Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Viser til «Utredningsoppdrag til Nasjonal transportplan 2025–2036» 8.4 Godstransport, eksport og industri.

Regjeringen har som mål å øke eksporten utenom olje og gass med 50 % innen 2030, jf. Hurdalsplattformen og eksportreformen «Hele Norge eksporterer». Ifølge SSB var handelsunderskuddet for fastlandsøkonomien med varer i 2020 over 310 milliarder kroner. Transportpolitikken, prioriteringene og helheten i denne bør understøtte økt eksport, omstilling og teknologiutvikling.

Annonse
Annonse

Hvordan løser vi dette i Møre og Romsdal?

Nå må det tenkes nytt av politikerne i vårt fylke skal vi nå målet også i eksportreformen. Det må tenkes helhetlig og det må tenkes energieffektivt. Vi vet at oversjøiske alternativ er 18,4 ganger mer energieffektivt enn ferger som igjen er mer energieffektiv enn undersjøiske tunneller. Dette gjør flytebroer til den mest bærekraftige og energieffektive veiløsning i Norges største eksportfylke (2022) Møre og Romsdal, når SVV sier at disse bruene har potensiale til å produsere fra 2 til 300 GWh pr. km pr. år. Dette vil bidra noe til Møre og Romsdal sitt kraftunderskudd på 8 TWh per år.

For å støtte økt eksport, økonomisk utvikling og teknologiske fremskritt er det avgjørende å prioritere og investere i effektive og miljøvennlige transportsystemer. Først må E136 bygges, deretter kan E39 få en ny helhetlig plan gjennom fylket. Mye har skjedd siden overbyggingsdokumentet i 2010 ble utarbeidet og la til grunn en E39-vei gjennom fylket vårt som til sammen vil koste over 100 Mrd. Dette var og er ikke realistisk!. Handelsunderskudd på over 310 milliarder kroner for fastlandsøkonomien i 2020 synliggjør viktigheten av en effektiv transportpolitikk og det haster.

Videre, med tanke på den mangfoldige spredningen av virksomheter over hele fylket, er det viktig å gi effektiv logistikkstøtte, og minimere avstanden mellom produksjonssteder og markeder. Dette vil styrke konkurranseevnen til bedrifter og bidra til den samlede økonomiske veksten.

Annonse
Annonse

Ved å foreta en grundig vurdering av flytebroer over Romsdalsfjorden og Storfjorden kan vi bruke den potensielle fordelen og finne ut om de er i tråd med statens transportmål. Nasjonal transportplan 2025-2036 bør prioritere norsk næringslivs behov ved å legge til rette for effektiv, miljøvennlig og sikker transport, både på vei, jernbane og sjøveier.

Flytebroer har potensial til ikke bare å styrke regionens tilkoblinger, men også fremme økonomisk vekst og forbedre den generelle handelsbalansen. Derfor er det avgjørende å utarbeide et nytt Overbyggingsdokument som tar ny teknologi på alvor og gjennomfører realistiske utredninger for å fullt ut forstå implikasjonene, fordelene og ulempene med slike alternativer. Å ta informerte beslutninger basert på bevis og nøye evaluering vil sikre at transportinfrastrukturen er på linje med regjeringens mål om å støtte bærekraftig økonomisk utvikling og økt eksport.

Stem INP.

Av: Audun Karlstrøm, Industri- og Næringspartiet (INP), Vestnes

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse