Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Kristiansund Frei kommune ble innlemmet i nye Kristiansund kommune i 2008. Skjermbilde fra Google Earth.
Kristiansund Frei kommune ble innlemmet i nye Kristiansund kommune i 2008. Skjermbilde fra Google Earth.
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

I løpet av de siste 12 årene har undertegnede sittet i kommunestyret to perioder. Én for AP, og den siste for SP. Erfaringen er at intensjonene bak sammenslåing av Kristiansund og Frei ikke er oppfylt. Det tenkes for mye by og for lite kommune.

Fra 2008 skulle Frei kommune og Kristiansund kommune opphøre å eksistere. Nye Kristiansund kommune ble en realitet. I underkant av 6000 innbyggere på Frei skulle bli en del av den nye kommunen med 24000-25000 innbyggere. Målet var flott; det skulle bli utvikling i alle bydeler. Gikk det slik? Dessverre, nei..

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Bydel Frei har blitt en salderingspost i en regional sentraliseringsprosess, der det meste kanaliseres til «gamle» Kristiansund.

Administrasjonen og det politiske flertallet har ikke bidratt til utvikling på Frei, dessverre.

Hva har skjedd på Frei siden sammenslåinga og opprettelsen av nye Kristiansund kommune?

Det første som ble lagt ned var biblioteket. Det neste som forsvant var helsestasjonen. Hvorfor? Økonomi.

Så ville administrasjonen flytte barnevernet fra Frei til helsehuset i byen. Det gikk (heldigvis) ikke. Et nytt eksempel på regional sentralisering som ikke gagner innbyggerne. De fleste lokalpolitikerne syns sentralisering er en uting, altfor mye skal sentraliseres til Østlandet. Eller Molde. Eller Ålesund. I praksis viser både administrasjonen og det politiske flertallet at sentralisering til byen er helt ok.

Jeg var en av dem som stemte for sammenslåing i sin tid. Hadde jeg visst hvordan det ville gå, hadde jeg stemt nei.

Jeg kan ikke finne at det er brukt ei eneste kommunal krone til utvikling på Frei. Kommunale penger brukes i all hovedsak i gamle Kristiansund.

«Byen som regional motor» har blitt ei økonomisk tvangstrøye, der det ikke er opp til lokalpolitikerne å disponere midlene. Har man en million til disposisjon får man en million ekstra som «tvinger» kommunen til bruk i byen. Ikke til utvikling av kommunen.

Annonse
Annonse

Nylig bestemte det politiske flertallet i kommunestyret at nytt sykehjem skal bygges på Goma. Ett av argumentene er at det trengs investering for å utvikle bydel Goma..

Det andre alternativet er Storhaugen. Kommunen sett under ett går det ikke an å finne en mer usentralt plassering enn disse to alternativene. Flertallet av kommunens innbyggere bor ikke på Innlandet, Kirklandet eller på Goma. Flertallet bor på Nordlandet og Frei.

Det er for meg helt ubegripelig at flertallet ikke en gang er interessert i å finne ut hva det ville ha kostet å bygge nytt sykehjem på kommunens egen tomt ved Frei rådhus. Da kunne man ha vurdert framtida både til Kårhaugen og eksisterende Frei sykehjem. Kanskje kunne man ha funnet ei løsning som gir mest og best tilbud for investeringene? Men det er dessverre uinteressant. Det skal bygges enten på Goma eller på Storhaugen. Basta.

Så skal kommunen få to nye skoler. Én på Goma, én i Omsundet. Opprinnelig skulle Omsundet bygges først. Nå er det endret, Goma først.

Hva fører det til? Investeringene i ny innfartsvei snus på hodet. Opprinnelig skulle flaskehalsen Rensvikkrysset utbedres først. Statens vegvesen har allerede revet tre hus for å få til en fornuftig trafikkavvikling der det virkelig er kø hver morgen, reguleringsplanen er vedtatt, det er bare å begynne. Nok et eksempel på at sentrum er viktigst.

Dett må en holdningsendring til, både i administrasjonen og blant lokalpolitikerne. Når saker kommer til behandling må man stille spørsmålet om hvordan dette gagner innbyggerne i hele kommunen, ikke bare de som bor i gang- eller sykkelavstand fra Kaibakken.

Misforstå meg rett. Jeg heier på byen, Normoria og Campus kommer til å bety enormt for Kristiansund. Jeg savner bare at administrasjon og politikere bruker vidvinkelbriller og tenker på alle innbyggerne i kommunen. Hvis ikke kommer det fortsatt til å være en kjensgjerning at alt på andre sida av Omsundbroa, sett fra gamle Kristiansund, er utenrikspolitikk.

To råd like før nytt kommunestyrevalg:

  • Skift navn fra bystyre til kommunestyre like godt først som sist; da vil man signalisere at man er til for hele kommunen.
  • Lei et par busser og ta med alle politikere, nye og gamle, og administrasjonen på befaring i hele kommunen snarest etter valget, slik at man har en viss peiling på hvordan det ser ut i den kommunen man er satt til å administrere. I dagens kommunestyre sitter det representanter som aldri har vært i Omsundet, i Ørnvika, på Bjerkestrand eller Ohr. For ikke å snakke om Brattøya, Flatøya eller Vadsteinsvika.

Hvis man ikke kjenner kommunen, hvordan skal man da kunne ta fornuftige avgjørelser?


Av: Steinar H. Høgsve, avtroppende kommunestyremedlem

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse