Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Ny innfartsvei til Kristiansund er blitt av de heftigste diskuterte sakene i valget i Kristiansund. Dette er en sak som har vært behandlet lenge. La oss repetere hva det handler om.

Ny innfartsvei er det ikke et akutt behov for nå slik jeg ser det. Derimot vil vi ha behov for en vei som er veiløsningen de neste førti til femti årene. Og denne nye veiløsningen får vi nå kun ved hjelp av bompenger. Uten bompenger ingen ny vei. De som påstår de skal ha ny vei uten bompenger snakker mot bedre vitende.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Spør du meg om jeg ønsker ny vei med eller uten bompenger så vil jeg som andre si ny vei uten bompenger. Uansett det valget har vi ikke.

Politikerne i Kristiansund har allerede endret veimyndighetene til å velge en billigere løsning enn hva veimyndighetene ønsket.

Så hva løser den nye innfartsveien? Den løser først og fremst situasjonen på Rensvik. Krysset der må det gjøres noe med. Alle som opplever å stå der på de mest trafikkerte tidspunktene vet det. Samtidig har det blitt et krav om å få gjort noe med situasjonen på Viadukten. Det blir nå skolevei for elever som skal på fellesskolen for elevene på gamle Dalabrekka og Goma. Dette må komme i orden.

Mellom disse punktene så er det mye trafikksikkerhet for mange myke trafikanter spesielt men også for bilister som slipper å krysse innfartsveien når de kommer fra for eksempel Kirklandet og skal til Futura. Det er også en miljøsak for beboerne mellom Melkvikan og krysset mot Nordsundsbrua.

Samtidig når jeg går gjennom dette så vil jeg være så fri og spørre. Må vi gjøre dette nå?

Grunnen til at jeg spør er at vi lever i en dyrtid i hele Europa og da også i Norge. Alt har blitt dyrere. Dyrere mat. Dyrere strøm til tross for Europas beste strømstøtte. Dyrere drivstoff. Høyere rente. Og mitt spørsmål er da. Kan vi også midt i dette innføre bompenger i en periode på om lag 10 år.

Jeg er sterkt i tvil. Da jeg tror mange vil kunne måtte begynne å velge bort reiser de absolutt burde ta. Spesielt ser jeg for meg småbarnsfamilier med minst å rutte med vil måtte ta valg som gjør vondt. Ved å slutte med fritidsaktiviteter som barna absolutt burde vært med på. Også stadige arbeidsreiser forbi bommene kan gjøre økonomien for de som har minst enda mere anstrengt.

Annonse
Annonse

For meg er dette en fryktelig vanskelig sak. Jeg ser vi absolutt trenger noen av de løsningene som den nye innfartsveien vil løse. Ikke minst haster det på Viadukta som vil være den mest trafikkerte skoleveien i vår region. Med skoler for små og skoler for større. Dette haster. Det samme på Rensvik. Der krever økende mengde trafikk løsning raskt.

Problemet til oss politikere er at veimyndighetene ikke leverte saken om ny innfartsvei når de skulle. I god tid før valget. Det ville vært mest ryddig for oss politikere. Da hadde vi vært klar over kostnadene. Hvor lenge det legges opp til bompenger. Og hva det vil koste pr passering. Uten denne informasjonen er det krevende å være sikker når velgerne spør om hva jeg mener om bompenger. Jeg vet egentlig ikke prisen. Hva vi får. Hvor lenge må vi betale.

Uansett velgerne har rett på svar på kanskje den mest diskuterte saken blant folk. Så jeg skal forsøke å gi et svar.

Mitt første resonnement er at folk har dårligere råd nå enn når bompengene ble diskutert tidlig i denne kommunestyreperioden. Jeg er overbevist om at det finnes flere som kunne fikset bompenger for tre år siden som nå vil slite.

Mitt andre resonnement. Prisene på alt har økt. Siste prisanslag kom i 2022. Min erfaring er at når tiden går så vil prosjektet bli dyrere. Dette vil naturlig føre til økt tid med bompenger. Eller høyere betaling for hver tur gjennom.

Her vil jeg for egen del gi et løfte. Kommer veimyndighetene med forslag om lengre nedbetaling eller høyere pris pr passering stemmer jeg nei. Og jeg er overbevist om at prosjektet kommer til å koste mer nå når det har gått et år siden sist prisanslag. Og prisen vil øke ytterligere før ferdigstillelse.

Jeg er leder i Kristiansund Arbeiderparti. Dette innlegget er ikke noe som det er avklart at partiet mitt står bak. Siden vi ikke har fått saken fra veimyndighetene så har vi etter min mening ikke vært i stand til å ta standpunkt.

Det jeg skriver her er hva jeg lover jeg vil kjempe for i mitt parti når saken behandles i ksu ap. Og det gjør vi når saken kommer klar for behandling.

Jeg skriver også dette for å forsøke å forklare kompleksiteten i denne saken. At vi vet at løsningen ikke er staten betaler. Vi må veie alt det andre. Og da også faktorene med dyrtid som Europa og Norge er rammet av de siste årene.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse