Nordmørslista er prinsipielt mot bompengefinansiering, fordi bompenger er en usosial avgift som rammer brukerne like mye, uavhengig av brukernes inntekt, og uavhengig av formålet med transportarbeidet som utføres.
Mange argumenterer med at bompenger er rettferdig fordi brukeren selv må betale, men da tas det ikke høyde for at endringer i samfunnsstrukturen fører til økende transportbehov som brukeren i liten grad har innflytelse på. Det kan være endringer i samfunnsstrukturen på både nasjonalt, regionalt og kommunalt nivå som fører til økt transportbehov, og slike endringer skjer, uansett om vi som enkeltindivider er enige i de endringene eller ikke. Det er med andre ord ikke alltid vi på individnivå har en reell mulighet til å velge bort transportbehovet vårt.
I vårt samfunn har alle nytte av en godt utbygd infrastruktur. Det er få i vårt samfunn som klarer seg uten et visst forbruk av varer og tjenester som forutsetter en utbygd infrastruktur for å være mulig å levere, og økende grad av sentralisering i samfunnet fører til økt transportbehov. På bakgrunn av det bør en godt utbygd infrastruktur være en offentlig oppgave, med offentlig finansiering.
Uavhengig av finansiering er det også usikkert om bypakken besvarer behovet både på kort og på lang sikt. På kort sikt er det usikkert om det er behov for store inngrep. Nye rundkjøringer v/ Røsslyngveien, Rensvik, Melkvikan og Byskogen (Seivikakrysset) hadde vært tilstrekkelig på kort sikt. Skjæring gjennom Kråkhaugen er unødvendig. På lang sikt kan det være behov for ny innfartsvei i tillegg til eksisterende. Det behovet blir ikke besvart gjennom eksisterende bypakke, som i beste fall vil flytte problemet. Med forventet økning i ÅDT vil det være behov for alternativ til Nordsundbrua.
En annen mulighet er å satse på gratis kollektivtransport i stedet. Gratis kollektivtransport vil gjøre det mer attraktivt å reise kollektivt for store grupper, og det vil bedre kapasiteten både for de som reiser kollektivt og for de som av ulike årsaker har behov for å bruke egen bil.