg (SP) på Gurisenteret 16 august, ønsker også vi i Høyre å gratulere innbyggerne med enda ett gratis fergesamband.

Ut fra avgiftene bilistene betaler til staten for å ha og bruke bil burde ideelt sett alle fergesamband være gratis og veier uten bompenger.

Annonse
Annonse

AP og SP har nå før valget to budskap, «vi har fått til gratis ferger» hvilket er riktig og «hvis Høyre kommer i posisjon vil ordningen med gratisferge opphøre».

Som kjent er det ikke noe som er gratis, heller ikke fergedrift. Fylkeskommunen drifter fergesambandene på fylkesveinettet og driften er allerede underfinansiert fra statens side med minst 200 millioner. Det ble nå før sommeren vurdert kutt i rutetilbudet på flere samband, deriblant Smøla-Sandvika og Kystekspressen som en konsekvens av underfinansieringen fra staten.

Som ett ansvarlig styringsparti har derfor Høyre ikke ønsket å innføre gratis ferger før staten var villig til å finansiere fergedriften fullt ut i hele landet. Nå risikerer vi, uavhengig av hvem som kommer til makten, at fylkeskommunen må redusere fergedriften, gå tilbake på ordningen med gratis ferge eller redusere andre fylkeskommunale oppgaver. Etter Høyres syn er det viktigere å opprettholde ett godt rutetilbud, også på natt, enn å ha en gratis ferge som ikke går. Som en lokal konsekvens av innføringen av gratis ferge, bør det også nevnes at finansieringen og opprettelsen av nytt samband Aure-Hitra er blitt langt mer utfordrende å få realisert.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Nå får fylkeskommunen økte inntekter fra produksjonsavgiften på havbruk hevder regjeringen. Mulig det, men det er nesten 2 år til neste auksjon som muligens vil gi inntekter. Vi minner om at ved siste auksjon måtte regjeringen som brannslokking gå inn med 800 millioner for å kompensere for tapet i auksjonsinntekter grunnet innføringen av grunnrenteskatten på havbruk. Så gjenstår det å se om interessen for nye konsesjoner tar seg opp igjen. Regjeringens forespeilede økte inntekter er derfor høyst usikre, og om de kommer er allerede fylkeskommunens ekstrainntekter disponert av regjeringen til å dekke underfinansieringen av fergedriften.

Etter historiens største ran av kystkommunene, regjeringens innføring av grunnrenteskatt, hvor risikovillig lokal kapital blir overført fra kystkommunene til Oslo for så å deles ut igjen over hele landet, har investeringer i havbruksnæringen på omkring 5 000 millioner blitt stanset. Som følge av dette går staten glipp av fremtidige årlige skatteinntekter og kystkommunene mister arbeidsplasser og skatteinntekter med følge at ungdommen flytter. Både Aure og Smøla skriker for tiden etter flere folk. Det å aktivt legge ned lokale arbeidsplasser på denne måten, er ikke måten å løse arbeidskraftsituasjonen på. Som plaster på såret og fortsatt behov for å synliggjøre sin symbolske distriktspolitikk får vi gratis ferge, så lenge det varer.

Det kan være koselig med (gratis)ferge innimellom, men ikke nok til at det erstatter andre landfaste døgnåpne løsninger. Smøla er nå den siste store øya i Midt-Norge som ikke er landfast og det er her den politiske kraften må legges inn, ikke i symbolske takstsone-debatter. Solskjeltriangelet blir heller ikke gratis, men det blir nattåpent og knytter regionen sammen!


Av:
Henning Torset, Ordførerkandidat Aure og Fylkestingskandidat Møre og Romsdal Høyre
Leif Ersnes, Fylkestingskandidat Møre og Romsdal Høyre

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse