Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Norske sjøfolk har vert i en utsatt posisjon, for å bli erstattet med billig arbeidskraft i mange år. Det har hatt det såkalte utflaggingsspøkelset hengende over seg siden 60–70-tallet.

Mange har blitt utsatt for utflagging og båter som har havnet i bøya. Spesielt så vi dette under offshorekrisen som vi nå er på veg ut av.

Annonse
Annonse

Mange av de fikk seg jobb i brønnbåtsegmentet. Som når offshorekrisen inntraff, kom opp av en langvarig bølgedal. Det har blitt bygget nye båter over en lav sko, som har åpnet døren til en jobb på havet, for mange unge og eldre sjøfolk vi snakker her om 15.000 sjøfolk i dette segmentet.

Segmentene i fraktefart og brønnbåt har gått kun oppover de siste årene. Men har nå fått et kraftig skudd for baugen, når nåværende regjering nå har gjeninnført taket på nettolønnsordningen, grunnrenteskatt og står fast på formueskatten.

Til store protester fra næringen selv og lokalpolitikere langs kysten, som forutså konsekvensen for næringen og lokalsamfunnene og Norge som maritimt foregangsland innen oppdrett, sjømat og sjøfartsnasjon.

Men dessverre overdøvende stillhet fra sjømannsorganisasjonene.

Det konkrete resultatet vi ser her av denne politikken, så vi på NRK Møre og Romsdal på nyhetssendingen fredag 25.08.2023

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Der kystrederiene advarte om at konsekvensen av denne politikken ble utflagging, noe som ble behørig poengtert var høgst reelt. Ser man på historien så er det tatt grep før de går så langt at de står i media og sier det med rene ord. En kan gjerne tro på julenissen og trekke lua langt nedover øynene og håpe det går forbi. Dessverre er det ikke så enkelt.

Næringen har vært krystallklar fra dag én. Regjeringen sier at grunnrenteskatten ikke slår inn for de minste bedriftene, de er så få at det ikke hjelper de fleste. Dette får store konsekvenser, det setter den maritime næringen langs kysten langt tilbake på lands og til vanns.

Vi risikerer nå at 15.000 norske sjøfolk blir satt på land. Til stor glede for ansatte i offshorerederiene som jobber livet av seg for å få tak i folk. Men jeg tviler på at dette er bærekraftig for den maritime næringen i Norge, og Norge som sjøfartsnasjon på sikt.

Jeg har i halvannet år advart om dette og jeg forstår ikke hvor lett det har vært, for de som skal si ifra om konsekvensen av dette. Å snu ryggen til og latt det foregå uten å si ifra høyt og tydelig.

Det reiser store spørsmål, og jeg håper flere en meg reagerer på dette og vil ta tak, før vi ser de flotte nye brønnbåtene bli erstattet med billigere utenlandske sjøfolk som fritt får gå inn og ut av Norge. Flere har spurt meg om de kan gjøre dette, og ja de kan det.

De kan flagge ut til NIS og sette inn billigere arbeidskraft fra EØS-land. Norske politikere åpnet for NIS mellom norske havner 01.03.2016. Dette fikk store konsekvenser for mange norske sjøfolk som måtte gå på land under den verste offshorekrisen på mange år. Og det er andre flagg de kan flagge om til.

Nå er det brønnbåtsegmentet sin tur, og det kan vi takke dagens regjering med stilltiende aksept av forbundene. Trist, bare trist.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse